Blanding af gærtyper

Kun for nørder :-)
Besvar
I.Thomsen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11. okt 2013, 13:13

Blanding af gærtyper

Indlæg af I.Thomsen »

Da jeg ikke tidligere hafr arbejdet med flere gærtyper i mine bryg, har jeg lige et par spørgsmål, som jeg håber i kan svare på.

Min plan er at bruge en amerikans ale gær og belgisk hvedeøl gær i håb om at ende ud med et let sød øl med ale karakter.

Mine spørgsmål går på gærstarteren. Til en 20 L batch laver jeg normalt 1 L gærstarter af vand og 100 g tør malt ekstrakt. Kan jeg godt lave tilsvarende gærstarter, hvor jeg blander de to gærtyper i samme gærstarter eller vil den type udkonkurrere den anden eller skal jeg lave en starter til hver type og i så fald skal det så være ½ eller 1 L gærstarter med hver? Jeg tænker at man umiddelbart godt burde kunne lave en gærstarter med begge typer i, da hvis en så betydelig konkurrence finder sted, vil den alligevel finde sted og indstille sig under den primære gærring?

Eller siger jeres erfaring at jeg bør gøre noget helt tredje?

mvh
Ivan
Brugeravatar
Tiedt
Indlæg: 652
Tilmeldt: 14. jun 2009, 21:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Blanding af gærtyper

Indlæg af Tiedt »

Såvidt jeg ved er flere af de gær typer man kan købe, blandinger. Så umiddelbart tror jeg kun det er et problem hvis de gærstammer man ønsker at blande ikke kan bruges under samme temperaturforhold o.l.
Vh. Christian Tiedt
_________________________________________________________
"Skål"
Venner af Tiedt's bryghus på Facebook:
http://www.facebook.com/groups/129935990417579/
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Blanding af gærtyper

Indlæg af Runenaldo »

Du kan blande dem som du lyster, de vil ikke udkonkurrere hinanden. Men som Tiedt også rigtigt skriver skal du dog tage højde for temperatur en.
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Blanding af gærtyper

Indlæg af Truntebryg »

Runenaldo skrev:Du kan blande dem som du lyster, de vil ikke udkonkurrere hinanden. Men som Tiedt også rigtigt skriver skal du dog tage højde for temperatur en.
Ah - det er både rigtigt og ikke helt rigtigt. Nogle gærstammer har en ret kraftig "killer" effekt, som virkelig udrydder evt. andre gærtyper. Ideen er god, men skal du have et reproducerbart resultat, så bør du lave 2 startere. Ellers ved du ikke om den ene er lidt sløv til at komme ud af starthullerne ;-) og forholdet er derved ret så ukendt - tænk hvis det blev en super øl, og det så skyldes at den ene var meget langsom til start og forholdet derved var 25-75%

Der hvor Runenaldo har ret, det er at du kan blande som du har lyst til - men nogle (sjældnere typer) gær tåler ikke mere end 5% alc. og vil derfor meget hurtig bukke under for presset fra den anden gær - men får den bare spist 10-15% af sukkeret, så har den jo (evt.) tilsat lidt kompleksitet til smagen. (dette er forøvrigt meget brugt bland vinavlere )

Skriv endelig om resultatet ...
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Blanding af gærtyper

Indlæg af Runenaldo »

Truntebryg skrev:
Runenaldo skrev:Du kan blande dem som du lyster, de vil ikke udkonkurrere hinanden. Men som Tiedt også rigtigt skriver skal du dog tage højde for temperatur en.
Ah - det er både rigtigt og ikke helt rigtigt. Nogle gærstammer har en ret kraftig "killer" effekt, som virkelig udrydder evt. andre gærtyper. Ideen er god, men skal du have et reproducerbart resultat, så bør du lave 2 startere. Ellers ved du ikke om den ene er lidt sløv til at komme ud af starthullerne ;-) og forholdet er derved ret så ukendt - tænk hvis det blev en super øl, og det så skyldes at den ene var meget langsom til start og forholdet derved var 25-75%

Der hvor Runenaldo har ret, det er at du kan blande som du har lyst til - men nogle (sjældnere typer) gær tåler ikke mere end 5% alc. og vil derfor meget hurtig bukke under for presset fra den anden gær - men får den bare spist 10-15% af sukkeret, så har den jo (evt.) tilsat lidt kompleksitet til smagen. (dette er forøvrigt meget brugt bland vinavlere )

Skriv endelig om resultatet ...
Argh for pokker, glemte spørgsmålet var omkring gærstarteren. Mit svar gik på, at man kan blande gær i den % man ønsker i selve urten.
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Fantastbrygger
Indlæg: 152
Tilmeldt: 21. maj 2011, 22:13
Geografisk sted: Møgeltønder

Re: Blanding af gærtyper

Indlæg af Fantastbrygger »

I.Thomsen skrev:Da jeg ikke tidligere hafr arbejdet med flere gærtyper i mine bryg, har jeg lige et par spørgsmål, som jeg håber i kan svare på.

Min plan er at bruge en amerikans ale gær og belgisk hvedeøl gær i håb om at ende ud med et let sød øl med ale karakter.

Mine spørgsmål går på gærstarteren. Til en 20 L batch laver jeg normalt 1 L gærstarter af vand og 100 g tør malt ekstrakt. Kan jeg godt lave tilsvarende gærstarter, hvor jeg blander de to gærtyper i samme gærstarter eller vil den type udkonkurrere den anden eller skal jeg lave en starter til hver type og i så fald skal det så være ½ eller 1 L gærstarter med hver? Jeg tænker at man umiddelbart godt burde kunne lave en gærstarter med begge typer i, da hvis en så betydelig konkurrence finder sted, vil den alligevel finde sted og indstille sig under den primære gærring?

Eller siger jeres erfaring at jeg bør gøre noget helt tredje?

mvh
Ivan
Men hvorfor er det lige du vil blande belgisk med amerikansk gær ? Amerikansk gær er kendetegnende ved at gære meget rent, hvliket vil sige lav esterproduktion, som er det der giver frugtkarakteren.
Amerikansk gær plejer at være hurtigt ude af starthullet, mens jeg har erfaret at det ofte går noget langsomere med de belgiske gærtyper. Da det er de første par døgn hvor der sker mest smagsmæssigt kan du derfor ende med en øl der er meget lidt belgisk. Om dit øl virker sødt kommer and på høj final gravity og lav IBU enhed.
Besvar

Tilbage til "Kemi"