Justering af mæskevand - howto ?

Kun for nørder :-)
janriis
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 23. sep 2008, 20:23
Geografisk sted: Nykøbing F.

Justering af mæskevand - howto ?

Indlæg af janriis »

Hej alle

Har nu efterhånden tæt på 30 bryg bag mig og bortset fra 2-3 stykker, er de alle blevet ganske udmærket øl. Jeg har dog aldrig gjort noget ved vandet, bare rent postevand i gryden og så derudaf.
Nu er jeg kommet der til, hvor jeg er begyndt at overveje om mit ellers udmærkede øl kunne blive endnu bedre, hvis jeg kiggede lidt på ph, hårdhed m.m.

Nogen der kan hjælpe mig ud i, hvad jeg skal købe af grej til at tjekke mæskevandet og efterfølgende regulere det ?
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Justering af mæskevand - howto ?

Indlæg af Humlejægeren »

janriis skrev:Hej alle

Har nu efterhånden tæt på 30 bryg bag mig og bortset fra 2-3 stykker, er de alle blevet ganske udmærket øl. Jeg har dog aldrig gjort noget ved vandet, bare rent postevand i gryden og så derudaf.
Nu er jeg kommet der til, hvor jeg er begyndt at overveje om mit ellers udmærkede øl kunne blive endnu bedre, hvis jeg kiggede lidt på ph, hårdhed m.m.

Nogen der kan hjælpe mig ud i, hvad jeg skal købe af grej til at tjekke mæskevandet og efterfølgende regulere det ?
Start med at finde ud af hvordan dit vand er fra dit vandværk.. der er et link herinde hvor man kan finde næsten alle vandværker i DK..
http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic. ... t=mit+vand
Brew Strong
Nikolaj
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Justering af mæskevand - howto ?

Indlæg af Truntebryg »

Jeg gør ikke så meget ved spargevandet – men mæske vandet er ret så vigtig, da pH styre de forskellige processer ret så kraftigt. Du skal have fat i følgende tal:
  • Calcium (ppm)
  • Magnesium (ppm)
  • Alkalinity as Bicarbonat (ppm)
  • Natrium / Sodium (ppm)
  • Chloride (ppm)
  • Sulfate (ppm)
  • Water pH
Geus – hvor du kan finde data, er under ”ombygning” og virker pt. ikke særlig godt. Men da jeg gik videre, med vand behandling, så justerede jeg pH med CalsiumChloride og mælkesyre.

I dag er jeg gået et skridt videre, og bruger fortyndet vand – men stadig pH justering med CalsiumChloride og mælkesyre. (dog med meget mindre mængder)

Prøv at læse lidt her: http://www.winemanager.com/slarsen/Beer/Vand/Vand.htm" onclick="window.open(this.href);return false; (ved godt den trænger til en update)

Husk dog på, at vandbehandlingen jo kun er nødvendig for lyse øl. Vores danske grundvand, er egentlig ganske OK direkte til sorte øl.
janriis
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 23. sep 2008, 20:23
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Justering af mæskevand - howto ?

Indlæg af janriis »

Jeg ved at der findes kemi, der fastlåser til ph 5.2, er det nok til lyse øl eller skal jeg måle og efterfølgende behandle vandet afhængigt at øltypen ?
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
Brugeravatar
maseol
Indlæg: 342
Tilmeldt: 10. feb 2010, 09:15
Geografisk sted: Nivå - Nordsjælland

Re: Justering af mæskevand - howto ?

Indlæg af maseol »

Truntebryg skrev:I dag er jeg gået et skridt videre, og bruger fortyndet vand – men stadig pH justering med CalsiumChloride og mælkesyre. (dog med meget mindre mængder)
Hvad fortynder du med :-P
Bryg hilsner
Thomas

Two beers or not two beers....that's the question
janriis
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 23. sep 2008, 20:23
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Justering af mæskevand - howto ?

Indlæg af janriis »

maseol skrev:
Truntebryg skrev:I dag er jeg gået et skridt videre, og bruger fortyndet vand – men stadig pH justering med CalsiumChloride og mælkesyre. (dog med meget mindre mængder)
Hvad fortynder du med :-P
Ja se det er jeg også spændt på. Noget der har mindre vægtfylde end vand ? :-)
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Justering af mæskevand - howto ?

Indlæg af Kofoed »

janriis skrev:
maseol skrev:
Truntebryg skrev:I dag er jeg gået et skridt videre, og bruger fortyndet vand – men stadig pH justering med CalsiumChloride og mælkesyre. (dog med meget mindre mængder)
Hvad fortynder du med :-P
Ja se det er jeg også spændt på. Noget der har mindre vægtfylde end vand ? :-)
Tyndt vand = Vand fra omvendt osmose filter
Dette vand mixes med det alm. vand fra hanen i et forhold der får de forskellige mineraler og salte ned i et niveau der passer til den øl der nu skal brygges.
Brugeravatar
maseol
Indlæg: 342
Tilmeldt: 10. feb 2010, 09:15
Geografisk sted: Nivå - Nordsjælland

Re: Justering af mæskevand - howto ?

Indlæg af maseol »

Osmose vand kaldes for blødt vand, men havde godt fornemmelsen af det var det der var ment.
Og både tyndt vand og blødt vand er paradokser.
Findes der egentlig ikke også begrebet tungt vand...? anvendt i atomkraft værker?
Bryg hilsner
Thomas

Two beers or not two beers....that's the question
Brugeravatar
toffermand
Indlæg: 545
Tilmeldt: 7. jun 2011, 19:07
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Re: Justering af mæskevand - howto ?

Indlæg af toffermand »

Tungt vand bruges i atomreaktorer. Det er noget med at det ene eller begge brintatomer er erstattet af deuterium, som er et brintatom som har fået sig en neutron.

Det minder meget om almindeligt vand, men både vægten og kogepunktet er en smule højere, og jeg tror generelt ikke at det gør noget specielt godt for et bryg :-)

Mht. brygvand, så kan denne video måske kaste lidt lys over det:
http://www.youtube.com/watch?v=zJj__jEk ... re=g-all-u" onclick="window.open(this.href);return false;
Håndbrygning - den intelligente mands hobby ;)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Justering af mæskevand - howto ?

Indlæg af Truntebryg »

Ha ha - måske ikke den bedste beskrivelse - men jo mineral mæsigt fortyndet med osmosevand ;-)

Nu virker Jupiter igen: http://data.geus.dk/JupiterWWW/index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv kommune -

Vælg dit vandværk -

Se om der er en udvidet rapport under "Rentvandsprøver" ellers tryk "vis alle"
BenjaminKE
Indlæg: 208
Tilmeldt: 1. jun 2012, 15:22
Geografisk sted: Odense

Re: Justering af mæskevand - howto ?

Indlæg af BenjaminKE »

Hej,
Jeg kobler mig lige på da jeg synes det er en spændene tråd. Jeg har ikke bevæget mig ud i at pille ved vandet endnu men kunne godt tænke mig det. Så ville høre om nogen af Jer har prøvet dette produkt: http://www.maltbazaren.dk/shop/5-2-ph-2528p.html" onclick="window.open(this.href);return false; og eventuelt hvad I synes om det? Og hvad skal man forvente ved brug af sådan et produkt i mæskevandet? Højere sukker udtræk? Mulighed for lysere øl? etc?

Jeg leder også efter noget der kan få mine IPA's til at stå lidt mere frem i humleprofilen - men tør heller ikke pille ved for meget - så er der en easy solution?

Venligst,
Benjamin
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Justering af mæskevand - howto ?

Indlæg af Truntebryg »

Så vidt jeg har kunne læse mig til - så virker det bare ikke.

Der er alt for mange hvis' er, for at det virker - skal du opfylde alle de krav som produktet stiller - ja så kan du lige så godt justere vandet selv...

Tror følgende gælder for næsten alt dansk hårdt vand (12 L mæske):
  • 2-3 ml mælkesyre
  • 4-5 ml CalsiumChloride (nonoxal til rabarber)
Har du osmose vand (kan afhentes her på midtsjælland - for et par håndbryg)
  • 50% / 50% alm. vand
  • 1-2 ml mælkesyre
  • 2-3 ml CalsiumChloride (nonoxal til rabarber)
Det ikke eksakt videnskab, men meget bedre end ubehandlet vand til lyse øl.... smid gerne 5 ml mælkesyre i spargevandet.
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Justering af mæskevand - howto ?

Indlæg af søreno »

I mit vand er der noget mere chlorid end sulfat, så jeg tilsætter calsiumsulfat (gips) i stedet for calsiumshlorid, så det er ikke helt gældende alle steder.

VH
Søren
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Justering af mæskevand - howto ?

Indlæg af Truntebryg »

Men så har du garanteret heller ikke hårdt vand ?

Edit - måske jeg skulle have skrevet temmelig hårdt vand ....

Jeg ved, at mange er lidt vand forskrækket - så hvis man har temmelig hårdt vand ( over 20-22 dH) så giver det bestemt bedre (anderledes) øl med de anbefalede tal - end ubehandlet vand når vi taler lyse øl.

Personlig syntes jeg det er forkert, at hæve hårdheden (ved at tilsætte gips) for at balancere SO /Cl forholdet når vi taler lyse øl. Specielt pilsner, er jo kendt for at lide blødt vand.

Men igen det er jo også en opskrift mæssigt betragtning, så hvis du ikke ønsker en for maltet profil - ja så kan du blive nød til at hæve SO tallet.
Senest rettet af Truntebryg 3. jul 2012, 10:14, rettet i alt 1 gang.
Fisker
Indlæg: 182
Tilmeldt: 9. sep 2010, 15:05
Geografisk sted: Aalborg

Re: Justering af mæskevand - howto ?

Indlæg af Fisker »

Jeg har hårdt vand med mest klorid. Min vandprofil ser sådan her ud:

Ca 73, Mg 10, Na 36, CO3 116, SO4 17, Cl 64.

Jeg koger mæskevandet inden bryg med en tsk gips, og hælder fra bundfaldet, for at reducere Ca og CO3 til hhv 9 og 20.
Derefter tilsætter jeg lidt gips og CaCl til mæsken for at nå Ca og Cl niveauer på ca 100.

Men jeg ville da gerne undgå skulle koge mit vand inden brygdagen, så måske skal jeg kaste mig over mælkesyre i stedet. I øjeblikket har jeg dog større problemer med andre dele af min bryg-process end lige vandbehandlingen.

/Fisker
Besvar

Tilbage til "Kemi"