Tåbelig ide eller.......????

For de hjemme bryggere der vil bygge en fed hjemmebar, men der er også plads til de der ikke brygger øl :-)
Besvar
Ranne
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12. sep 2018, 14:21

Tåbelig ide eller.......????

Indlæg af Ranne »

Hej.

Jeg har en gammel tønde som jeg godt kunne tænke mig og lave til et lille fadøls anlæg. Min plan, i mit hovede, er at Fustagen, Co2 og noget køling skal være i tønden og at hanen skal monteres ovenpå tønden. Mit problem er køling, er der nogen af jer kyndige øl folk der har en ide til noget køling der kan klare den opgave? Eller skal jeg bare få den ide ud af mit lille hovede igen ?? =)

På forhånd tak.

René
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Tåbelig ide eller.......????

Indlæg af fjorgensen »

Fyld tønden op med isterninger
keep it simple !
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Tåbelig ide eller.......????

Indlæg af Knet »

Søg på “2 kolde fra kassen” og du vil se flere der gør det samme, via det man kalder en jockey box.

Husk at fylde koldt vand ned til isen. Det er det kolde vand der køler og ikke isterningerne selv eller luften der omgiver dem.

Jeg er ved at bygge en jockey box selv :-) Jeg isolerer mit nedkølede fad med en rullemåtte og leder øllet op i en flamingokasse, i hvilken der er is og vand. I flamingokassen løber øl så gennem 7 meter metal spiral, der placeres i, og køles af, vand og is.

Der er mange gode informationer i førnævnte indlæg.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Tåbelig ide eller.......????

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Knet, det skal være salt vand
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Tåbelig ide eller.......????

Indlæg af Knet »

@Dalmoseosebryg: Ja, så siger de hvertfald at temperaturen kan reduceres yderligere. Med tilpas mængde salt kan den hel reelt blive negativ? Har du nogen anelse om hvor meget salt der skal tilsættes?

Jeg var dog meget imponeret af fadets evne til at holde sig koldt under en test med vand. Det indeholdt vand, men blev dog ikke tappet fra. Det var isoleret med rulleunderlag, men stod i 26 graders varme i skuret. Ved start var vandet 6,2 grader. Efter 8 timer var temperaturen 12,2. Så hvis man dertil lægger kølingen der sker, når øl stryger gennem is/salt vand, så tror jeg der er kolde øl dagen efter.

Fad kan også fra start køles længere ned. Min tålmodighed rakte bare ikke længere.
HumleVæbneren
Indlæg: 82
Tilmeldt: 1. jul 2018, 19:39

Re: Tåbelig ide eller.......????

Indlæg af HumleVæbneren »

@Knet
Ved ca. 280g/kg kan du sænke frysepunktet helt ned til omkring -20°C.

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk
Senest rettet af HumleVæbneren 17. sep 2018, 14:14, rettet i alt 1 gang.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Tåbelig ide eller.......????

Indlæg af Knet »

Hold da op! Det var ikke så lidt!! Så er der kold fadøl :-)

Som jeg hører det er tommelfingerreglen for serveringstemperatur lig alkoholprocent + 2 målt i grader. Men det starter jo koldt og bliver lunere i glasset over tid. Så det er nok en god ide at køre under denne tommelregel fra start.

Tænker dog at starte ud uden eller med moderat mængde salt Jf. min temperaturtest, for lige at få føling med jockey boxen. Temperatur i fad ændrer sig nok også løbende som der tappes. Men det er bestemt nyttig viden til en varm sommerdag, hvor det hele måske står udenfor og fadet lunes hurtigere.

Tak for info!

Vh. Kenneth
Besvar

Tilbage til "Hjemmebar"