CO2 og cornelius

For de hjemme bryggere der vil bygge en fed hjemmebar, men der er også plads til de der ikke brygger øl :-)
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

CO2 og cornelius

Indlæg af Thage »

Nu er jeg sgu ved at blive lidt træt... kæmpet med utætte koblinger, låg, ventiler etc.
Jeg oplever desværre jævnligt at jeg sætter øl på køl og det taber karboneringstryk, hvilket efter et par dage er skidt for øl oplevelsen!

Nu har jeg konstateret at fra CO2 flasken tabes der ikke, og haft alle slanger med koblinger i vand 10 uden at se bobler. Fandt ud af sidst den tabte tryk fordi kobling blev trykket skævt mod bagside af køleskab, så nu vender de ind mod låg. Spm er nu om det der er tilbage skyldes pakninger - mindes at have hørt de lyserøde er skidt?

Andre mulighed modtages også gerne - antager andre uden problemer kan have det stående med koblinger på fade uden at tabe tryk? Og uden ny tilførsel af CO2...


Sent from my iPhone using Tapatalk
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: CO2 og cornelius

Indlæg af fjorgensen »

Jeg har mine fade stående på lager i garagen og de er fuldstændigt tætte.
Når jeg sætter et nyt fad til fadølsanlægget kan der godt ske et tryktab. Jeg oplever tryktabet skyldes fadet er karboneret ved et lavere tryk end det der tappes med ?
keep it simple !
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: CO2 og cornelius

Indlæg af Thage »

Forsøger at ramme 2.7 i CO2 tryk... oplever også de holder tæt når jeg forsøger at sætte CO2 på til temp, pt. Er der stabilt 10 grader i skuret, så burde være muligt og fustagerne trækker ikke CO2 når det sættes til.
Så tænker det må være pakninger, har bare behov for at vide det ikke er mig der er skør ved at forvente det bør holde tryk


Sent from my iPhone using Tapatalk
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: CO2 og cornelius

Indlæg af fjorgensen »

Thage skrev:Forsøger at ramme 2.7 i CO2 tryk... oplever også de holder tæt når jeg forsøger at sætte CO2 på til temp, pt. Er der stabilt 10 grader i skuret, så burde være muligt og fustagerne trækker ikke CO2 når det sættes til.
Så tænker det må være pakninger, har bare behov for at vide det ikke er mig der er skør ved at forvente det bør holde tryk


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis dine fustager holder tryk under lagringen, så må det jo være en utæthed fra din Co2 beholder til koblingen på fustagen.
M.h.til pakningerne så tror jeg ikke farven har nogen betydning. Jeg har fustager med lyserøde, mørkerøde og sorte pakninger og de er alle tætte.
keep it simple !
kraftcorp
Indlæg: 28
Tilmeldt: 6. jan 2013, 20:33

Re: CO2 og cornelius

Indlæg af kraftcorp »

Hvis du køler fustagen længere ned end den temperatur du har karboneret ved, så øger du du opløsligheden af CO2 i øllet, hvilket giver sig udtryk i et trykfald da du fjerner CO2 fra gasfasen. Kunne det måske være det?

Det modsatte gør sig også gældende: Hvis du varmer øllet op, falder opløsligheden og så vil trykket stige da der frigives CO2 molekyler fra væskefasen.

Begge dele under antagelse af at systemet er tæt (hvilket jeg naivt antager, da du jo har prøvet en del uden at finde huller...).

Mvh
Kraftcorp
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: CO2 og cornelius

Indlæg af Thage »

Yes er klar over det med temp, og fungere ok. Som sagt er samlinger tæt under vand, så virker som pakninger på fustager, da de holder tæt ellers...

Men må igang igen og fejlsøge - da jeg har skiftet koblinger en gang pga utæthed (dem med modtryk siver af de 3 jeg har haft igang)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: CO2 og cornelius

Indlæg af Borg »

En kraftig opløsning vand med opvaskemiddel i en spray-flaske. Sprøjt på ventiler og andre samlinger, og du kan se på boblerne, hvor der er utætheder.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: CO2 og cornelius

Indlæg af Thage »

Borg skrev:En kraftig opløsning vand med opvaskemiddel i en spray-flaske. Sprøjt på ventiler og andre samlinger, og du kan se på boblerne, hvor der er utætheder.
Må være det der skal til, lige smagt på min kopi af din juleøl, og den er spot on og sidder på samme slanger (samlet med Lunds lynkoblinger, som er max fede) så går galt på den anden fustage... må være noget kontra i de koblinger der


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jon
Indlæg: 299
Tilmeldt: 28. maj 2008, 23:20
Geografisk sted: 8600 Silkeborg

Re: CO2 og cornelius

Indlæg af Jon »

Thage skrev:
Borg skrev:En kraftig opløsning vand med opvaskemiddel i en spray-flaske. Sprøjt på ventiler og andre samlinger, og du kan se på boblerne, hvor der er utætheder.
Må være det der skal til, lige smagt på min kopi af din juleøl, og den er spot on og sidder på samme slanger (samlet med Lunds lynkoblinger, som er max fede) så går galt på den anden fustage... må være noget kontra i de koblinger der


Sent from my iPhone using Tapatalk
Måske kunne du kigge en gang mere på de lynkoblinger. Jeg har oplevet at der kan være lækage nogle gange selv om de holder tæt normalt. Prøv at bevæge lidt rundt på samlingen og lyt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
--------------------------
Mvh/Jon
8600 Silkeborg
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: CO2 og cornelius

Indlæg af Truntebryg »

Stadig problemer ?

Jeg plejer at tage CO2 koblingen af - sætter trykket til f.eks. 2 Bar og lukker for flasken. Lader den stå til dagen efter, og manometeret burde nu stadig vise 2 Bar.

Jeg plejer også kun at sætte tryk på fustagerne - f.eks 0,8 Bar ved 5C af med koblingen og trykket burde være stabilt. (hvis den ellers er færdig karboneret)

De lyserøde pakninger har drillet mig en del, de er ikke så flinke til at rette sig ud igen hvis de bliver "flade" - har haft Cornelius i 8 år, og lige pludselig måtte jeg skifte 3 pakninger på 14 dage... alle lyserøde.

.. eller pil dem af, skyl i varmt vand og giv dem ølfedt - det kan hjælpe.
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: CO2 og cornelius

Indlæg af Thage »

Truntebryg skrev:Stadig problemer ?

Jeg plejer at tage CO2 koblingen af - sætter trykket til f.eks. 2 Bar og lukker for flasken. Lader den stå til dagen efter, og manometeret burde nu stadig vise 2 Bar.

Jeg plejer også kun at sætte tryk på fustagerne - f.eks 0,8 Bar ved 5C af med koblingen og trykket burde være stabilt. (hvis den ellers er færdig karboneret)

De lyserøde pakninger har drillet mig en del, de er ikke så flinke til at rette sig ud igen hvis de bliver "flade" - har haft Cornelius i 8 år, og lige pludselig måtte jeg skifte 3 pakninger på 14 dage... alle lyserøde.

.. eller pil dem af, skyl i varmt vand og giv dem ølfedt - det kan hjælpe.
Mjow den trækker stadig efter stået nogle dage(5+), men øllet i fustage er fint - det i slange til picnic bliver fladt efter 3 uger...

Så det er noget ved de koblinger der, men mangler stadig at undersøge


Sent from my iPhone using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: CO2 og cornelius

Indlæg af Truntebryg »

Bruger du blød eller hård slange på CO2 siden ?
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: CO2 og cornelius

Indlæg af Thage »

Lunds armeret, så midt imellem specielt efter at have været i køleskabet


Sent from my iPhone using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: CO2 og cornelius

Indlæg af Truntebryg »

Det skulle være godt nok, jeg har lidt dårlig erfaring med den hårde ølslange ...
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: CO2 og cornelius

Indlæg af Thage »

Tja, jeg undres nu stadig... men mangler at få fejlsøgt i bund... fandt dog ud af et fad blev fladt da jeg kunne skrue CO2 af med hånden, så det skal lige tjekkes om efterspænding er nok


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Hjemmebar"