Jeres erfaringer med gærtemperaturer ?

Kun for nørder :-)
Besvar
Jens W
Indlæg: 287
Tilmeldt: 9. jun 2011, 19:37
Geografisk sted: Odense

Jeres erfaringer med gærtemperaturer ?

Indlæg af Jens W »

Selv må jeg indrømme, at jeg ikke har særlig nøjagtig kontrol med gæringstemperatur, så her er mit spørgsmål til jer, der har forbedret kontrollen:
Kan I smage/dufte tydelig forskel ved almindelige typer af overgær som f.eks. US-05 og S-04 ?
Selv har gentagne gange været oppe at runde 25-26 grader under gæring og mine IPA'er med US-05 er ikke blevet ødelagt af den grund.
To plus to er fire
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 21:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Jeres erfaringer med gærtemperaturer ?

Indlæg af Morten L »

Ja, jeg har oplevet en stor forskel siden jeg har fået gærskab.

Mest fordi jeg nu lettere kan holde en konstant temperatur og med vilje få den gærprofil frem som jeg ønsker fra den pågældende gær.

Mht. IPA så er det jo en meget tilgivende ølstil at stresse gæren ved høje temperaturer med. Den store mængde humle skjuler mange ting :-)
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Brugeravatar
Krogh
Indlæg: 634
Tilmeldt: 1. mar 2013, 20:19
Geografisk sted: Aabybro, Ryaa
Kontakt:

Re: Jeres erfaringer med gærtemperaturer ?

Indlæg af Krogh »

Må sige jeg er liiidt nervøs for om temperaturen har haft dårlige konsekvenser for 2 øl der står og gærer lige pt...
En Belgisk Wit på WLP400 og en Nut Brown Ale på WLP001. De har begge stået i rum med, daværende 21 grader men temperaturen i rummet er steget til godt 23,5 grad og tankens temperatur da gæringsprocessen var højest, ramte nok en 26 grader...

Men nu må vi se, ved ikke hvordan og hvorledes den falder ud, men som alle efterhånden har sagt... Øl skal det nok blive :)
Jacob Krogh
DanGJensen
Indlæg: 381
Tilmeldt: 23. dec 2010, 11:04
Geografisk sted: Hirtshals(Nordjylland)

Re: Jeres erfaringer med gærtemperaturer ?

Indlæg af DanGJensen »

Min holdning er at temperatur styring af gæring er essentiel for at lave god øl det er en del af god gær plejning sammen med det at lave gærstarter osv. Jeg har ikke haft mulighed for at styre gærings temperaturen endnu og de eneste øl jeg har lavet som jeg har været "tilfreds" med har været hvede øl og IPAs netop fordi hvede gerne må stå ved 21-24-25c for at producere flere estere og en IPA som Morten skriver skjuler den kraftige humle fejl ved gæren.

Jeg vil ikke sige jeg har lavet god øl endnu selv om jeg har 35-40 bryg i bagagen.

Jeg går pt. Og pønser på at lave et fementation chamber. En alm fryser passer ikke så godt da vi gære i glas balloner på 75L derfor er et custom skab nemmest. Nu er jeg desværre ikke så handy selv, så skal have nogen til at hjælpe mig så det kan godt tage lidt tid.
http://www.pronetic.dk - Værdiskabende IT-infrastruktur til det danske erhvervsliv!
Fisker
Indlæg: 182
Tilmeldt: 9. sep 2010, 14:05
Geografisk sted: Aalborg

Re: Jeres erfaringer med gærtemperaturer ?

Indlæg af Fisker »

Jeg har også fået markant bedre resultater efter at jeg er begyndt at styre temperaturen. Før blev mine sommerbryg altid lidt underlige, mens mine vinterbryg blev fine fordi jeg kunne holde rumtemperaturen nede. Men jeg brygger også ofte engelske ales og stout hvor det er gærprofilen, og ikke så meget humlen, der skal give den rigtige smag. Belgiske ales er også lidt nemmere, fordi gæren gerne må få det lidt varmt.

Jeg har tidligere sat min gærspand i en stor murebalje fyldt med vand. Man kan smide nogle poser med is ned i baljen løbende for at køle øllet, men selv uden det hjælper baljen en del, da gæren laver temmelig meget varme, og vand er en god varmeleder.

Når jeg ikke bruger køleskab gærer jeg altid så lavt jeg kan slippe afsted med. Min sidste belgiske ale blev gæret med Safale T-58 ved 12 grader i lokalet. Den gærede fint ned, og har masser af frugt-smag. Der har nok været noget varmere i gærspanden - jeg skal have min arduino lavet færdig så jeg kan måle det næste gang.

Til andre ales har jeg også brugt WLP's Cry Havoc gær, da den virker både som ale og lager-gær. Så har jeg bare stillet gærspanden så koldt som muligt.

Jeg har faktisk også overvejet om man kan mindske varmeudviklingen lidt ved at droppe gærnæringen :-)

/Fisker
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Jeres erfaringer med gærtemperaturer ?

Indlæg af Kofoed »

Jeg har taget tyrene ved hornene og monteret følerlommer i mine gærtønder. En ting er hvad man måler temperaturen til omkring gærtønden, en anden er hvad den rent faktisk er inde i gærtønden. Jeg fornemmer klart et bedre resultat, i hvert fald på mine pilsnere...
En anden fordel er at temperaturen kan holdes inden for en langt mindre varig afvigelse og køl/varme enheden kører i længere interval,
Det er meget sjælden jeg får/kan kølet en urt til en pilsner ned på pitching temp i pladekøleren, den skal lige have et dyk oppe i frysren. Ved at kunne stoppe præcis på den ønskede temp eller lidt over. kan jeg være sikker på ikke at komme til at sænke temperaturen for meget og jeg kan køre fuld kapacitet på fryseren

[img]
IMG_0177 (Medium).jpg
IMG_0177 (Medium).jpg (45.76 KiB) Vist 6583 gange
[/img]

Bemærk blow off tube - Det gør det muligt at have 60 liters tønder i en kummefryser :-)
Besvar

Tilbage til "Kemi"