Placering/indføring af Føler element

PID regulator, styringer og programmer.
Besvar
lindegaard88
Indlæg: 171
Tilmeldt: 8. jun 2013, 21:25

Placering/indføring af Føler element

Indlæg af lindegaard88 »

Hej Allesammen,

Jeg har nu fået skrapt sammen så der kan laves temp styring med PID/PT100 føler, men jeg har et par spørgsmål.

Jeg har en Bielmeier el gryde med falsk bund fra Lund og ønsker at måle temperaturen så tæt på varmelegemet så muligt:

Spørgsmål:
Har i nogle eksempler på hvordan i har indført temperatur elementet i gryden?
Er det tilstrækkeligt at målde på ydre siden? altså der den original temperatur føler sidder?
Hvilke følere bruger i hvis det har kontakt til mæsk? (fødevaregodkendelse - kina følere=?)

Kom gerne med billeder guides etc!

På forhånd bryg
Gerner
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. nov 2015, 12:02

Re: Placering/indføring af Føler element

Indlæg af Gerner »

Hvorfor vil du måle temp så tæt på varmekilden?
lindegaard88
Indlæg: 171
Tilmeldt: 8. jun 2013, 21:25

Re: Placering/indføring af Føler element

Indlæg af lindegaard88 »

Gerner skrev:Hvorfor vil du måle temp så tæt på varmekilden?
Det er vel der det bedste udgangsounkt for reguleringen er vil jeg mene
Gerner
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. nov 2015, 12:02

Re: Placering/indføring af Føler element

Indlæg af Gerner »

Hvordan ved du så hvilken temperatur der er midt i masken, hvor ensymerne arbejder?
Blandt andet denne problematik gør at jeg ud fra et styrings mæssigt syns punkt mener at en omrøring/ whirlpool er det mest nøjagtige at regulerer på,især hvis der kun anvendes et målepunkt
lindegaard88
Indlæg: 171
Tilmeldt: 8. jun 2013, 21:25

Re: Placering/indføring af Føler element

Indlæg af lindegaard88 »

Gerner skrev:Hvordan ved du så hvilken temperatur der er midt i masken, hvor ensymerne arbejder?
Blandt andet denne problematik gør at jeg ud fra et styrings mæssigt syns punkt mener at en omrøring/ whirlpool er det mest nøjagtige at regulerer på,især hvis der kun anvendes et målepunkt
Det er vel lidt et religions spørgsmål men så længe det er et simpelt setup som midt tror jeg helt sikkert der er forskel på midteb og kogefladen. Og jeg vil mene der er varmest ved fladen. Men anyhow hvordan har du tin temp føler?
Gerner
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. nov 2015, 12:02

Re: Placering/indføring af Føler element

Indlæg af Gerner »

#Lindegaard

Nej. Det er ikke et "religions spørgsmål"

Det er ret simpelt egentligt. Man kan ikke regulerer noget uden at måle temperaturen i det man ønsker at regulerer. Alså med mindre man kender den parameter der ønskes reguleret efter. Det du skriver er lidt lige som hvis du tager en varmluftsovn og placerer termostaten i den varme luftstrøm, hvilket ikke giver den temperatur feedback, som du ønsker i første omgang. Dernæst vil du regulerer på dette hvilket giver en temperatur i ovnen(læs din mash), som du ikke kender.

Så er mit spørgsmål,lidt frækt og provokerende, hvad skal du så med en føler der kan måle på 1/10 grader og en PID regulator med PWM modulering til at styre varmen, hvis du ikke kender den ægte temperatur.

Derfor spørger jeg om det ikke var et bedre spørgsmål og hvor den sande temperatur i mashen skal måles?

Hvis du går og er usikker på om varmelegmet laver mashen for varm i bunden, så kan du bruge en nummer 2 regulator til enten over styre med at sænke varmetilførslen eller øge flow i mashen.
lindegaard88
Indlæg: 171
Tilmeldt: 8. jun 2013, 21:25

Re: Placering/indføring af Føler element

Indlæg af lindegaard88 »

Gerner skrev:#Lindegaard

Nej. Det er ikke et "religions spørgsmål"

Det er ret simpelt egentligt. Man kan ikke regulerer noget uden at måle temperaturen i det man ønsker at regulerer. Alså med mindre man kender den parameter der ønskes reguleret efter. Det du skriver er lidt lige som hvis du tager en varmluftsovn og placerer termostaten i den varme luftstrøm, hvilket ikke giver den temperatur feedback, som du ønsker i første omgang. Dernæst vil du regulerer på dette hvilket giver en temperatur i ovnen(læs din mash), som du ikke kender.

Så er mit spørgsmål,lidt frækt og provokerende, hvad skal du så med en føler der kan måle på 1/10 grader og en PID regulator med PWM modulering til at styre varmen, hvis du ikke kender den ægte temperatur.

Derfor spørger jeg om det ikke var et bedre spørgsmål og hvor den sande temperatur i mashen skal måles?

Hvis du går og er usikker på om varmelegmet laver mashen for varm i bunden, så kan du bruge en nummer 2 regulator til enten over styre med at sænke varmetilførslen eller øge flow i mashen.
Heheh der skal mere til at provokere mig ;) - men du kan jo lige vise hvordan du har placeret din føler? Også kan jeg selv vælge efter dit gode input. Skal jo twerke pid alligevel
Gerner
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. nov 2015, 12:02

Re: Placering/indføring af Føler element

Indlæg af Gerner »

Ingeniøren kører old school. ALT er manuelt.

IMO, så er det bedste sted at måle temperaturen nogelunde i midten.

Jo højere flow du har des mere korrekt vil din læsning være.

Når du siger PID regulator er det så med PWM(pulse widt modulation) eller blot med en I/O switch?

Hvis det er PWM, så er det en ide at kigge på reguleringsen, så du ikke får for stort oversving i temperaturen, selv om jeg tvivler på at det har meget betydning, hvis flowet i masken er god og den tilførte varme er så relativ lille ift. maskens masse.

Du kan jo cirka regne ud hvor lang til det under ideelle forhold vil tage at opvarme masken.

sådan på stående fod mener jeg at der skal 4,2j til en grad stigning på 1cm3 vand, så mine 25.000cm3 *4,2 Ws/ 2000W = 1 grad stigning på 52,5 s, under ideelle forhold.

så hvis man har I/O styring, så skal man regne med et lille overslag i i temp, da det tager lidt tid for temperatur stigningen at sprede sig til hele masken, med det relativt lille flow som man bruger med falsk bund samt rest varmen i bunden af gryde samt varmelegme.

over svinget vil desuden også være afhængigt af dit sætpunkt, da energitabet er væsentligt større, især pga afdampningen af væske, men i nogen grad også pga varmeafgivelsen fra grydens side.

Jeg håber på at det er med til at forklarer min holdning til at omrøring/ whirlpool er bedre ift. en præcis temperatur kontrol.
mosgaard
Indlæg: 15
Tilmeldt: 19. mar 2014, 20:21

Re: Placering/indføring af Føler element

Indlæg af mosgaard »

Jeg har nu et lidt andet syn på det som jeg vil forsøge at forklare kort her

I en Lund gryde går jeg ud fra at du bruger recirkulering og fordelerringen over masken, du kan montere et John Guest T stykke ved udløbshanen og montere din føler ind i T hullet der er 6 mm, på den måde måler du temperaturen i den urt der lige er blevet varmet og som cirkuleres over toppen efter pumpen.

Gryden er isoleret så hvis du pumper 65 grader varmt væske over og har et godt flow vil det kun være dry spots i din mask der vil forhindre at det hele bliver 65 grader og holdes der. Hvis du har dry spots har du et værre problem en lidt temperatur ændringer.

Det er en meget simpel metode og du kan køre en auto tune på din PID for at fange de rigtige PID konstanter,

Hilsen
Jes


Sent from my iPad using Tapatalk
lindegaard88
Indlæg: 171
Tilmeldt: 8. jun 2013, 21:25

Re: Placering/indføring af Føler element

Indlæg af lindegaard88 »

Jeres indput er gode - men det er mere den praktiske indføringen af føleren jeg er på jagt efter? Så hvis i har bogle billeder af hvordan i har sat jeres føler i en elgeyde så smid den gerne denne vej;)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Placering/indføring af Føler element

Indlæg af Truntebryg »

Tjaa - altså hvis du måler i midten, så er der chance for at det svarer til middel temperaturen.

Du kan så være sikker på at bundvarmen er alt for høj - og din top-mæske temperatur ligeledes.

Hvis du gør som du tænker på, så får du ingen hotspots - men der går laaaang tid før hele mæsken er gennemvarm. Den "fjerneste" mæske (flow mæsigt) vil jo være udsat for afkøling og derfor tabt temperatur - det er dog immmervæk bedre end hotspots som ødelægger enzymerne.

Jeg ville nok sætte føleren på et rør først (eller slange) og så simpelthen prøve at placere den forskellige steder i gryden. Efter 5 min recirc så kan du måle med et thermometer forskellige steder i gryden.... Det er ufatteligt afhængig af setup.

HUSK mask/mæske er en ekstrem dårlig varmeleder.
lindegaard88
Indlæg: 171
Tilmeldt: 8. jun 2013, 21:25

Re: Placering/indføring af Føler element

Indlæg af lindegaard88 »

Truntebryg skrev:Tjaa - altså hvis du måler i midten, så er der chance for at det svarer til middel temperaturen.

Du kan så være sikker på at bundvarmen er alt for høj - og din top-mæske temperatur ligeledes.

Hvis du gør som du tænker på, så får du ingen hotspots - men der går laaaang tid før hele mæsken er gennemvarm. Den "fjerneste" mæske (flow mæsigt) vil jo være udsat for afkøling og derfor tabt temperatur - det er dog immmervæk bedre end hotspots som ødelægger enzymerne.

Jeg ville nok sætte føleren på et rør først (eller slange) og så simpelthen prøve at placere den forskellige steder i gryden. Efter 5 min recirc så kan du måle med et thermometer forskellige steder i gryden.... Det er ufatteligt afhængig af setup.

HUSK mask/mæske er en ekstrem dårlig varmeleder.
Many thanks! Lyder som en go fremgangsmåde. Med der virker til man skal gå lidt storm p for at finde et godt sted ril føleren
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 10:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Placering/indføring af Føler element

Indlæg af Jfinderup »

Hvad endte det med?
Som indput så er der mange muligheder i VVS f.eks. denne
https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-k ... -403449400" onclick="window.open(this.href);return false;
Brew Monk & Fermzilla
Besvar

Tilbage til "Microprocessor styring til ølbrygning"