Pladefilter

Forum til de professionelle bryggere der søger udstyr og info her om.
Besvar
cristian
Indlæg: 16
Tilmeldt: 26. maj 2014, 07:43

Pladefilter

Indlæg af cristian »

Jeg har nogen spørgsmål om pladefilter, som jeg overveje at købe til at filtrere mit øl.
Hører meget gerne fra nogen som har erfaring med brug af dette. Hvilke filtre skal man brug for at få øllet renset og klar i farven? Hvilken type? Vi vil gerne kunne tilsætte frisk gær og sukker til øllet bagefter. Tilstoppes filteret hurtigt og kan man skifte dem ud under filtreringen?
Skal man gå efter filtre til 10 plader eller 20 eller måske 30 plader?
Pumpes øllet fra en tank til en anden og blandes så med gær og sukker, så er spørgsmålet også hvor godt og ensartet det blandes. Hvor længe skal det stå før det fyldes på flaske, vel helst med det samme?

Sukkermassen er vel tungere end øllet og vil synke til bunds? Eller hvad? Det spredes måske og optages/blandes hurtigt?

Håber at høre fra nogen der ved noget om dette.

På forhånd tak.
nissarup
Indlæg: 204
Tilmeldt: 25. sep 2011, 14:23
Geografisk sted: Rudkøbing - Langeland

Re: Pladefilter

Indlæg af nissarup »

Jeg har ikke nogen erfaring med filtre, men jeg ved at når jeg skal flaske opløser jeg sukkeret i en lille smule kogende vand og putter det i en gærspand. Så bruger jeg en hævert til at tappe øllen fra den spand den har gæret i over til sukkeret. Jeg har aldrig rørt det yderligere rundt og har ikke oplevet at sukkeret ikke var jævnt fordelt til sidst.
cristian
Indlæg: 16
Tilmeldt: 26. maj 2014, 07:43

Re: Pladefilter

Indlæg af cristian »

tak for dit input.
Besvar

Tilbage til "Professionel udstyr"