Bicarbonat.

Kun for nørder :-)
Besvar
Martin
Indlæg: 40
Tilmeldt: 6. dec 2005, 12:57
Geografisk sted: Fredericia

Bicarbonat.

Indlæg af Martin »

Da jeg alligevel er sygemeldt p.t. , så har jeg kastet mig over fintuning af min brygning :P

Især vandets sammensætning har vækket min interesse.
Dog fatter jeg ikke lige reguleringen af Bicarbonat i vandet :|

Da vandet i Fredericia indeholder meget Bicarbonat (HCO3) - 253 ppm ved sidste måling, så er jeg ved at undersøge metoder til at fjerne det.
P.t. gør det ikke så meget, da vandet er perfekt til min ølstil :D men når jeg på et senere tidspunkt vil kaste mig over pale ales og pilsener , så skal jeg gerne have den ned på 50 - 150 ppm.

Den nemme måde at komme det til livs vil være at fortynde vandet med demoraliseret vand, men det påvirker også resten af vandets sammensætning.

En anden metode - og det er denne jeg ikke helt fatter :roll: er at koge vandet op under omrøring.
Så vil Bicarbonaten udfældes som Calcium carbonat + vand + Co2.
Fint - Så skal man bare bringe vandet i kog - røre lidt i det, og så lade det køle ned, til det når ens ønskede mæsketemperatur.
Men hvis vandet bringes i kog, udfældes Calciumen så ikke i form af kalk ?
Calcium er en vigtig medspiller i vandets sammensætning når vi snakker brøgning - ja hvis ikke den vigtigste.

Og hvad så når jeg gerne vil beholde HCO3 i vandet.
Man koger jo urten :?:
Så burde indholdet af HCO3 falde.
Skal man så lade være med at koge urten, men bare holde en temp. lige under 100grader.

Eller er det kun under mæskningen, at vandets sammensætning er vigtig.

Eller noget helt 3 - Skal jeg bare daffe ind i min seng igen :lol:
Mvh
Martin Jørgensen
7000 Fredericia

Relax - Don´t worry
Have a homebrew
Mit udstyr http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?t=57
Martin
Indlæg: 40
Tilmeldt: 6. dec 2005, 12:57
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Martin »

Nå - Har lige fundet ud af, at Calciumen kun delvis forsvinder ved kogning.
Calciumen som er bundet til HCO3, og som forsvinder under kogningen bliver kaldt for "midlertidig hårdhed" , og det Calcium der er tilbage efter kogning heddder "permanent hårdhed" - og ja - det er vandet vi snakker om :lol:

2HCO3-1 + Ca+2 + O2 gas --> CaCO3 (ppt) + H2O + CO2 gas

Gezzz må vist hellere daffe ind i seng igen he he
Mvh
Martin Jørgensen
7000 Fredericia

Relax - Don´t worry
Have a homebrew
Mit udstyr http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?t=57
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

udfældning

Indlæg af admin »

udfældningen starter ved ca. 60°C

Jens
xavier
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24. apr 2007, 21:26
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af xavier »

Hvor længe er det nødvendigt at koge? Burde Ph værdien i øvrigt ikke falde når man udfælder bicarbonater?

I øvrigt læste jeg i bogen "pale ale" af Terry Foster at man så bare kan tilsætte calcium sulfat til vandet, og derved få det ønskede niveau.

Fatter heller ikke helt det der vand kemi :D
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

xavier skrev:Hvor længe er det nødvendigt at koge? Burde Ph værdien i øvrigt ikke falde når man udfælder bicarbonater?
Joo, det burde det vel, men der er nogle ligevægte og temperatur stigninger, så det nemmeste er at måle dette for at være sikker på postulatet.
I øvrigt læste jeg i bogen "pale ale" af Terry Foster at man så bare kan tilsætte calcium sulfat til vandet, og derved få det ønskede niveau.
Er det ikke burton up tent water du tænker på ?

Jens
PeterH
Indlæg: 130
Tilmeldt: 23. sep 2006, 09:48
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Indlæg af PeterH »

Burton-on-Trent = Burton-ved-floden-Trent....

Sorry, could not help myself.....boede der (South Derbyshire) for godt 15 år siden...godt øl!!!

Det må være det man på dansk kalder at "burtonisere" sit vand...?
Peter/.

Håndbryg....en skumfidus for feinschmeckere!
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

burton upon trent water, sorry jeg tjekkede ikke lige op på stave måden.

Jens
xavier
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24. apr 2007, 21:26
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af xavier »

Jo tilsætning af calcium sulfat kaldes "burtonising".

Jeg lavede et lille forsøg tidligere med at tjekke Ph på vand, koge det, og tjekke det igen efter det var kølet ned. Ph steg fra 7.6 til 8.2, hvilket jeg ikke helt kan forstå.

Nu har jeg grebet min "Pale Ale" af Terry Foster og tjekket op på hvad han skriver.

Bicarbonat virker som en buffer der driver Ph værdien opad, mens calcium og sulfat skulle trække det nedad mod en ønsket Ph. Ved at udfælde Bicarbonat burde man vel så justere Ph'en nedad, men man mister noget calcium, som man så kan tilsætte efterfølgende evt. via calcium sulfat. (Martin skriver længere oppe at han ønsker at bevare calciumen men at det forsvinder under kogning. )

Ovenstående teori stemmer ikke helt overens med resultatet af mit lille forsøg, men jeg lod det kun lige komme op og koge, så måske er det derfor.

Hvad mener du med ligevægte og temperatur stigninger? Temperaturen har vel indflydelse på Ph værdien?
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Temperaturen har vel indflydelse på Ph værdien?
JOW du skal måle Ph ved 20°C i begge tilfælde.

Hvis du for eks. kigger på en buffer opløsnings flaske vil du se der er en korrektions tabel bag på flasken ved en given temperatur på bufferopløsningen.

Jens
Besvar

Tilbage til "Kemi"