Ompakket gær kontra rigtige "breve"

Kun for nørder :-)
Besvar
Brugeravatar
PeterF
Indlæg: 196
Tilmeldt: 8. feb 2007, 00:30
Geografisk sted: Aalborg (Gistrup)
Kontakt:

Ompakket gær kontra rigtige "breve"

Indlæg af PeterF »

Hejsa!

Jeg ville finde databladet på en tørgær, for at finde ud af hvilken temperatur det var optimalt at tilsætte gæren ved o.s.v.

I databladet fandt jeg en lidt skræmmende oplysning. Det her er ikke for at hænge nogle leverandører ud, men det får mig da til at overveje kraftigt, om det er smart at købe gær, der er pakket om af en leverandør frem for at købe "rigtige" 10-12 grams svejsede aluposer.

Hvad er jeres holdninger og ikke mindst erfaringer?

Her er teksten jeg ikke bryder mig om:
Munich will rapidly lose activity after exposure to air.
Do not use 500 g or 10 kg packs that have lost vacuum.
Opened packs must be re-closed, stored in dry conditions below 4°C and used within 3 days.
11 g sachets are not vacuum packed but are flushed with nitrogen gas to protect the yeast.


Og her er databladet hvor ovenstående står i punkt 5:
http://www.danstaryeast.com/system/file ... download=1
Peter Fly
Grainfather siden 2017. Før det 3 x el-gryder, 55 L ombygget feltkomfur, 70 L stålgryde, 2 x gruekedler.
Startede i 2006 og stopper nok ikke lige med det samme ;-)


Bestil min plakat med øl-stilarter på:
http://www.GistrupBryghus.dk
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Ompakket gær kontra rigtige "breve"

Indlæg af Kofoed »

Hmmm. det lyder lidt vildt - Hvad skulle der mon ske, Døde gærceller?
Jeg køber altid 500 gr. pakker af det jeg bruger mest af. Har lige brugt det sidste af en US05 som det vist er mere end 18 md siden jeg åbnede. Hver gang jeg har taget af den, er den blot lukket stramt til med et gummibånd omkring og så ned i en frostpose og opbevaret i køleskab ved +5°
OK, jeg skæver da lidt til Mr. Malty og bruger en anelse mere efterhånden som pakken bliver ældre.
Jeg har ikke observeret noget unormalt i gæringen ;-)

Kofoed
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Ompakket gær kontra rigtige "breve"

Indlæg af Truntebryg »

Det er med gær – som med alt andet vi bruger. Den bliver mindre effektivt med tiden.

Jeg er også stødt på den der med 3 dage eller max en uge efter åbning. Men åbnes den med omtanke (og ikke en gammel uvasket slagterkniv) ja så kan en hygiejnisk ompakning sagtens lade sig gøre.

Det vigtigste (også her) er og bliver ilten. Den skal ompakkes i ordentlige plasposer (ikke fryseposer), og helst vacuum pakket. (evt. tilsat gas) så er holdbarheden mindst 1 år. Har du et rigtig godt vacuum, så vil jeg mene 2 år.

Opbevar altid koldt !!

Løse tynde plasposer uden vacuum virker fint efter 3 måneder, og sikker også efter et ½ år. (jeg har haft en åbnet 500g pose i 2½ år og den virkede stadig – men ikke imponerende…)

Vil man gerne have storkøbs rabatten (500g) så køb sammen med nogle bryg venner og del den i mindre portioner. Det er altid betryggende med en rimelig frisk gær.
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Ompakket gær kontra rigtige "breve"

Indlæg af søreno »

Jeg har en enkelt erfaring at dele. Jeg havde en gærkage, som jeg åbenbart har fået slået ihjel, for den ville ingenting. Efter 4-5 døgn uden det mindste tilsatte jeg, hvad jeg havde. Det var en ompakket 34/70, som jeg havde købt hos lund for mindst halvandet år siden. Den har ligget i køleskabet siden.
Jeg tilsatte den ved 18 grader, fordi jeg var bange for om den var sløv pga alderen, og sænkede efter ca 12 timer temperaturen til 13 grader. Ellers gjorde jeg ikke andet end at rehydrere den som normalt. Den gærede uden problemer ned på mindre end 14 dage, hvilket må siges at være pænt med 11 gram undergær i 1050-urt.

VH
Søren
Christian Bonde
Indlæg: 394
Tilmeldt: 31. aug 2010, 21:10
Geografisk sted: Holsted - Sydjylland

Re: Ompakket gær kontra rigtige "breve"

Indlæg af Christian Bonde »

Gæren er vel pakket i helt "vand" og fugtfri rum i poserne... det er de ikke længere når du f.eks. køber de ompakkede, de betyder vel også at der vil ske en form for minimal dehydrering. Og da specielt når/hvis de ikke ydeligere opbevares på køl både hjemme og ved forhandler. Jeg er helt færdig med de ompakkede.
janriis
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 23. sep 2008, 19:23
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Ompakket gær kontra rigtige "breve"

Indlæg af janriis »

Jeg har haft ompakket gær, som kun ville gære ned til 1020
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
Brugeravatar
Christian
Indlæg: 363
Tilmeldt: 29. sep 2006, 09:18
Geografisk sted: Vestbjerg, 9380
Kontakt:

Re: Ompakket gær kontra rigtige "breve"

Indlæg af Christian »

PeterF skrev:Hejsa!

Jeg ville finde databladet på en tørgær, for at finde ud af hvilken temperatur det var optimalt at tilsætte gæren ved o.s.v.

I databladet fandt jeg en lidt skræmmende oplysning. Det her er ikke for at hænge nogle leverandører ud, men det får mig da til at overveje kraftigt, om det er smart at købe gær, der er pakket om af en leverandør frem for at købe "rigtige" 10-12 grams svejsede aluposer.

Hvad er jeres holdninger og ikke mindst erfaringer?
Hej Peter,

Jeg har haft samme tanker, og det er generelt for tørgær at der står at de skal bruges umiddelbart efter åbning. Jeg har også set den samme bemærkning på vin-gær. Det interresante er jo så lige hvorfor???? Hvis det er pga af hygienje så må man håbe at diverse malt pushere kan finde ud af at etablere de rette omgivelser i forbindelse med ompakning. Hvis det er pga gæren tager skade fordi den bliver udsat for ilt eller andet i luften, så tror jeg ikke på at det kan tilgodeses i forbindelse med ompakning hos de førnævnte.

Jeg har før anvendt de ompakkede tørgær portioner, og har ikke set noget tegn på at de er dårligere til at nedgære eller for den sags skyld give off-flavors. Jeg vil dog aligevel hellere åbne en pakke direkte fra Fermentis :-)

Jeg er dog generelt lidt træt af tørgær. Den eneste jeg efterhånden synes nogenlunde om er US05. Jeg har efterhånden lavet flere bryg på 2x20L, hvor jeg i den ene bruger en starter fra en vådgær, og i den anden en "tilsvarende tørgær", og jeg er altid skuffet over den med tørgær. Jeg tænker altid "hvorfor brugte jeg nu den, i stedet for 2 x vådgær". Mon ikke jeg snart lærer det?

Mvh og god weekend.
Christian
Brugeravatar
Stensgaard
Indlæg: 864
Tilmeldt: 19. maj 2013, 22:01
Geografisk sted: Nustrup, Vojens

Re: Ompakket gær kontra rigtige "breve"

Indlæg af Stensgaard »

Jeg har ikke selv haft problemer med gammel gær, bare jeg husker at bruge mere af den, jo ældre den er. Og jeg opbevarer ikke de store poser i køleskabet.

Dog har jeg det lidt som Christian - jeg har tidligere sværget til tørgær, nu bruger jeg kun US-05 - som så til gengæld også er den gær, jeg bruger til det meste. Jeg skal snart brygge en belgier, her har jeg opformeret gær fra en flaske Rochefort. Og det er nok det, jeg også vil bruge en del fremover. Jeg har købt vådgær et par gange på tilbud, men jeg synes, det er forholdsvis dyrt. Når de andre ingredienser til 25L øl koster mig mellem 150 og 200 kroner, så betyder det altså noget, om gæren koster 20 eller 120 kroner...
Ølsmagning i hele Danmark efter dine ønsker: https://Humlesmagning.dk
Brugeravatar
Christian
Indlæg: 363
Tilmeldt: 29. sep 2006, 09:18
Geografisk sted: Vestbjerg, 9380
Kontakt:

Re: Ompakket gær kontra rigtige "breve"

Indlæg af Christian »

Stensgaard skrev:Jeg har ikke selv haft problemer med gammel gær, bare jeg husker at bruge mere af den, jo ældre den er. Og jeg opbevarer ikke de store poser i køleskabet.

Dog har jeg det lidt som Christian - jeg har tidligere sværget til tørgær, nu bruger jeg kun US-05 - som så til gengæld også er den gær, jeg bruger til det meste. Jeg skal snart brygge en belgier, her har jeg opformeret gær fra en flaske Rochefort. Og det er nok det, jeg også vil bruge en del fremover. Jeg har købt vådgær et par gange på tilbud, men jeg synes, det er forholdsvis dyrt. Når de andre ingredienser til 25L øl koster mig mellem 150 og 200 kroner, så betyder det altså noget, om gæren koster 20 eller 120 kroner...
Jeg genbruger min vådgær. Oftest til mellem 3-5 bryg, og så er prisen faktisk på niveau eller under tørgær. Til gengæld kræver det jo en hvis bryg-frekvens og lidt planlægning. OG SÅ SELVFØLGELIG en ordentlig sanitær omgang med gær og bryg på den kolde side i det hele taget.
Brugeravatar
Stensgaard
Indlæg: 864
Tilmeldt: 19. maj 2013, 22:01
Geografisk sted: Nustrup, Vojens

Re: Ompakket gær kontra rigtige "breve"

Indlæg af Stensgaard »

Christian skrev:
Stensgaard skrev:Jeg har ikke selv haft problemer med gammel gær, bare jeg husker at bruge mere af den, jo ældre den er. Og jeg opbevarer ikke de store poser i køleskabet.

Dog har jeg det lidt som Christian - jeg har tidligere sværget til tørgær, nu bruger jeg kun US-05 - som så til gengæld også er den gær, jeg bruger til det meste. Jeg skal snart brygge en belgier, her har jeg opformeret gær fra en flaske Rochefort. Og det er nok det, jeg også vil bruge en del fremover. Jeg har købt vådgær et par gange på tilbud, men jeg synes, det er forholdsvis dyrt. Når de andre ingredienser til 25L øl koster mig mellem 150 og 200 kroner, så betyder det altså noget, om gæren koster 20 eller 120 kroner...
Jeg genbruger min vådgær. Oftest til mellem 3-5 bryg, og så er prisen faktisk på niveau eller under tørgær. Til gengæld kræver det jo en hvis bryg-frekvens og lidt planlægning. OG SÅ SELVFØLGELIG en ordentlig sanitær omgang med gær og bryg på den kolde side i det hele taget.
Det er egentlig også det, der er min plan - at holde mig til US-05 og en enkelt vådgær eller to, og så genbruge vådgæren, så meget det er praktisk muligt for mig. Jeg er efterhånden ved at spore mig ind på, hvad det er for nogle bryg, jeg bedst kan lide, og hvad der passer til det, jeg har - fx har jeg efterhånden lært, at mørkt øl passer bedst til mit vand - og det passer også mig fint :-)
Ølsmagning i hele Danmark efter dine ønsker: https://Humlesmagning.dk
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Sv: Ompakket gær kontra rigtige "breve"

Indlæg af kimognicklas »

Sker der noget ved At opbevare tørgær i fryseren? Det Gør jeg nemlig

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
Brugeravatar
Christian
Indlæg: 363
Tilmeldt: 29. sep 2006, 09:18
Geografisk sted: Vestbjerg, 9380
Kontakt:

Re: Ompakket gær kontra rigtige "breve"

Indlæg af Christian »

Hej,

Jeg fandt lige lidt information på danstars hjemmeside, både omkring frysning af tørgær, men også omkring åbne pakker.

http://www.danstaryeast.com/articles/freezing-dry-yeast" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har kopieret teksten ind nedenfor. Danstar har lavet et forsøg der undersøger viabiliteten på tørgær opbevaret ved forskellige temperaturer. Som Danstar skriver så er det helt OK at fryse gæren. Den holder faktisk bedre end ved stuetemperatur. Men som de interessant nok skriver så er det allervigtigste at gærens vaccum pakning er intakt, idet luft/oxygen forårsager meget størrer skader på gæren end opbevaringstemperaturen.

Så Peter det var vel egentligt det svar du ledte efter i forhold til ompakning af tørgær. Det forringer holdbarheden væsentligt.

Jeg opbevarer normalt mit tørgær i køleskabet men fryseren er OK.

Mvh
Christian

I have always frozen my dried yeasts after purchase and before use. I have not noticed any detriment to the final product, but I seem to remember reading somewhere in that past year or so not to freeze dry yeast, perhaps even on a package. Is it acceptable to freeze dry yeast or is there some detriment to the practice?

Cheers,
Mike Dixon

RESPONSE:
Mike,
You are right; we had stated in our old technical data sheet that dry yeast should not be frozen. However in the last 3 years we had a project running to optimize storage conditions for dried yeast. We stored several lots of vacuum packed dried yeast at room temperature, in a refrigerator and in a freezer and determined viability, vitality and fermentation performance every 3 month for two years. The results indicated that freezing the yeast does not harm the yeast but is even better than storing the yeast at room temperature. BUT for all storage temperatures it is very important that the yeast is still vacuum sealed. Air/oxygen is doing more damage to the yeast than any difference in storage temperature.

Regards,

Forbes & Tobias
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Ompakket gær kontra rigtige "breve"

Indlæg af Borg »

janriis skrev:Jeg har haft ompakket gær, som kun ville gære ned til 1020
Hvorfor mener du at det var ompakningens skyld?
Skylden kunne lige så godt være:
- Mæskningen (forkert temperatur)
- Iltningen (for lidt iltning)
- Forkert eller manglende rehydrering
- For lav pitchrate (for lidt gær)
- Rehydrering eller pitching ved forkert temperatur
- Høj OG (OG på 1.080 og en attenuation på 75% giver en FG på 1.020)
- Manglende styring af gæringstemperaturen (for lav eller høj temperatur standser gæren)
- For gammel gær
- Og sikkert flere andre grunde

Kan du garantere, at alle disse andre forhold har været helt perfekte?
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Ompakket gær kontra rigtige "breve"

Indlæg af Truntebryg »

Jeg syntes Danstars svar siger en del ...

Air/oxygen is doing more damage to the yeast than any difference in storage temperature.

Det er og bliver ilten vi skal koncentrere os om !!! -- derfor tykke vakuum poser !!

MEN ompakning skal ske med omtanke - som nævnt kan fugt drille. ALTSÅ ikke noget med at tage en kold pose gær ind i stuen og ompakke !! Kold gær vil straks tage fugt fra luften og så er der ballade.

Lad gæren stå 24t i brygrummet, og ompark gæren på sprittede overflader, udstyr osv. så skal det nok gå.

Jeg har gennem de sidste 18 år, haft mellem 30 og 40 forskellige tør gærstammer i bryggeriet (flest vin gær) og det er højest en enkelt eller 2 der har drillet mig. Selv seriøse forhandlere kan lave fejl - f.eks. fandt jeg ud af at en 500g gær pose faktisk var et ½ år over sidste dato.... men da var den tom ;-( og virkede faktisk glimrende. Den havde så heller ikke været åbnet særlig længe...
Besvar

Tilbage til "Kemi"