Hvor lang tid kan øl holde sig

For de hjemme bryggere der vil bygge en fed hjemmebar, men der er også plads til de der ikke brygger øl :-)
Besvar
Offensive Brewing
Indlæg: 5
Tilmeldt: 31. okt 2017, 14:53

Hvor lang tid kan øl holde sig

Indlæg af Offensive Brewing »

Hejsa.

Hvad er jeres procedure med kegeratoranlægget derhjemme.
Lader i slangerne sidde på fustagerne selvom man ikke skal drikke af øllen i 4-5 dage?
Eller tager man dem af og renser slangerne? For så at sætte dem til når det skal bruges igen.
Forlænger det holdbarheden?

Hvor lang tid vil øllen normalt kunne holde i en kegerator?

Jeg skal have min første NEIPA på fad for første gang i weekenden, så det vil være rart at vide cirka hvor lang tid jeg har til at nyde den.
Jeg har måtte nøjes med danskvand på anlægget indtil den er gæret færdig

Mvh. Michael
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Hvor lang tid kan øl holde sig

Indlæg af Freund »

Hej Michael

Velkommen til.
Jeg har selv interesse i emnet, og synes jeg fandt den nødvendige info i tråden her:
http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... my#p113064" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis ikke det er fyldestgørende nok, håber jeg andre byder ind :-)

Hilsen
Freund
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Hvor lang tid kan øl holde sig

Indlæg af fjorgensen »

Jeg lader det være. Øl under tryk bliver ikke sådan lige for gammelt, tænk på en kasse øl som står et lunt sted en sommerdag, når øllet bliver kølet ned igen smager det godt.
keep it simple !
walther
Indlæg: 74
Tilmeldt: 13. apr 2009, 18:06

Re: Hvor lang tid kan øl holde sig

Indlæg af walther »

Jeg har haft fade siddende på i over et år.
Jeg renser slanger max en gang om året, typisk når et eller flere fade skiftes.
Hanerne rengører jeg oftere hvis de sætter sig fast (hjælper at give dem lidt ølfedt).

Jeg har en lille sprayflaske med vodka, jeg sprøjter op i hanen efter hver tapning.

-har 7-9-13 aldrig haft bøvl
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hvor lang tid kan øl holde sig

Indlæg af Borg »

Øl i en beholder med overtryk bliver ikke inficeret udefra. Og så er det lige meget om beholderen er en flaske, et fad eller en ølslange.
På fade er det vigtigt at holde ventilen desinficeret, og i øllinien skal koblingen og hanen holdes rene/desinficeret.
Når først koblingen er sat på fadet, er det faktisk bedst at lade den blive der. For så er det lukket ind til øllet. Så er der kun hanen at tage vare på.

Men - igen - så har jeg efter 10 års brygning stadig til gode at opleve et fad, der er blevet inficeret udefra. Er øllet blevet inficeret, er det (for mig) altid sket før det er kommet på fad.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hvor lang tid kan øl holde sig

Indlæg af Truntebryg »

Enig med Borg.

Så længe Kegeratoren er kold, så holder øllet sig utrolig længe. Nogle typer øl bliver dog "gamle" efter 6-8 måneder her - de fejler ikke noget men bliver bare lidt kedelige.

Jeg renser hanerne med en blød lille plastikflaske (spids prop ala lim flaske) med den kan jeg trykke vandet så kraftigt op i hanen. så vandet løber ud af lufthullet. (skål under) Så er der ikke noget der tiltrækker banan fluerne.

Da du trykker øl UD af beholderne - så kan der teoretisk ikke komme noget baglæns ind.

Men det er en god ide, en gang om ugen - at trykke det dovne øl ud af slangen.

... og lad nu være med at spørge mig om hvorfor den første ½ dl er doven når den er under tryk. DET ER DEN BARE
Besvar

Tilbage til "Hjemmebar"