PC Styring af process / Brewcontrol

BrewControl er et gratis stykke software, der kombineret med nogle simple komponenter kan bruges til at automatisere mæskeprocessen.
Besvar
jesperth
Indlæg: 167
Tilmeldt: 12. aug 2015, 00:31

PC Styring af process / Brewcontrol

Indlæg af jesperth »

Nu kan jeg se at Brewcontrol underforumet virker ret dødt, så går ud fra at det ikke er up-to-date.

Er der nogen som kender en god anvisning på at bygge processstyring baseret på en PC og devices?

Jeg er med på at der findes forskellige Raspberry PI og Arduino projekter men kunne bedst tænke mig noget PC baseret.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: PC Styring af process / Brewcontrol

Indlæg af Truntebryg »

Altså jeg har haft meget glæde af det setup - men gik lidt død på omrøre delen. Det er et must med omrøring ved automatik. MEN skide smart, at jeg kunne side inde i huset, og følge online kurven mens den steppede der-ud-af i garagen ;-)

Billede
Grafen er fra Brewcontrol programmet.

Med lidt snyd fik jeg styr på PID reguleringen - som generelt i mine øjne IKKE duer til brygning... Hvis du skal have præcision, får du MEGA langsom opvarmning, eller hurtig regulering giver kæmpe oversving, og det er jeg bestemt ikke interesseret i.
jesperth
Indlæg: 167
Tilmeldt: 12. aug 2015, 00:31

Re: PC Styring af process / Brewcontrol

Indlæg af jesperth »

Truntebryg skrev:Altså jeg har haft meget glæde af det setup - men gik lidt død på omrøre delen. Det er et must med omrøring ved automatik.

Med lidt snyd fik jeg styr på PID reguleringen - som generelt i mine øjne IKKE duer til brygning... Hvis du skal have præcision, får du MEGA langsom opvarmning, eller hurtig regulering giver kæmpe oversving, og det er jeg bestemt ikke interesseret i.
Kan man ikke klare omrøringen med noget recirkulation?
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: PC Styring af process / Brewcontrol

Indlæg af Truntebryg »

Joo - det kunne man vel godt. Jeg havde dog ikke nogen pumpe dengang ;-)
Besvar

Tilbage til "BrewControl"