undren omkring tryktest cornelius

Kun for nørder :-)
Besvar
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

undren omkring tryktest cornelius

Indlæg af kimognicklas »

Jeg har læst at man kan tryk teste sine fad på følgende måde:
Fyld fadet god op med vand (for at spare på co2)
Sæt tryk på fadet og noter trykket. luk for co2en og lad den stå et døgn.
mit spørgsmål er nu: Når co2'en bliver optaget i vandet med tiden, vil trykket så ikke falde alligevel selvom fadet er tæt?
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 21:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: undren omkring tryktest cornelius

Indlæg af Morten L »

kimognicklas skrev:Jeg har læst at man kan tryk teste sine fad på følgende måde:
Fyld fadet god op med vand (for at spare på co2)
Sæt tryk på fadet og noter trykket. luk for co2en og lad den stå et døgn.
mit spørgsmål er nu: Når co2'en bliver optaget i vandet med tiden, vil trykket så ikke falde alligevel selvom fadet er tæt?
Jo det vil.

Brug derfor et tomt fad eller trykluft fra en kompressor.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: undren omkring tryktest cornelius

Indlæg af Kofoed »

Morten L skrev:
kimognicklas skrev:Jeg har læst at man kan tryk teste sine fad på følgende måde:
Fyld fadet god op med vand (for at spare på co2)
Sæt tryk på fadet og noter trykket. luk for co2en og lad den stå et døgn.
mit spørgsmål er nu: Når co2'en bliver optaget i vandet med tiden, vil trykket så ikke falde alligevel selvom fadet er tæt?
Jo det vil.

Brug derfor et tomt fad eller trykluft fra en kompressor.
Vand vil også optage den atm. luft over tid - Det er derfor en hydrophor tank regelmæssigt skal have påfyldt luft ( vandstanden stiger idet pumperne starter/stopper på trykket)

Man skal altid om muligt trykteste hydrostatisk. Fyld med vand og tryk efter med luft til lige under hvor sikkerhedsventilen letter, så får du en indikation om tilstanden. På grund af lågets indretning ( tryk fra bagsiden) bør der laves en test ved arbejdstrykket for at se om tætningen holder tæt her :-)
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: undren omkring tryktest cornelius

Indlæg af kimognicklas »

Kofoed skrev:
Morten L skrev:
kimognicklas skrev:Jeg har læst at man kan tryk teste sine fad på følgende måde:
Fyld fadet god op med vand (for at spare på co2)
Sæt tryk på fadet og noter trykket. luk for co2en og lad den stå et døgn.
mit spørgsmål er nu: Når co2'en bliver optaget i vandet med tiden, vil trykket så ikke falde alligevel selvom fadet er tæt?
Jo det vil.

Brug derfor et tomt fad eller trykluft fra en kompressor.
Vand vil også optage den atm. luft over tid - Det er derfor en hydrophor tank regelmæssigt skal have påfyldt luft ( vandstanden stiger idet pumperne starter/stopper på trykket)

Man skal altid om muligt trykteste hydrostatisk. Fyld med vand og tryk efter med luft til lige under hvor sikkerhedsventilen letter, så får du en indikation om tilstanden. På grund af lågets indretning ( tryk fra bagsiden) bør der laves en test ved arbejdstrykket for at se om tætningen holder tæt her :-)
Jeg faldt sgu lige lidt af på den der... er det relevant for cornelius?
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: undren omkring tryktest cornelius

Indlæg af Kofoed »

Om det er relevant må man jo gøre op med sig selv. Men fact er at hvis du trykker den op de 4 bar hvor sikkerhedsventilen skulle lette, og du gør dette med luft eller CO2 alene - så har du en potentiel luftbombe. 4 x 19 liter luft som kommer ud momentant in case den flækker - Det vil jeg gerne være for uden.
Hvis du vil trykteste den over længere tid for at se om den holder det samme tryk efter f.eks 2 dage, så kan du ikke gøre det med en 98% væskefyldning hverken med luft eller CO2 som "trykgiver"

Nu skal man jo ikke gøre det mere kompliceret end nødvendigt - hvis du trykker den ganske let (0,5 bar) med luft og checker alle pakninger etc. men en vandforstøver tilsat få dråber opvaskemiddel - så er det rigeligt - den mindste lækage whatsover vil blive afsløret på denne vis...
Lader du stå med ganske lidt lufttryk på og der stadig er overtryk næste dag, så er du helt sikker på den ok - men det kræver man har tid at vente :-)
Besvar

Tilbage til "Kemi"