Temperaturstyring - interesse?

BrewControl er et gratis stykke software, der kombineret med nogle simple komponenter kan bruges til at automatisere mæskeprocessen.
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Listende-elg »

poe skrev:Arduinoen ser meget interessant ud, men jeg kan ikke gennemskue om den kan bruges som I/O modul, så jeg kan ændre setpunkterne fra windows via en frontend.
Det ideelle ville jo være at programmere PID'en, og evt en timer, i arduinoen, så man kunne sende den et setpunkt, og evt holdetiden) fra et windowsprogram der så kunne vise en kurve over temperaturforløbet og sørge for at sende nyt setpunkt når tiden var gået.
Hvis man løbende kan læse indgangene og styre udgangene kunne windowsprogrammet overvåge flere temperaturer, så det kunne stoppe pumpen ved tørløb, sende en alarm mail ved overskridelse af temperatur tolerancer eller tørløb (ardinoen kunne evt programmeres til at stoppe pumpen kortvarigt ved tørløb og give alarm hvis det ikke hjælper).
De eksempler jeg har fundet viser kun at ardinoen gør alt arbejdet selv, så man tilsyneladende skal uploade et komplet mæske program med tider og temperaturer, men jeg vil gerne kunne styre det fra en PC.
Jeg har lige nøjagtigt haft de samme overvejelser. Jeg har dog set et par eksempler på PC software der så ud til at interface med arduinoen, og så begynder det jo at være interessant. Jeg har et Arduino board liggende, som jeg har købt netop for at undersøge mulighederne - det er bare lige med at finde tid til det :)
Alternativt skal man lægge hele sit mæskeprogram ind i Arduino'en fra PC'en og så koble et lille LCD display på den - så kunne man løbende holde øje med resttid, temperatur osv. Og efterfølgende udlæse det hele som en logfil til en PC.

/Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
hmo11
Indlæg: 15
Tilmeldt: 21. aug 2008, 13:44
Geografisk sted: Bisholt, 7130 Juelsminde

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af hmo11 »

Sådan som jeg læser det, kan man selv vælge om man vil styre processoren via pcen og USB porten eller lave et program som man loader til den så den kører stand-alone.
Jeg har overvejet en lidt anden løsning: http://www.modtronix.com/product_info.p ... cts_id=286, men jeg tror ikke der er den store forskel,
og der er også mange eksempler på nettet.
Jeg vil primært bruge den til styring af en modulerende gasventil vha. en PWM udgang, hvor man kan styre spændingen fra 0 - 5 v i 255 steps, men ellers er der
masser af ind og udgange på kortet, som kan bruges til alt muligt spændende.

/Henrik
Brugeravatar
Christian Ernstsen
Indlæg: 770
Tilmeldt: 28. okt 2009, 12:21
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Christian Ernstsen »

Well, så har jeg også købt de nødvendige stumper til at eksperimentere med BrewControl - nu skal jeg bare have liv i en af de gamle WIndows-maskiner igen... og vente i en uendelighed på at få delene fra Asien! :-)
Med venlig hilsen
Christian

Brygsetup: 25 liter elgryde, pumpe og modstrømskøler. 23 bryg i alt.
Brugeravatar
skovtrolden
Indlæg: 95
Tilmeldt: 19. feb 2007, 15:43
Geografisk sted: Hornsyld

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af skovtrolden »

Så er jeg begyndt at bestille udstyr.

Dit link til E-BAY termometer, er dødt, da auktionen er sluttet.
Så mit råd er ind på E-BAY, søg USB Thermometer Temperature Recorder, så kommer de alle sammen. (Jeg plejer at bruge den tyske, har mest købt stumper til min gamle MC)

Glæder mig til at få samlet det hele, og prøvet :-)
--

Mvh
Skovtrolden
Svend Aage Pedersen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 5. nov 2007, 21:46
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Svend Aage Pedersen »

Hvorledes går det i dette forum? er softwaren færdigudviklet? og hvorledes har det fungeret de forskellige steder, og under hvilke forhold? for mit eget vedkommende har jeg haft lidt svært ved at kalibrere følerne og syntes at de reagerer langsomt på temperaturforandringer. Men måske er det min pcér som ikke fungerer optimalt?
Svend Aage Pedersen
9800
Pilsner
Indlæg: 551
Tilmeldt: 28. aug 2008, 22:49
Geografisk sted: Viby J

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Pilsner »

jeg mangler et thermometer men har relæet og gryden :)
Nyt Site uder opbygning
http://Beermonks.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
skovtrolden
Indlæg: 95
Tilmeldt: 19. feb 2007, 15:43
Geografisk sted: Hornsyld

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af skovtrolden »

jeg har bestilt delene, men indtil videre er det kun USB=>RS-232 adapteren som er kommet.

Men jeg glædet mig til at prøve det.
Svend Aage Pedersen skrev:Hvorledes går det i dette forum? er softwaren færdigudviklet? og hvorledes har det fungeret de forskellige steder, og under hvilke forhold? for mit eget vedkommende har jeg haft lidt svært ved at kalibrere følerne og syntes at de reagerer langsomt på temperaturforandringer. Men måske er det min pcér som ikke fungerer optimalt?
Hvordan har du følerne placeret?
Jeg overvejer at anskaffe mig en pumpe, og så måle på udgangen af den, men er det helt tosset?
--

Mvh
Skovtrolden
Brugeravatar
Christian Ernstsen
Indlæg: 770
Tilmeldt: 28. okt 2009, 12:21
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Christian Ernstsen »

Jeg har fået alle delene, men blev ramt af forår og udendørs aktiviteter, så projektet står lidt stille nu.

I min opsætning har jeg også tænkt mig at måle på udgangen af pumpen eller så tæt på det varmeste sted i systemet som muligt. Mit ræsonnement er at enzymerne "går i stykker" ved en given temperatur, og at det derfor er vigtigst at holde styr på den højeste temperatur i systemet - er det helt tosset mon?
Med venlig hilsen
Christian

Brygsetup: 25 liter elgryde, pumpe og modstrømskøler. 23 bryg i alt.
Svend Aage Pedersen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 5. nov 2007, 21:46
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Svend Aage Pedersen »

Jeg har et setup, som nok er lidt atypisk, det er gasgruekedel med et indbygget 2000 w varmelegeme og med pump til at recirkulere urten med.
1. Jeg varmer vand og urt op med gas til temperaturen er nået.
2. Herefter vedligeholder jeg temp. med el-varme legemet (om nødvendigt med gas) tilsluttet et UT 100 termostatur.
3. Jeg har prøvet både at have føleren i mæsken og så cirkulere urten med mellemrum, her er det meget afgørende for temperaturen, hvor dybt man stikker føleren ned i mæsken, men ca ned midt i vil nok være det bedste, så får man en form for et gennemsnit.
3. Jeg har også haft føleren i slangen som jeg cirkulerer urten med, problemet er her, at så SKAL pumpen køre hele tiden, og ofte har jeg så meget mæsk i indergryden at dette vil løbe over, med efterfølgende mæsk i urten, tilstopning af pladekøler osv. ideen med at have føleren så tæt på urtudgangen efter pumpen er nok en god ide.
Under alle omstændigheder syntes jeg det er vanskeligt at styre temperaturen nøjagtigt, men der er kommet rigtig meget godt øl ud af det alligevel.
Svend Aage Pedersen
9800
A touch of
Indlæg: 24
Tilmeldt: 11. maj 2009, 21:22

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af A touch of »

Hej alle sammen.

Jeg ville bare høre hvordan i andre gør med hensyn til at placere sonden på termometret?

Jeg ville selve gerne sætte det inline i slangen, så jeg måler temperaturen på urten når jeg cirkulerer den. Desværre har jeg ikke kunnet finde nogle fittings til at holde proben på cirka 6 mm i diameter.

/Kim
poe
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26. maj 2009, 08:11
Geografisk sted: Fyn

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af poe »

A touch of skrev:Hej alle sammen.

Jeg ville bare høre hvordan i andre gør med hensyn til at placere sonden på termometret?

Jeg ville selve gerne sætte det inline i slangen, så jeg måler temperaturen på urten når jeg cirkulerer den. Desværre har jeg ikke kunnet finde nogle fittings til at holde proben på cirka 6 mm i diameter.

/Kim
Du kan bruge sådan een: http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=2708 og et T-stykke.
Alternativt kan du spænde sonden på ydersiden (helst på en metalfitting for at få hurtigere respons) og isolere den lidt.

/Preben
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Borg »

Godt nok anvender jeg lige nu en UT200 til temperaturstyring, men problemstillingen er den samme.
Jeg har bare taget et lille rørstykke, og sat fittings i hver ende til slangen. I røret har jeg boret et hul i samme diameter som proben (så den passer meget tæt), sat proben i hullet, og forseglet det med lidt silikone på ydersiden. Det fungerer glimrende, og giver hurtig respons.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
A touch of
Indlæg: 24
Tilmeldt: 11. maj 2009, 21:22

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af A touch of »

Tak for svarene.

Da jeg bruger John Guest koblinger med 3/8" gevind og 10 mm slange, har jeg ikke kunnet finde en dykrørslomme der lige passer ind.
Ud fra jeres idéer, har jeg dog fået stykket noget sammen som burde kunne bruges.

Proben har fået et godt lag gevindtape, så den lige kan presses ind i en stump slange jeg har til mine John Guest koblinger.
Jeg sætter så et t-stykke ind i systemet, sammen med proben.

/Kim
Brugeravatar
BalstedBryg
Indlæg: 350
Tilmeldt: 15. apr 2009, 11:56
Geografisk sted: 6100 Haderslev

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af BalstedBryg »

Her til aften har jeg siddet og leget lidt med kalibreringen af termometeret til BrewControl. Jeg kalibrerer op mod en UT200 da jeg vil bruge UT200 til styringen af temperaturen til fermenteringen og BrewControl til temperatur logning, og kalibrerer derfor i området 18-26C(Temperatur området kunne godt have været mindre).
Temperaturen i yder områderne passer når de 2 prober har tilpasset sig (UT200 har lidt større udsving pga. probe materialet, samt er hurtigere), men midt i området ved 22C er der 0,5-0,7C forskel. Betydningen kan diskuteres.

Kunne forestille mig at USB termometeret skal kalibreres meget tæt på det område det skal bruges.

Nogen der har erfaringer?
Svend Aage Pedersen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 5. nov 2007, 21:46
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Svend Aage Pedersen »

Hej, er der nogle i dette forum som bruger BrewConrol og har fået det til at fungere? Hvis der er nogle, hvad er erfaringerne så med det, her er det især i forbindelse med gruekedel el-varmelegeme jeg er interesseret, andre setup har også interesse
Svend Aage Pedersen
9800
Besvar

Tilbage til "BrewControl"