Control Boards

PID regulator, styringer og programmer.
Besvar
sstje
Indlæg: 90
Tilmeldt: 10. nov 2014, 17:08
Geografisk sted: Videbæk

Control Boards

Indlæg af sstje »

Er der nogen, der kender denne side.
https://www.pc-control.co.uk/ocart/inde ... ommon/home" onclick="window.open(this.href);return false;

Og måske især dette kort
https://www.pc-control.co.uk/ocart/inde ... duct_id=64" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg går og leger med tanken om at lave mit eget lille "scada-system". Jeg ved godt, jeg måske skulle lære at brygge øl først :-D

Men processen ved at nå derhen er skide sjov :-)
At lave programmet, ser jeg ikke som noget problem, da jeg arbejder med kode til daglig.
Men på elektronik-siden er jeg fuldstændig blank.

Her kunne jeg godt bruge lidt hjælp.

Hvordan får jeg skidtet koblet sammen, så jeg kan kommunikere via en computer?
/Strøm
Brugeravatar
thomas_eg
Indlæg: 25
Tilmeldt: 25. jan 2015, 12:21
Geografisk sted: Aalborg

Re: Control Boards

Indlæg af thomas_eg »

Kom du videre med tanken om et SCADA-system? Jeg er nemlig godt igang, og det kunne da være fedt at sparre lidt på nogen ting :-)
/Thomas
sstje
Indlæg: 90
Tilmeldt: 10. nov 2014, 17:08
Geografisk sted: Videbæk

Re: Control Boards

Indlæg af sstje »

thomas_eg skrev:Kom du videre med tanken om et SCADA-system? Jeg er nemlig godt igang, og det kunne da være fedt at sparre lidt på nogen ting :-)
Jeg har desværre ikke kommet videre med de Control Boards jeg omtalte.
Jeg er derfor, i første omgang, gået Arduino-vejen.
Her er jeg foreløbig kommet til temperaturmåling af varmtvandskar og mæskekar.
Her har jeg alarm ved opnået temperatur. En timer til kogetider.

Er lige nu ved at udvikle noget til styring af vandmængde. Jeg vil gerne, bare kunne trykke på en knap på computeren, og så fyldes karret med den rette mængde vand :-)

Men det står lidt stille. Jeg skal jo også gerne brygge lidt :-)

Alt er programmeret i VB.Net.

Hvor langt er du?
/Strøm
Brugeravatar
thomas_eg
Indlæg: 25
Tilmeldt: 25. jan 2015, 12:21
Geografisk sted: Aalborg

Re: Control Boards

Indlæg af thomas_eg »

Jeg har købt nogle relækort på ebay og så hjemmestrikket en adapter til dem så de kan køre på i2c bus med min raspberry pi. Temperatur, vandmåling og strømmåling foregår også via i2c bussen...

Jeg købte en "fornuftig" vandmåler på ebay for 50kr, den måler vandflow ind i min rig så jeg både kan fylde en bestemt mængde vand i anlægget og så jeg kan måle "omkostning per bryg". Den måler nemlig også vandet der bruges i pladekøleren og sammen med strømmålingen så kan jeg se den samlede omkostning på et bryg...

Nogen bestemt grund til at valget faldt på Arduino? Jeg kan se flere gør det, men er det mon bare moderen vs. Datteren i forhold til at vælge feks en raspberry?

Jeg regner med at lave et indlæg omkring min rig en af de næste par uger når jeg lige får knipset lidt billeder...


Sent from my iPhone using Tapatalk
/Thomas
Brugeravatar
Michal
Indlæg: 330
Tilmeldt: 22. jul 2014, 10:17
Geografisk sted: Vejen - Sydjylland

Re: Control Boards

Indlæg af Michal »

Tjaa, for mig er det Linux der er lidt skræmmende og derfor har jeg valgt Arduino.
Min logger til mine solceller er lavet med en RaspberryPi, men kors hvor den har drillet mig. Og den har ikke kørt det sidste år, fordi den er begyndt at smide netværksforbindelsen :-(


Sent from my iPhone using Tapatalk
Udstyr:
2 x Nimbus 29 el-gryder
2 x modstrøms køler
2 x cirkulations pumper
sstje
Indlæg: 90
Tilmeldt: 10. nov 2014, 17:08
Geografisk sted: Videbæk

Re: Control Boards

Indlæg af sstje »

Som jeg startede mit indlæg med, så er jeg rimelig blank på elektronik-siden, og vil gerne ha' hjælp her :-)
Valget faldt på Arduino, da jeg mente, jeg her kunne finde de fleste ressourcer på nettet, om emnet.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, i detaljer :-) hvad der er brugt til jeres måleudstyr.
Så kan jeg måske finde ud af, hvad jeg selv skal ha' skaffet.

Det der vandmåling, lyder ret fedt :-)

Men også finde ud af, hvordan jeg programmerer grejet op imod VB.net

/Strøm
/Strøm
Brugeravatar
Michal
Indlæg: 330
Tilmeldt: 22. jul 2014, 10:17
Geografisk sted: Vejen - Sydjylland

Re: Control Boards

Indlæg af Michal »

Når du nævner VB og Arduino bliver jeg helt nervøs/usikker ;-)

Det er ikke mit indtryk at du kan programmere en Arduino med VB, det er i hvertfald ikke VB jeg har brugt. Kan du lave et lille program i Arduino der "mapper" ind og udgange og så styre dem serielt fra en PC via VB?

Jeg er ikke kommet længere end at jeg har fået min Dallas DS18B20 termoføler til at læse temperaturen, den kører 1-wire og skulle efter sigende kunne klare flere følere på samme wire. Jeg skal have fundet ud af om den kan skelne mellem deres placeringer på wiren og ikke kun deres adresser.
http://www.ebay.co.uk/itm/1pcs-Waterpro ... 3a9620e00b

Så har jeg fået mit 0,96" OLED display til at skrive det jeg sender, så nu burde jeg kunne få Setpunkt og aktuel værdi af temperaturen i gryde/gærskab/fadølskøler til at fungere.
http://www.ebay.co.uk/itm/0-96-I2C-IIC- ... 5d5304af29

Jeg har så købt nogle Solid State Relæer (med heatsink) til at tænde/slukke varmelegme og kompressor.
http://www.ebay.co.uk/itm/Solid-State-R ... 4190270876


Jeg regner med at kunne lave et PWM mønster ud af PID udgangen (satser på at der er folk der allerede har lavet PID til Arduino), til at styre varmelegmet med. Men jeg er lidt usikker på kompressoren (i køleskabet/fadølskøleren), jeg kunne forestille mig at den helst skulle køre lidt længere tid ad gangen. Så her bliver det nok ikke "PWM" med noget med en bestemt tid pr. min - vi vil jo helst ikke have for store udsving ;-)

Det næste bliver så at beslutte hvordan jeg kommunikerer med systemerne, bluetooth eller wireless? Hukommelseskort?
Senest rettet af Michal 10. feb 2015, 08:20, rettet i alt 1 gang.
Udstyr:
2 x Nimbus 29 el-gryder
2 x modstrøms køler
2 x cirkulations pumper
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 21:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Control Boards

Indlæg af MonkeyBrew »

Respekt for jeres arbejde drenge. Det er det fede ved vores hobby. At hele tiden søge nye udfordringer. To boldly godt where no brewer has gone before. ;) Jeg har altid fået at vide at misunde er en grim ting da det i bund og grund betyder at man ikke under andre det de har, men i mangel af bedre ord er jeg en anelse misundelig på jeres evner til det i laver. Programmering og elektrisk er 2 ting jeg har svært ved at kapere. Der er jeg mere primitiv med den mekaniske del i det. Svejse, lodning, skæring af gevind og Storm P. løsninger er mere mig. ;) Men jeg følger nysgerrigt med for at se om den gamle hund ikke kan lære et par nye tricks. ;)
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
jkj56
Indlæg: 26
Tilmeldt: 12. feb 2014, 10:04
Geografisk sted: helsingør

Re: Control Boards

Indlæg af jkj56 »

@Michal. Du kan sagtens bruge VB - du kan bruge alle programmerings sprog der understøtter serial kommunikation.
Selv bruger jeg C#. Du kan også sagtens have flere DS18B20 på same wire feks har jeg fem(5) uden problemmer. Du skal dog lige finde deres addresser individuelt. Det er også adresserne og ikke placeringen du skelner mellem de enkelte.
Der findes også mindst et PID library til Arduino. Du kan dog ikke direkte bruge PWM udgange på Arduino'en til at styre SSR'en. Du må selv feks over en fem sekunders periode tænde/slukke med den værdi den PID kontroller giver.
Brugeravatar
thomas_eg
Indlæg: 25
Tilmeldt: 25. jan 2015, 12:21
Geografisk sted: Aalborg

Re: Control Boards

Indlæg af thomas_eg »

sstje skrev: Jeg kunne godt tænke mig at vide, i detaljer :-) hvad der er brugt til jeres måleudstyr.
Så kan jeg måske finde ud af, hvad jeg selv skal ha' skaffet.
Nu er jeg jo ebay-shopaholic, så tingene kan sikkert findes andre steder, men her er lidt links til de stumper jeg har fået hjem:

Vandmåler:
http://www.ebay.com/itm/271677910607" onclick="window.open(this.href);return false;

Temperatur: Jeg måler temperatur med PT100 sensorer i HLT, MT, BK og så i enden af RIMS-røret. De løber til et print hvor jeg har strikket den her på:
http://www.ebay.com/itm/400800606476" onclick="window.open(this.href);return false;

Til styring af kugleventilerne har jeg købt et par relækort:
http://www.ebay.com/itm/271658230694" onclick="window.open(this.href);return false;
...og så en i2c->parrallel konverter som så er strikket sammen med relækortet:
http://www.ebay.com/itm/201191337447" onclick="window.open(this.href);return false;
/Thomas
Brugeravatar
thomas_eg
Indlæg: 25
Tilmeldt: 25. jan 2015, 12:21
Geografisk sted: Aalborg

Re: Control Boards

Indlæg af thomas_eg »

Michal skrev:Jeg regner med at kunne lave et PWM mønster ud af PID udgangen (satser på at der er folk der allerede har lavet PID til Arduino), til at styre varmelegmet med. Men jeg er lidt usikker på kompressoren (i køleskabet/fadølskøleren), jeg kunne forestille mig at den helst skulle køre lidt længere tid ad gangen. Så her bliver det nok ikke "PWM" med noget med en bestemt tid pr. min - vi vil jo helst ikke have for store udsving ;-)
Som jkj56 også helt rigtigt skriver så er det big no-no at switche de to ting med PWM(i hvertfald med en switch-frekvens som er "kort"=milisekunder). Både på varmelegmet og på kompressoren skal din cyklus være "lang"(flere minutter). PWM er rigtig godt til mange jævnstrømsbelastninger, men til vekselstrøm går den ikke rigtigt. Husk på at din SSR først slukker næste gang spændingen over den når 0 og IKKE når du fjerner styrespændingen! Så selvom dit din PWM styring forsøger at "slukke" for SSR'en så sker det ikke før den igangværende halvperiode er slut... så en switchfrekvens hurtigere end halvdelen af 50hz vil aldrig give mening, og de fleste PWM styringer designes til at køre i kHz-området...og jeg er i øvrigt ret sikker på at din kompressor vil dø inden du kan få sagt "nu spiller det!";-)

jkj56's forslag om at danne sin egen styring hvor man f.eks. har varmlegmet tændt i 15sekunder og så slukker i 45sekunder giver god mening(og iøvrigt sådan jeg styrer min rig) for at opnå en virkningsgrad på 25% af den totale effekt...
/Thomas
Brugeravatar
Michal
Indlæg: 330
Tilmeldt: 22. jul 2014, 10:17
Geografisk sted: Vejen - Sydjylland

Re: Control Boards

Indlæg af Michal »

Kors jeg bliver flov nu......

Jeg er ansat ved en af verdens største leverandører af Powerelektronik drevet udstyr (nævner ingen navne) og så havde jeg sgu glemt det med nul gennemgangen.......
Udstyr:
2 x Nimbus 29 el-gryder
2 x modstrøms køler
2 x cirkulations pumper
Brugeravatar
thomas_eg
Indlæg: 25
Tilmeldt: 25. jan 2015, 12:21
Geografisk sted: Aalborg

Re: Control Boards

Indlæg af thomas_eg »

Michal skrev:Kors jeg bliver flov nu......
Haha, det skal du nu ikke blive, sådan er det jo at nørkle med ting....

Jeg sidder f.eks. lige nu med en I2C bus der nægter at snakke med en enhed...liiiiige indtil jeg satte en oscilloskop-prope på SCL-benet på enheden...så virkede bussen og enheden... jeg tror naboerne undrede sig over det "WHAAAAT?!" der genlød i kvarteret...jeg har så brugt det meste af aftenen på at prøve forskellige pull-ups/downs teorier af...nu har jeg givet op og accepteret fakta og fastmonteret proben på benet(!) så jeg kan komme videre med den problemstilling jeg oprindeligt sad med... Det bliver selvfølgelig lidt dumt hvis jeg er nød til at have et oscilloskop fast monteret i min bryggerig ;-) Men der er et eller andet tåbeligt jeg har overset og som jeg sikker ser en anden dag(eller nogen herinde ved?!)....

***edit 20min efter indlæg: Note to self: din i2c bus kører 3.3v, ikke 5v....bryggerig er nu uden fast oscilloskop-installation ;-)
/Thomas
Brugeravatar
Munkholm
Indlæg: 231
Tilmeldt: 11. feb 2013, 17:13
Geografisk sted: Staby

Re: Control Boards

Indlæg af Munkholm »

thomas_eg skrev:
***edit 20min efter indlæg: Note to self: din i2c bus kører 3.3v, ikke 5v....bryggerig er nu uden fast oscilloskop-installation ;-)
Hehe... Godt du fandt fejlen!! (kan lige høre naboen spørge: Hvad bruger du oscilloskopet til???? Host.. Host... Øhh.. Analyse af mæske kvaliteten selvfølgelig! [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Mvh Jesper

"Virkeligheden er en illusion: forårsaget af mangel på alkohol"
Besvar

Tilbage til "Microprocessor styring til ølbrygning"