Arduino temperatur styring.

PID regulator, styringer og programmer.
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Arduino temperatur styring.

Indlæg af HoegildBryghus »

Da jeg er ny her på siden vil jeg starte lidt forsigtigt med at spørge om efterfølgende har nogen interesse i dette forum.
Jeg har bygget en lille temperaturstyring til min gryde, den kan indstilles til at styre tid og temperatur i 3 forskellige trin, samt beregne strike temperatur ud fra vand og malt mængde.
Styringen er bygget over en Arduino og Pt 100 føler, input foregår med et numerisk tastatur og proces kan følges på et to linjer display, hvis det har interesse i forum vil jeg offentliggøre kode og diagrammer med kommentarer. Jeg har selv brugt styringen ved flere bryg.
Næste skridt vil være at placere en niveauføler i sien og lade den styre hastighed på pumpen så jeg undgår overløb, men samtidig sikrer at der hele tiden er væske over malten. Koden til styring af temperatur føler 2 er ikke testet. Koden og hardware overholder standarden beskrevet i artikel : D.T.W.D. . Hvilket medfører at jeg vil være nødt til at starte forfra når jeg skal have udvidet min opstilling. ;-)
Vedhæftede filer
bryggeprogramArduino.doc
(1.56 MiB) Downloadet 849 gange
bryggeprogramArduino.odt
Udskriftvenlig fil LibreOffice format hæfte
(1.52 MiB) Downloadet 734 gange
Senest rettet af HoegildBryghus 19. jan 2017, 16:44, rettet i alt 4 gange.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Arduino temperatur styring.

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Det er jeg sikker på du roligt kan gøre det er der nok flere der gerne vil vide mere om.
Og velkommen til
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Arduino temperatur styring.

Indlæg af Borg »

Ja, kom bare frisk.
Det værste der kunne ske for dig var, at der kom en masse forslag til flere funktioner og faciliteter ;-)
Det bedste for os andre var så, at du også synes det kunne være sjovt at videreudvikle dit system.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Arduino temperatur styring.

Indlæg af Humlejægeren »

Har selv tænkt på om det ikke var noget man kunne lave til sig selv.. Så jo tak frem med den ;-)
Brew Strong
Nikolaj
ksga
Indlæg: 63
Tilmeldt: 15. feb 2016, 13:24
Geografisk sted: Lystrup, 8520

Re: Arduino temperatur styring.

Indlæg af ksga »

+1 :D
Brugeravatar
Poulsen
Indlæg: 32
Tilmeldt: 24. nov 2014, 09:32
Geografisk sted: 7361 Ejstrupholm

Re: Arduino temperatur styring.

Indlæg af Poulsen »

Fedt! Også lige hvad jeg har savnet. Jeg følger spændt med - Og håber at lære en del om Arduinoen samtidig!
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Arduino temperatur styring.

Indlæg af kbh36 »

Skal lige have fat i en først, der er så meget man kan lave med sådan en.. :)
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Arduino temperatur styring.

Indlæg af HoegildBryghus »

Lige en lille opdatering til min mæskestyring, jeg arbejder på at lave en styring til min pumpe,
styringen skal være en on off styring, da min pumpe er udstyret med en brushless dc motor, hvilket mange af små pumper på markedet er, flertallet af den type motor har det ikke ret godt med en pulset jævnspænding, de bruger selv en pulset spænding til at simulere et felt der drejer.
Jeg opnår også at pumpen kører på fuld kraft når den kører, og dermed en bedre fordeling af væsken i sien.
Jeg vil bruge en føler med magnet og reedrelæ. Evt. en til at holde konstant vandstand i akvarier, hvis den kan tåle varmen, men foreløbig vil jeg bare lægge programstumpen op til fri afbenyttelse, jeg har endnu ikke bygget det sammen med min styring, så derfor ved jeg selvfølgelig ikke om det virker og hvis hvor godt.
Programmet sætter pumpen på pause nogle sekunder, og derefter til at køre i nogle sekunder, det er ikke meningen at pumpen skal stå stille indtil niveau passer, jeg måler temperatur i slangen til sien, det vil give en uheldig regulering, da temperatur i slangen jo skal repræsentere temperatur i gryde.
Jeg vender tilbage når jeg har bygget det sammen med temperaturreguleringen.
Vedhæftede filer
pumpestyring.doc
(20.5 KiB) Downloadet 718 gange
pumpestyring.odt
(21.14 KiB) Downloadet 678 gange
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Arduino temperatur styring.

Indlæg af HoegildBryghus »

Så er koden og diagram klar på næste trin, Jeg har endnu ikke afprøvet den i den virkelige verden men på skrivebordet virker den, jeg mangler lidt dele fra Kina de gik i stå i tolden :-(
næste step bliver at styre kølingen så mæsken holder en konstant temperatur inden gæren tilsættes.
Vedhæftede filer
mæske og pumpe.odt
program med styring af mæskepumpe
(24.45 KiB) Downloadet 700 gange
mæske og pumpe.doc
(53 KiB) Downloadet 696 gange
ølstyringver1-2.pdf
Diagram
(19.16 KiB) Downloadet 733 gange
Gerner
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. nov 2015, 12:02

Re: Arduino temperatur styring.

Indlæg af Gerner »

Har du tænkt over at permanent magneter generelt ikke er specielt gode til varme. De bliver meget hurtigt dårlige til at holde magnetisme og hvis de bliver bare lidt for varme mister de magnetisme og kan ikke genmagnetiseres.
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Arduino temperatur styring.

Indlæg af HoegildBryghus »

Gerner skrev:Har du tænkt over at permanent magneter generelt ikke er specielt gode til varme. De bliver meget hurtigt dårlige til at holde magnetisme og hvis de bliver bare lidt for varme mister de magnetisme og kan ikke genmagnetiseres.

Det er korrekt, men så vidt jeg husker skal du væsentlig højere op i temperatur, inden der sker noget. Se følgende link http://www.magmamagnets.com/magnets-tec ... stability/" onclick="window.open(this.href);return false;
og min erfaring siger mig at temperaturen i mange opstillinger er rimelig høj på komponent niveau, Pumperne har jeg kørt med i flere år og de har ikke lidt skade, så jeg tror ikke at det bliver et problem.

Lige et tip omkring strømforsyning og relæer, det er vigtigt at man bruger et fælles stelpunkt, og at de enkelte print bliver afkoblet med en elektrolyt på ca 100uF og en kondensator på 100nF, det er også en god ide at sætte et rc led på relæudgangen for at begrænse støj fra kontaktsæt, ellers risiker man at opstillingen bliver ustabil og det kan man ikke programmere sig ud af.
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Arduino temperatur styring.

Indlæg af HoegildBryghus »

Så slap postvæsnet mine ting igennem, og jeg har fået testet koden, og fundet et par små fejl, som jeg vil rette, og så lægge rettelserne op når jeg har prøvet det på min gryde, blandt andet står pumpen stille, medens vandet varmer op til strike temperatur, ikke så smart når man måler temperaturen i flowet, der er også et par ændringer i elektronikken som gør opstillingen mere immun over for elektrisk støj
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Arduino temperatur styring.

Indlæg af HoegildBryghus »

Så har jeg testet styringen i en forsøgsopstilling se http://fam-brun.dk/Bryghus/bryghus.html" onclick="window.open(this.href);return false;
jeg er lidt spændt på om ringen omkring reedrelæ kan risikere at hænge fast på grund af malt der går i klemme næste skridt bliver at styre kølingen af urt.
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Arduino temperatur styring.

Indlæg af HoegildBryghus »

Så er det første bryg lavet med min ny styring sat til gæring-- forløb problemfrit, jeg nåede at lave et forsøgsbryg ved siden af- whisky malt- pale ale malt og min egen humle 3 slags lidt spændt på smagen.
Når jeg får lidt tid vil jeg lave en opdateret folder med kommentarer til program og hardware,man behøver ikke at lave print til analog delen min er lavet på et lille hulprint der sidder piggy back på Arduinoen først når jeg er færdig med udviklingen vil jeg lave et print.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Arduino temperatur styring.

Indlæg af Borg »

Spændende at høre om.
Fungerede det så som du forventede?
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Microprocessor styring til ølbrygning"