Sådan samles udstyret...

BrewControl er et gratis stykke software, der kombineret med nogle simple komponenter kan bruges til at automatisere mæskeprocessen.
Besvar
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Sådan samles udstyret...

Indlæg af Listende-elg »

Overordnet set skal udstyres samles således:

Kode: Vælg alt

                                    
                                                                       /--------[Stikkontakt, 230V]
[PC] --- [USB-RS232 adapter] --- [Null modem kabel] --- [Solid State Relæ]
                                                                       \--------[Elgryde +/- 2KW]
Søren Reintertsen har taget dette billede af Solid State relæ-boksen, der tydeligt viser hvordan kablerne forbindes
Søren Reintertsen har taget dette billede af Solid State relæ-boksen, der tydeligt viser hvordan kablerne forbindes
Billede
Balstedbryg har lavet dette diagram der forklarer 230V siden af relæet.

Billede
Truntebryg viser her hvordan en diode kan indsættes i serie med datasignalet, hvis der ikke benyttes en USB-RS232 adapter, men i stedet køres direkte på computerens COM port.

Billede
Den runde hvide ring omkring dioden, er det man kalder ”katoden” og sættes den ind imod + indgangen på SSD relæet, så sørger den for at kun de positive pulser (spændinger) kommer igennem.

Billede
Laver man selv sit seriel kabel, illustreres forbindelserne her. Hvis du bruger en færdig ledning, så husk at du ser stikket fra den modsatte side - du skal bruge de to ben i øverste række til venstre, når du kigger ind på stikket.

Hvis i mangler billeder af specifikke detaljer, så skriv venligst en kommentar nedenfor.
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
janriis
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 23. sep 2008, 20:23
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Sådan samles udstyret...

Indlæg af janriis »

Listende-elg skrev:Overordnet set skal udstyres samles således:

Kode: Vælg alt

                                    
                                                                       /--------[Stikkontakt, 230V]
[PC] --- [USB-RS232 adapter] --- [Null modem kabel] --- [Solid State Relæ]
                                                                       \--------[Elgryde +/- 2KW]
SSR-boks.jpg
Hej Kasper

Jeg er lidt i tvivl om, på hvilken ledning stikkontakt henholdsvis hunstik skal monteres. Kan ikke umiddelbart se forskel på de 2 ledninger ud af boksen.
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Sådan samles udstyret...

Indlæg af Listende-elg »

janriis skrev:Jeg er lidt i tvivl om, på hvilken ledning stikkontakt henholdsvis hunstik skal monteres. Kan ikke umiddelbart se forskel på de 2 ledninger ud af boksen.
Hej Jan!

Det er heldigvis nemt at svare på - der er ikke forskel på de to ledninger. Du skal blot sætte hanstikket på den ene og hunstikket på den anden. Relæboksen afbryder blot forbindelsen mellem de to ender af kablet, som en alm. tænd/sluk kontakt på en lampe.

Mvh. Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
janriis
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 23. sep 2008, 20:23
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Sådan samles udstyret...

Indlæg af janriis »

Hej Kasper
Listende-elg skrev:
janriis skrev:Jeg er lidt i tvivl om, på hvilken ledning stikkontakt henholdsvis hunstik skal monteres. Kan ikke umiddelbart se forskel på de 2 ledninger ud af boksen.
Hej Jan!

Det er heldigvis nemt at svare på - der er ikke forskel på de to ledninger. Du skal blot sætte hanstikket på den ene og hunstikket på den anden. Relæboksen afbryder blot forbindelsen mellem de to ender af kablet, som en alm. tænd/sluk kontakt på en lampe.

Mvh. Kasper
Ja men så kan det jo ikke blive meget nemmere. Skal teste setup'et i aften, men i første omgang kun med vand i elgryden.

Tak for hurtigt svar
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
Dan m
Indlæg: 64
Tilmeldt: 10. aug 2009, 17:07

Re: Sådan samles udstyret...

Indlæg af Dan m »

hej for at være på den sikre side skal jeg lige finde ud af hvilke ledninger jeg skal bruge.... jeg har købt et kabel NULL-MODEM kabel DB9 som er i listen over krævede komponenter.... men kan ikke rigtigt se hvilke ledninger inde i kablet jeg skal bruge, da kablet skal klippes over stikket er ikke til at skille ad
Dan m
Indlæg: 64
Tilmeldt: 10. aug 2009, 17:07

Re: Sådan samles udstyret...

Indlæg af Dan m »

hej er der ingen der ved det... eller har jeg udtrykt mig så det ikke er forståeligt???
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Sådan samles udstyret...

Indlæg af Truntebryg »

Hej Dan.

Du skal have fat i et multimeter og så simpelthen ohme fra stikket til de forskellige ledninger. Du skal bruge de 2 ledninger der har fat i Pin 4 og 5.

Hvis du ser på stikket forfra, altså du ser ind på stikforbindelserne, så er 0V den yderste forbindelse til venstre i rækken med 5. (Pin 5) forbindes til relæ -

ON / OFF ledningen er stikforbindelsen ved siden af. (Pin 4) forbindes til relæ + (evt. gennem en diode)
Dan m
Indlæg: 64
Tilmeldt: 10. aug 2009, 17:07

Re: Sådan samles udstyret...

Indlæg af Dan m »

okay nu tror jeg at jeg fattede det... :-)
2 spørgsmål mere
1. det eneste ledning jeg kunne få fat på med de dimensioner og med 3 poler var installtionskabel.... altså stive ledninger... er der nogen der ved om det er okay og om det er lovlligt at bruge i han-hunstik til forlængerledning... det er mere overtil om det er lovligt... og så jeg havde et være bøvl med at få plads i boksen pga. bugningen a ledningen....

2. jeg har en gammel bærbar com. jeg fint kan bruge til det her men den har kun en usb-port og det er ikke en 2,0... kan det virke? skal sellvfølgelig have en samler til alle usb-kablerne s jeg ender alligevel op med kun et kabel ind i computeren.
Brugeravatar
Boje
Indlæg: 726
Tilmeldt: 4. nov 2007, 22:45
Geografisk sted: 6310 Broager

Re: Sådan samles udstyret...

Indlæg af Boje »

Hej Dan !

Hvis det er ledningen fra den her tråd du spørger om.
http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?f=17&t=2702
2-?? meter elkabel med 2 eller 3 ledere á 0,75mm2

Så ville jeg jo vælge at købe sådan noget

Lampeledning , rund, 3 x 0,75 kvd.
Den runde lampeledning med jordleder
anvendes hvor der er krav om
og mulighed for jordbeskyttelse af
apparater, lamper og andet materiel.

I stedet for at bikse rundt med stiv kabel, som jo heller ikke er lovligt i løs instalation.
(Det var det bestemt ikke for 20 år siden da jeg var elektrikker.)
( hold da op jeg er sku ved at blive gammel)

Del 2 af dit spørgsmål må bero på lidt af et gæt fra min side jeg vil men at det kan godt virke. ( Men det er ikke noget jeg ved med sikkerhed)
som du skrive skal du have en samler til alle usb ting. en usb hub noget lign den her.
http://kortlink.dk/ebay/7dcp

Hilsen Bo
.
Der er altid en måde, hvorpå tingene kan gøres bedre... - Gør det !
Thomas Edison
.
Dan m
Indlæg: 64
Tilmeldt: 10. aug 2009, 17:07

Re: Sådan samles udstyret...

Indlæg af Dan m »

tak for svaret...
det er jo det med om det stadig ik er lovligt... jeg har lavet det med stiv ledning.. for de havde ikke andet da jeg var langs og købe tingene .. derfor tog jeg installationskabel.. ja det var noget l... at samle.... men vil helst ikke bruge det hvis det ikke er lovligt... p den anden side kan jeg heller ikke se hvorfor det ikke skulle være lovligt...

ja jeg havde tænkt på sdan en usb-hub.... spørgsmålet er bare om en usb port er hurtig nok til at klare 3 ting på en gang når det ikke er en 2.0 port
Besvar

Tilbage til "BrewControl"