hvilken type øl

For de hjemme bryggere der vil bygge en fed hjemmebar, men der er også plads til de der ikke brygger øl :-)
Besvar
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: hvilken type øl

Indlæg af fjorgensen »

Hvis du er begynder vil jeg da foreslå dig at starte med et færdigt ølsæt, som består af maltekstrakt og gær, det kan fås til forskellige øltyper så du kan vælge efter din smag og det er let at gå til da der er en brugsanvisning i sættet og resultatet bliver udmærket.
Mange øl-bryggere bruger ølsæt de første gange, det har jer også gjort og det giver en god fornemmelse for hvad der sker i processen.

Du skriver ikke hvor i landet du bor, men prøv at søge på ølsæt i Google, så kommer der en masse forslag.
keep it simple !
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 09:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: hvilken type øl

Indlæg af Nimbus39 »

Da jeg startede for over 5 år siden lagde jeg ud med beerkits og det giver, som skrevet, ganske gode øl og en masse erfaring med alt det andet end selve brygningen, så jeg er glad for at jeg startede der.
Hvis du vil lægge ud med all grain så køb et færdigt all grain sæt hos en af forhandlerne (husk at få det valset), der er altid udførlige instruktioner med dem og du er rimelig sikker på at det bliver øl.
Det bedste råd jeg kan give dig er dog: Tag det roligt, det skal nok blive øl og bliver det ikke lige den øl du havde håbet så betragt det som lærepenge og bryg en ny.
Hvis du ikke har prøvet at brygge før så se om ikke der er en brygger i dit område (under "Maps" øverst på denne side) der har plads til en lærling, det er den bedste måde at få svar på alle de mange spørgsmål man altid har når man starter op.
Du skal IKKE prøve at have styr på alt når du brygger første gang, havde jeg vidst hvor meget jeg skulle lære af denne hobby ville jeg aldrig være startet for jeg har læst og lært mere på de sidste 5+ år end jeg nogensinde har gjort på universitetet ;-)
Så lær af humlebien, spring ud i det uden at vide at du ikke kan (ved godt man nu har fundet ud af hvordan den bærer sig ad med med at flyve) og lær så af dine fejl undervejs, og husk du altid kan spørge om alt her på forum. Uanset hvilket problem du har er du helt sikkert ikke den første der har det og det har nok været drøftet herinde, men skulle du have et problem der ikke er drøftet før er jeg sikker på at der er mange der står klar med gode råd og hjælp.

Slutteligt: Velkommen til verdens bedste hobby, det kommer du ikke til at fortryde du begyndte på.
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: hvilken type øl

Indlæg af peos »

Du kan sagtens starte med all grain i første forsøg, og det er også langt det sjoveste og mest lærerige. Men gør det simpelt til at starte med, og udvid så eksperimenterne og opskrifterne siden hen.

Start f.eks. med en pale ale eller en ipa med 2 malte og en enkelt humle. Maltene bør være en basis, dvs. pale ale eller pilsner, og en karamel, f.eks. Cara Hell eller Cara Red. Humlen kan f.eks. være en Amarillo eller Cascade.

Brug BeerCalc til at sammensætte opskriften - det kan næsten ikke gå galt, og det er en rigtig god oplevelse selv at have sammensat det fra bunden. Jeg startede selv på den måde.
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: hvilken type øl

Indlæg af grøntoft »

Og læsestof:

Håndbog i Ølbrygning af Simon Wrisberg er en utrolig letlæselig bog der forklarer bryggeprocessen på en meget fin måde, den er absolut tiden værd! Du kan låne den på biblioteket.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Besvar

Tilbage til "Hjemmebar"