Brewtomate

PID regulator, styringer og programmer.
Besvar
klopf
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10. dec 2013, 12:11

Brewtomate

Indlæg af klopf »

Jeg har skruet en brygautomat sammen med Arduino, 4 one-wire termometre, 1 solar pumpe, to gryder, 3 relæer, en 12V strømforsyning (til pumpen) og mere elektronik.
Systemet er lavet for at opnå en stabil mæsketemperatur (og som sidegevinst foreberede spargevand).

Jeg placerer 3 one-wire termometre i min Lund mæskegryde (een under filteret, een midt i mæsken og een i toppen).
Det sidste termometer er placeret i gryden til spargevand.
Det ene relæ styrer varmelegemet i Lund gryden - det andet relæ styrer varmelegemet i spargevand-gryden.
Jeg har monteret en pumpe til recirkulering, samt en ledning med et par kobberplader til at afgøre om gryden er fuld -- pumpe tændes når gryden ikke er fuld og stoppes når gryden er fuld).
18082013123_25.jpg
18082013123_25.jpg (137.14 KiB) Vist 9131 gange
18082013124_25.jpg
18082013124_25.jpg (74.12 KiB) Vist 9131 gange
18082013125_25.jpg
18082013125_25.jpg (71.77 KiB) Vist 9131 gange
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 10:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: Brewtomate

Indlæg af Nimbus39 »

Ser lækkert ud!
Hvad er knapperne på fronten til?
Har selv overvejet det, men der er lige et par andre Arduino projekter foran i køen og efterhånden er jeg blevet så oldschool at jeg næsten skal brygge i trækar - næsten ingen re-cirkulering og næsten ingen opvarmning under selve mæskningen og øllet er bestemt ikke blevet ringere ;-)
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
klopf
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10. dec 2013, 12:11

Re: Brewtomate

Indlæg af klopf »

Knap 1+2: mæsketemperatur op/ned
Knap 3+4: spargevandtemperatur op/ned
Knap 5: ingenting (endnu)
Knap 6: menu
Brugeravatar
martin_pedersen
Indlæg: 413
Tilmeldt: 6. okt 2011, 14:49
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Brewtomate

Indlæg af martin_pedersen »

hej

deler du ud af koden, leger selv lidt med et gas/rims setup med pumpe kontrol for ikke at karamelisere urten under recirkulereing
All right, brain, I don't like you and you don't like me - so let's just do this and I'll get back to killing you with beer.

Martin

Ps. Det skal nok blive til øl!
Brugeravatar
Tryfuss
Indlæg: 989
Tilmeldt: 8. jan 2011, 12:22
Geografisk sted: 9870 Sindal
Kontakt:

Re: Brewtomate

Indlæg af Tryfuss »

Nimbus39 skrev:Ser lækkert ud!
Hvad er knapperne på fronten til?
Har selv overvejet det, men der er lige et par andre Arduino projekter foran i køen og efterhånden er jeg blevet så oldschool at jeg næsten skal brygge i trækar - næsten ingen re-cirkulering og næsten ingen opvarmning under selve mæskningen og øllet er bestemt ikke blevet ringere ;-)
sjovt som man først gør sit udstyr smartere og smartere og derefter piller det fra og går tilbage til basic...
Rene "Den Glade Brygger" Sørensen
Grubbe
Indlæg: 5
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:23
Geografisk sted: Hillerød

Re: Brewtomate

Indlæg af Grubbe »

Dine relæer ligner dem jeg bruget til at køre en El gryde med. Jeg skiftet dem ud med et par SSR relæer da de ikke kunne klar mosten. De blev varme og kunne til sidst ikke slå fra.

Link:http://www.miniinthebox.com/da/ssr-25da ... 399095.html
Brugeravatar
martin_pedersen
Indlæg: 413
Tilmeldt: 6. okt 2011, 14:49
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Brewtomate

Indlæg af martin_pedersen »

Tryfuss skrev:
Nimbus39 skrev:Ser lækkert ud!
Hvad er knapperne på fronten til?
Har selv overvejet det, men der er lige et par andre Arduino projekter foran i køen og efterhånden er jeg blevet så oldschool at jeg næsten skal brygge i trækar - næsten ingen re-cirkulering og næsten ingen opvarmning under selve mæskningen og øllet er bestemt ikke blevet ringere ;-)
sjovt som man først gør sit udstyr smartere og smartere og derefter piller det fra og går tilbage til basic...
Enig, jeg kan dog godt bruge lidt til at holde varmen og trin mæske lidt;)

Min gryde er knapt så god til at holde varmen selvom den er fuld Billede tysker gryder er sku ikke altid sagen


Sent from my iPhone using Tapatalk
All right, brain, I don't like you and you don't like me - so let's just do this and I'll get back to killing you with beer.

Martin

Ps. Det skal nok blive til øl!
Besvar

Tilbage til "Microprocessor styring til ølbrygning"