Hvad er dette ? Gypsom og Diammonium Phosphate

Kun for nørder :-)
Besvar
edw
Indlæg: 153
Tilmeldt: 21. sep 2011, 19:49
Geografisk sted: Sy`Fyn

Hvad er dette ? Gypsom og Diammonium Phosphate

Indlæg af edw »

Er snublet over dette i forskellige engelske Gluten fri opskrifer.
Hvad er det ? Gypsom og Diammonium Phosphate ?

Har søgt lidt, og Gypsom skulle være gips, i så fald hvad bruges det til og hvor og under hvilket navn kan man købe det ?
Og hvad tjener Diammonium Phosphate til ?

Venligst den videbegærlige
Venligst BB ( Blank brygger ) ;O)
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Hvad er dette ? Gypsom og Diammonium Phosphate

Indlæg af Humlejægeren »

Gypsom aka gips bruges til at reguler sin vand, ud over det så kan man lave fede gips aftryk af dyrespor ;-)
Og Diammonium Phosphate http://en.wikipedia.org/wiki/Diammonium_phosphate men hvad det bruges til ved jeg ikke
Brew Strong
Nikolaj
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Hvad er dette ? Gypsom og Diammonium Phosphate

Indlæg af søreno »

For at supplere jorkim: Gips er calciumsulfat. Det bruges del til at sænke ph-værdien og dels til at regulere forholdet mellem sulfat og chlorid i dit vand. Groft sagt, så giver større chloridindhold mere maltet smag og større sulfat mere bitter, så sulfat bruges især i ipa-opskrifter og lignende.

I mit vand er der en del chlorid, så jeg bruger ofte gips til at justere.

VH
Søren
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hvad er dette ? Gypsom og Diammonium Phosphate

Indlæg af Truntebryg »

DAP is also used as a yeast nutrient in winemaking and brewing mead... altså blot gær næring ?

Jeg tro altså gips hæver pH - men kan ikke lige finde noget på det. Det er også kaldet E516 og bruges i alt fra cement til piller.
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Hvad er dette ? Gypsom og Diammonium Phosphate

Indlæg af søreno »

Hej Trunte

I følge John Palmer sænker det ph. Det er også min erfaring. Jeg bruger det som sagt ofte.

http://www.howtobrew.com/section3/chapter15-4.html" onclick="window.open(this.href);return false;

VH
Søren
edw
Indlæg: 153
Tilmeldt: 21. sep 2011, 19:49
Geografisk sted: Sy`Fyn

Re: Hvad er dette ? Gypsom og Diammonium Phosphate

Indlæg af edw »

[quote="Jorkim"]Gypsom aka gips bruges til at reguler sin vand, ud over det så kan man lave fede gips aftryk af dyrespor ;-)

Dette er uden tvivl et fantastisk forum at få besvaret nogle af bryggeriets store spørgsmål,Endnu en gang tusind tak..

Og jo jeg skal da også lave fede aftryk af dyrespor med ungerne, mens brygget gærer:O)
Venligst BB ( Blank brygger ) ;O)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hvad er dette ? Gypsom og Diammonium Phosphate

Indlæg af Truntebryg »

Ja det står der godt nok - indrømmet - og hvis man putter 1 g gips i Brun´Water regnearket så sænker det pH med 0,2 men jeg kan stadig ikke se fidusen med gips i vores vand ....
Besvar

Tilbage til "Kemi"