Ingefær/citron sodavand

Redaktør: Co-Admin

Besvar
Brugeravatar
BeerMan
Indlæg: 508
Tilmeldt: 2. jul 2009, 07:06
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Ingefær/citron sodavand

Indlæg af BeerMan »

Jeg vidste ikke lige just hvor jeg skulle putte den her, så den røg lige ind i denne kategori.
Admin, i må hellere end gerne flytte den hvis den er forkert placeret !

Dette er en test opskrift, og derfor lavet i meget lille skala ! Men det er som sådan bare at skalere den op !

Jeg har længe godt kunne tænke mig at lave min egen sodavand, men ikke efterligne de gægnse cola, fanta osv. Så jeg har gået og gruet lidt over en kombination der ville være passende !

Opskriften er meget simpel, ingredienserne op i en gryde, koge i 30 min og så si faststofferne fra !

2L vand
5 spsk frisk snittet ingefær
4 spsk hele kaffe bønner
1 spsk knust koriander
1 citron, saft og skal (undgå det hvide bag skallen, det er bittert)
110g mørk sirup
1/4 tsk vinsyre

Når den er kogt, siet og chillet, tilsættes en gær kultur, i mit tilfælde, en dl kogt vand som er afkølet og tilsat 1/2 tsk tørgær og stået en time. Jeg brugte en gær som jeg har fået fra et destilleri, så hvad gæren var ved jeg ikke :) men gæren skal også kun lige lave Co2 nok til at sodavanden får bobler !

Efter 4 dage har de opnået nok Co2 (i mit tilfælde) Det varierer helt sikkert fra batch til batch ! Jeg har en anden metode på tegne brætet, men mere om den senere !

Jeg vil betegne denne sodavand som en voksen sodavand, de mange lyse noter fra ingefær, koriander og citrus går glimrende i spænd med kaffens lidt bitre aroma og smag ! + det lille bid som ingefæren giver er heller ikke af vejen :)

Skål !
Duff beer for me Duff beer for you, Ill have a duff you have one too.
Besvar

Tilbage til "28D. Other Specialty Cider/Perry"