Elektronisk niveaumåling?

PID regulator, styringer og programmer.
Besvar
Brugeravatar
thomas_eg
Indlæg: 25
Tilmeldt: 25. jan 2015, 12:21
Geografisk sted: Aalborg

Elektronisk niveaumåling?

Indlæg af thomas_eg »

Hey,

Er der nogen der bruger nogen form for elektronisk niveaumåling i bryggeprocessen?

Jeg har et 3-tier system hvor jeg godt kunne tænke mig at vide når gryderne er ved at være tomme/fulde. Jeg har eksempelvis mere end en gang glemt at slukke for PID'en efter endt urtkogning, hvilket går lidt galt når man tapper urten af og den kommer under temperaturproben i gryden:-/ Med 8kW i bunden af gryden og med kun et par liter urt tilbage så spilkoger det i løbet af få sekunder(og brænder på):-( Så jeg vil gerne have en "low-level" switch i min HLT og min BK...og en high-level i min HLT så kan jeg lave en "fyld gryden med vand og varm til strike-temp"-funktion...but how?

Jeg havde egentlig oprindeligt tænkt at montere nogle rustfrie flydere i stil med:
http://www.fratelligiacomello.it/immagi ... fd3062.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
...de er meget billige og super enkle... men der er et par ulemper: Dels så er der "en del mekanik" som skal rengøres, især i BK kan det være tricky at være sikker på man er kommet ind alle steder. Derudover så kan jeg ikke finde nogen hvor der er stik på, i stedet for en simpel ledning der stikker ud af røret. I forbindelse med rengøring så afmonterer jeg gryderne og vender dem på hovedet i en "hjemmestrikket vaskemaskine", så afmontering skal helst være ret let. Der er heller ingen af dem jeg kan finde som er ordenligt "forseglede" på ydersiden, det er oftest bare to ledninger der kommer ud af røret(IP00 ;-)) Man kunne selvfølgelig selv forsegle dem og støbe et stik på kablerne, men ville helst undgå løse kabler på gryderne da de hænger fast i alt muligt...

Så fandt jeg nogen optiske nogen i stedet, f.eks. noget i stil med Fine-tek SD21-serien:
http://www.fine-tek.com/main/download.a ... tch_B0.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
... som er en optisk sensor der udnytter brydningsindeks til at afgøre om sensoren er i væske eller ej...de fåes med rustfrit hus, sensorhovede i glas, M12 stik til nem afmontering og temperatur-rating > 100grader....perfekt! Men alle jeg kan finde af disse koster MINDST 1200kr/stk...og opad! :-/

Der er også andre muligheder, men mange af dem synes jeg indebærer at man enten skal sætte printplader eller andet ned gryderne og da jeg forsøger at holde alt rustfrit(så jeg kan rengøre med kemi) så vil jeg helst undgå det..

Er der nogen derude der har erfarring med elektronisk niveaumåling eller andre former for input til ovenstående? (Bortset fra at jeg kunne blot prøve at huske at slukke PID'en i BK'en og så slippe alt besværet ;-) Men hvor er det sjove i det :-))

Go' søndag!
/Thomas
skidemajet-inc
Indlæg: 644
Tilmeldt: 1. okt 2006, 19:22
Geografisk sted: KBH Nordvest
Kontakt:

Re: Elektronisk niveaumåling?

Indlæg af skidemajet-inc »

Vejeceller eller trykmålere kan også klare opgaven :)
Mikkel Mohr Madsen

http://www.lokal" onclick="window.open(this.href);return false;øl.dk
Brugeravatar
thomas_eg
Indlæg: 25
Tilmeldt: 25. jan 2015, 12:21
Geografisk sted: Aalborg

Re: Elektronisk niveaumåling?

Indlæg af thomas_eg »

skidemajet-inc skrev:Vejeceller eller trykmålere kan også klare opgaven :)
Ja, det havde jeg også overvejet. Begge dele vil være smart for at kunne afmåle væskemængder, men umiddelbart synes jeg usikkerheden på begge metoder er for stor... er der nogen der har erfarring med enten vejeceller eller trykmåling?

(PS: Jeg kontaktede producenten af de optiske sensorer i Taiwan for at høre om man kunne købe dem direkte hos dem. Det kan man faktisk godt! Hvor intet våger, intet taber! Eller noget....anyways, prisen ligger på omkring 350kr/stk for dem i SS316/glass...billigere jo flere man køber...så hvis andre end mig synes automatiskering og rustfrit stål er fedt så sig til;-) )
/Thomas
CarstenM
Indlæg: 162
Tilmeldt: 31. aug 2015, 15:21
Geografisk sted: Vejen - Sydjylland

Re: Elektronisk niveaumåling?

Indlæg af CarstenM »

skidemajet-inc skrev:Vejeceller eller trykmålere kan også klare opgaven :)
Begge dele er nok en del overkill og dyrt grej :)
Og de kræver jo begge en slags signalbehandling/transmitter. Ofte bliver de jo brugt med analog udgange som kræver noget omsætning af værdier.
Senest rettet af CarstenM 10. nov 2015, 13:54, rettet i alt 1 gang.
CarstenM
Indlæg: 162
Tilmeldt: 31. aug 2015, 15:21
Geografisk sted: Vejen - Sydjylland

Re: Elektronisk niveaumåling?

Indlæg af CarstenM »

thomas_eg skrev:
skidemajet-inc skrev:Vejeceller eller trykmålere kan også klare opgaven :)
Ja, det havde jeg også overvejet. Begge dele vil være smart for at kunne afmåle væskemængder, men umiddelbart synes jeg usikkerheden på begge metoder er for stor... er der nogen der har erfarring med enten vejeceller eller trykmåling?
Jeg har erfaring med begge dele. Dog i et produktionsmiljø hvor det er lidt større mængder/tanke vi arbejder med. Men de virker begge dele fint. Men dyrt i indkøb og kræver signalbehandling.

Snakker vi om at måle niveau i mængder eller bare om en beholder er tom, fyldt?
Hvis det er simpel niveau måling, så vil jeg anbefale brug af niveaufølere. De er simple, billige og har jo en helt almindelig relæ udgang man kan bruge direkte til styring.
CarstenM
Indlæg: 162
Tilmeldt: 31. aug 2015, 15:21
Geografisk sted: Vejen - Sydjylland

Re: Elektronisk niveaumåling?

Indlæg af CarstenM »

CarstenM skrev:
thomas_eg skrev:
skidemajet-inc skrev:Vejeceller eller trykmålere kan også klare opgaven :)
Ja, det havde jeg også overvejet. Begge dele vil være smart for at kunne afmåle væskemængder, men umiddelbart synes jeg usikkerheden på begge metoder er for stor... er der nogen der har erfarring med enten vejeceller eller trykmåling?
Jeg har erfaring med begge dele. Dog i et produktionsmiljø hvor det er lidt større mængder/tanke vi arbejder med. Men de virker begge dele fint. Men dyrt i indkøb og kræver signalbehandling.

Snakker vi om at måle niveau i mængder eller bare om en beholder er tom, fyldt?
Jeg kan se du selv nævner flydere og optisk niveau switch. Det er jo noget helt andet end vejeceller og trykmåling.
Vejeceller og trykmåling kræver du omsætter et signal til en værdi som du behandler.
Hvis det er simpel niveau måling, så vil jeg anbefale brug af niveaufølere. De er simple, billige og har jo en helt almindelig relæ udgang man kan bruge direkte til styring.
CarstenM
Indlæg: 162
Tilmeldt: 31. aug 2015, 15:21
Geografisk sted: Vejen - Sydjylland

Re: Elektronisk niveaumåling?

Indlæg af CarstenM »

thomas_eg skrev:
skidemajet-inc skrev: (PS: Jeg kontaktede producenten af de optiske sensorer i Taiwan for at høre om man kunne købe dem direkte hos dem. Det kan man faktisk godt! Hvor intet våger, intet taber! Eller noget....anyways, prisen ligger på omkring 350kr/stk for dem i SS316/glass...billigere jo flere man køber...så hvis andre end mig synes automatiskering og rustfrit stål er fedt så sig til;-) )
Jeg kender ikke lige den model. Men ligner meget en model fra Carlo Garvazzi som vi selv bruger. Vi bruger den som niveaufølere i en spildolietank. Det virker bare.
Så til den pris du nævner ville jeg absolut prøve dem af.
jkj56
Indlæg: 26
Tilmeldt: 12. feb 2014, 10:04
Geografisk sted: helsingør

Re: Elektronisk niveaumåling?

Indlæg af jkj56 »

Til at spørge med har jeg brugt en billig ultraludsmåler og en motorventil begge fra ebay.
jkj56
Indlæg: 26
Tilmeldt: 12. feb 2014, 10:04
Geografisk sted: helsingør

Re: Elektronisk niveaumåling?

Indlæg af jkj56 »

Der skulle ha' stået sparge med....
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 10:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: Elektronisk niveaumåling?

Indlæg af Nimbus39 »

Nu er jeg lidt nørdet, men jeg ville gå efter en arduino med sådan en her på:
Ultralydsmåler
Ultralydsmåler
HC-SR04.jpg (176.68 KiB) Vist 13325 gange
og så et par relæer til at styre en pumpe og evt. magnetventil.
Det hele kan klares for under 10$

Dimsen kunne sidde oppe under loftet og måle så den ikke blev udsat for alt for meget damp.
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Brugeravatar
thomas_eg
Indlæg: 25
Tilmeldt: 25. jan 2015, 12:21
Geografisk sted: Aalborg

Re: Elektronisk niveaumåling?

Indlæg af thomas_eg »

jkj56 skrev:Til at spørge med har jeg brugt en billig ultraludsmåler og en motorventil begge fra ebay.
Meget interessant! Har du et billede af dit setup? Jeg havde nemlig oprindelig tænkt mig at gøre noget i retning af det Nimbus39 foreslår, men slog ideen hen med at det er ultralyd slet ikke præcis nok til i den opsætning... men du har brugt det med success?

Nimbus39 skrev:Nu er jeg lidt nørdet, men jeg ville gå efter en arduino med...{klip}
Yup, præcis sådan det foregår idag også ;-) En blanding af arduino'er og raspberry pi til de lidt tungere sager...
/Thomas
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Elektronisk niveaumåling?

Indlæg af Benjamin »

og en low-tek ide, man ku ha en rustfri tråd(stiv) som ku reguleres i gummidims til en afstand fra bunden, i det niveau, man ønsker, sætte en smule strøm til stel på gryden, når væsken er under niveau, brydes strømmen en relæ skifter pos og varmelegemet slukker?
jkj56
Indlæg: 26
Tilmeldt: 12. feb 2014, 10:04
Geografisk sted: helsingør

Re: Elektronisk niveaumåling?

Indlæg af jkj56 »

Det er nøjagtig det jeg har gjort - og det fungerer fint
Besvar

Tilbage til "Microprocessor styring til ølbrygning"