COM port problemer

BrewControl er et gratis stykke software, der kombineret med nogle simple komponenter kan bruges til at automatisere mæskeprocessen.
Besvar
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

COM port problemer

Indlæg af Truntebryg »

Nå – så gik der alligevel noget galt her ..

Min gamle Dell bærebar, har tilsyneladende en lidt mystisk Com port. Den kører fint –5,5 V ud når den er i ”DOS” mode, men så snart Windows XP starter op, så går styresignalet op på + 5,5 V.

Programmet hiver godt nok i styresignalet, men når det har været nede på –5,5 V i ca. ½ sekund, så svinger det tilbage til + 5,5 V.

Tror ikke at det har noget med Programmet at gøre … men er nok nærmere et hardware / Windows problem.

Et godt tip ønskes.

MVH Søren Larsen
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: COM port problemer

Indlæg af Listende-elg »

Hej Søren

Det lyder mystisk. Er det selve BrewControl eller testprogrammet du bruger? Ligegyldigt hvilket det er, så prøv lige det andet :) Testprogrammet er jo utestet, så der kan godt være en eller anden fejl i. Og hvis det er brewcontrol kan det måske være et eller andet andet, som kan udelukkes via testprogrammet.

Sidste udvej kan jo altid være at investere i samme model USB-Serial converter som jeg bruger. Den koster, så vidt jeg husker, ca. 35 kr inkl. porto fra UK - så det er til at overskue :)

/Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: COM port problemer

Indlæg af Truntebryg »

Skit - pyt, jeg har fundet an anden model bærebar. Har bare ikke den korrekte strømforsyning, så den kan ikke holde liv i PC'en over længere tid.

Men den kan også køre +/- 5 V og her virker styrimgen !!!

Jeg prøvede begge programmer, og udfaldet var det samme.

Hilsen Søren
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: COM port problemer

Indlæg af Listende-elg »

Sjovt at der er forskel... Men det er åbebart det vilde vesten :)
Teknisk set skulle de jo også køre +/- 10V i stedet for +/- 5V. Og da slet ikke 0/+5V som USB adapteren leverer.

/Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
hmo11
Indlæg: 15
Tilmeldt: 21. aug 2008, 13:44
Geografisk sted: Bisholt, 7130 Juelsminde

Re: COM port problemer

Indlæg af hmo11 »

Hej,

Jeg er er også ved at teste opstillingen på en Windows Vista maskine, men uanset hvad jeg gør viser udgangen på com porten 3,37 v. Jeg bruger en usb-com konverter, er der nogen der har en ide til hvad der kan være galt. Jeg har installeret de drivere der fulgte med til både com port og temperatur følerene.

Mvh

Henrik Østergaard
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: COM port problemer

Indlæg af Truntebryg »

Kan du se pin numrene på stikket ?

Vi taler om Pin 4 og 5

Tester du med test programmet elller det "rigtige" program ?

MVH SL
hmo11
Indlæg: 15
Tilmeldt: 21. aug 2008, 13:44
Geografisk sted: Bisholt, 7130 Juelsminde

Re: COM port problemer

Indlæg af hmo11 »

Hej,

Jeg kan ikke se pin numrene på stikket, med stikket er lavet som det billede Kasper har taget (det var en seriel mus der måtte lade livet). Jeg bruger det 'rigtige' program. Jeg kan også måle de 3.37 v når programmet ikke kører, så mit eget gæt er problemer med driveren.

Mvh

Henrik
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: COM port problemer

Indlæg af Truntebryg »

Ja for lige at være sikker, det er disse 2 ledninder du skal have fat i.

Billede

Altså ohm/ find de 2 ledninger der skal bruges - og sæt så multimeteret fast på disse 2 ledninger.

Har du relæet på når du måler ? ( det kan trække ON spændingen en del ned)

Normalt uden program, så skulle der være 0V eller - 10 til 12 V på en gammeldavs RS232 udgang.

Hvis du har opstillingen, så prøv at starte maskinen op igen, og se hvad der sker under "DOS" opstarten, altså inden Windows tager over.

Husk 0 volt skal tilsluttes 0V på multimeteret - så er alle vist med.
hmo11
Indlæg: 15
Tilmeldt: 21. aug 2008, 13:44
Geografisk sted: Bisholt, 7130 Juelsminde

Re: COM port problemer

Indlæg af hmo11 »

Jeg har stadigvæk lidt problemer, jeg har fat i de rigtige ledninger og fandt ud af at selv om man vælger 'power on' i brew contrrol, så bliver der kun sat power på hvis target temp er mindre end current temp. Måske indlysende, men det havde jeg lige overset.
Ved 'power of' måler jeg ca. 3,0 V, og ved 'power on' måler jeg ca. 4 mV, og det kan jo ikke trække noget relæ.

Håber der er nogen der har en ide om hvad det kan være.

Mvh.

Henrik
Besvar

Tilbage til "BrewControl"