Temperaturstyring - interesse?

BrewControl er et gratis stykke software, der kombineret med nogle simple komponenter kan bruges til at automatisere mæskeprocessen.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Truntebryg »

Jo – jeg har brygget et par gange med Brewcontrol. Du kan se et resultat i slutningen af dette indlæg:

http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?f=17&t=2745

Jeg er dog gået væk fra dette opsæt igen – af 2 grunde.

Tid – min El gryde er for langsom, dette skulle dog opvejes af at systemet jo egentlig passer sig selv. Bruger man ikke trin mæskning, så er det jo hurtigere blot at bruge intial strike princippet, eller blot opvarme til ønsket temp. (GAS går hurtigere her…) problemet er også, at mine opskrifter jo ikke lige rammer det oprindelige enzym temperatur forløb. Men dette er jo vist generelt et problem, når vi adoptere andres opskrifter…

Omrøring: Omrøring er efter min mening et absolut must, og der blev også fremstillet en udmærket omrører. Rører ”vingen” var dog for klein, og jeg afventer lige en tykkere plade.

Jeg har heldigvis fundet en lokal Rustfri smed, der kan hjælpe her ;-) Så det kan jo være der kommer gang i systemet igen.
Svend Aage Pedersen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 5. nov 2007, 21:46
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Svend Aage Pedersen »

Truntebryg skrev:Jo – jeg har brygget et par gange med Brewcontrol. Du kan se et resultat i slutningen af dette indlæg:

http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?f=17&t=2745

Jeg er dog gået væk fra dette opsæt igen – af 2 grunde.

Tid – min El gryde er for langsom, dette skulle dog opvejes af at systemet jo egentlig passer sig selv. Bruger man ikke trin mæskning, så er det jo hurtigere blot at bruge intial strike princippet, eller blot opvarme til ønsket temp. (GAS går hurtigere her…) problemet er også, at mine opskrifter jo ikke lige rammer det oprindelige enzym temperatur forløb. Men dette er jo vist generelt et problem, når vi adoptere andres opskrifter…

Omrøring: Omrøring er efter min mening et absolut must, og der blev også fremstillet en udmærket omrører. Rører ”vingen” var dog for klein, og jeg afventer lige en tykkere plade.

Jeg har heldigvis fundet en lokal Rustfri smed, der kan hjælpe her ;-) Så det kan jo være der kommer gang i systemet igen.
Jeg har selv forsøgt med BrewControl, men uden større held, det var derfor jeg ville høre om nogen havde fået det til at fungere, det var calibreringen som var meget forskellig, måske er der fejl eller utætheder ved mine sensorer. Jeg har nu investeret i gasstyring med magnetventil og så it UT 100 termostatur, det syntes jeg kører rigtig godt. Jeg rører kun rundt et par gange i løbet af mæskningen, men har urten til at cirkulere rundt hele tiden, jeg har en effectivitet på ca 72-74 %
Svend Aage Pedersen
9800
pep5
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24. mar 2011, 13:42

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af pep5 »

Hej med jer..
Jeg ville bare høre om det stadig er muligt at købe et færdiglavet styring og hvad er prisen?. Og hvis ikke hvad der findes af andre muligheder til Brewkontrol.
Stampe
Indlæg: 26
Tilmeldt: 19. maj 2012, 21:57

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Stampe »

Ser spændende ud jeg kunne være interseret hvis jeg ellers kan finde ud af det :-)
Besvar

Tilbage til "BrewControl"