Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Løst og fast om øl og øloplevelser, anmeldelser af bøger, og alt andet der kan komme fra en øl elskers mave.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Knet »

Nå, så blev der endelig brygget en påske Pliny. Men i min lidt egen fejlagtige fortolkning. Opskriften siger caramel/crystal 40 L, men det havde den unge fyr i ølbutikken ikke hørt om før. Så han pegede på crystal 150 ebc og sagde at det var den crystal der var. Det var 2 minutter i lukketid, så jeg øsede bare ukritisk op og havde ikke tid til at sætte mig ind i det. Det gjorde jeg så under mæskningen, da jeg fandt at det var en overraskende mørk IPA. Lovibond er så halv styrke af Ebc. Og selv i den lille mængde jeg har tilsat, er det ren sovsekulør :-)

Jeg er endnu ikke i bjcp stødt ind i superhumlede mørke øl. Og det er der jo nok en grund til. Men urten smagte godt. Så nu kører jeg den til ende med tørhumling. Med alt den humle kan det være at karamelsødmen bliver en succes. Jeg er hvertfald blevet klogere :-)

Da jeg så (åbenbart) var i opfinderhumør og der stadig var sukker i malten spargede jeg til jeg var nede på 1015. Så pliny fik en mindre humlet lillebror, udelukkende med sen tilsætning af simcoe. Så må vi se hvor den havner :-)
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 159
Tilmeldt: 2. apr 2017, 10:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af GeheimBrau »

Lyder interessant, jeg anvender som regel crystal 80-120EBC, det afhænger af hvad der lige er tilgængelig.
Pt. har jeg købt en del af en sæk 80EBC, så jeg skulle være sikret året ud ;-)

Opskriften må indbyde til opfinder-øl, det var nemlig også mit påhit; der var stadig sukker i masken, så der kom 16 liter ud af det på 1.030, den fik resterne af centenial og columbus poserne (10-15g hver ved 60 og 30 min) og så 15g cascade ved flamout.
Det kan nogen gange betale sig at have briller på når humlen doseres, for det viste sig at være cluster i stedet, men så prøver jeg da at brygge med den...
Urten smagte pænt af humle, nok lidt for meget til kroppen, den ryger på fustage i morgen når den er kølet ned, jeg forventer mig en øl der er mellem udrikkelig og ikke replikerbar...
GeheimBrau
/Gert
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Knet »

GeheimBrau skrev:...forventer mig en øl der er mellem udrikkelig og ikke replikerbar...
:-)

Den eneste udrikkelige øl jeg har fået var en ren røgøl. Den var så røget, at man oplevede hver tår som sad man på en brandtomt og drak talisker whisky. Så jeg har store forhåbninger til min opfinderøl... den kan ikke blive værre end førnævnte!

Jeg fik 10 liter ud af det, men tilsatte lidt farin, for at få den op i styrke og smag. Og så fik den simcoe: 30 gram de sidste 15 minutter og 20 gram ved flameout. Og sjovt nok lod jeg også den køle ned over natten, hvor jeg plejer at chille. Var overrasket over hvor potent simcoe er. Har aldrig prøvet den før, men der var hvertfald humlesmag, den korte tid taget i betragtning.

Plinys halvbror, som min udgave af det oprindelig bryg må være, krydser jeg også fingre for. Godt at høre, at du har været oppe på 120 ecb. Så kan det ikke gå helt galt. Øl skal det nok blive.

Og så er det jo bare at vente...
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 159
Tilmeldt: 2. apr 2017, 10:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af GeheimBrau »

Hukommelsen er ikke hvad den var, jeg husker nu at jeg ikke brugte rent 120EBC, men et miks af 120EBC og formentlig 40EBC, skal finde brygloggen (analog) for detaljerne
GeheimBrau
/Gert
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af inzide »

Jeg brygger brown ale i weekenden. Moose Drool-klon fra Hjemmebryggeren. Nogen der har forsøgt sig med den?
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af jandk »

På lørdag står den på forårets sidste undergærede øl (stadig køligt i garagen), som bliver en Schwartsbier.
Ud over denne ryger der også en Scottish Ale gennem anlægget :-).
Så det bliver en god og lang brygdag, som jeg glæder mig til.
Efel
Indlæg: 31
Tilmeldt: 4. mar 2018, 09:40
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Efel »

Vi skal brygge Moon walk IPA Alkohol: 7,9% Farve: 11 EBC Bitterhed: 62 IBU Gærtype: overgær
På vores brewster beacon det er vores andet bryg på denne. Glæder os.
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af RuneV »

Jeg skal måske flaske min porter. Der er ikke plads til mere bryg for tiden. Har lige flasket en zythos/rug ipa, 2 x witbier og en grape brownale maltsirup ipa (-:

Desuden står der en Black Hole, en porter og en apa til gæring.
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af jandk »

I dag blev dagen hvor min nyindkøbte maltkværn kom i brug for første gang.
Brygdagen stod på egen opskrift af hvedeøl med inspiration fra “Weizen Thilde” fra Beercalc.
Det var spændende at starte helt fra bunden af, så er der en grundopskrift at justere på fremover.
Nu står 27 liter af denne friske sommer øl til gæring.

Hovedmængden af malt var hvedemalt, som kan være lidt problematisk.
200g ris-skaller blev blandet i og det var ekstremt effektivt.
Der var super fint gennemløb ifbm. mæskning og sparge, ris-skaller kan anbefales.

Billede
Senest rettet af jandk 5. maj 2018, 13:22, rettet i alt 2 gange.
elkjr

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af elkjr »

12 liter mjød..OG:1132..gær.. Vandregæren Lille Ø
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Knet »

Til de der ligger inde med store humlemængder efter køb hos Amage Bryghus: Pliny the Elder som GeheimBrau og jeg taler om længere oppe i tråden er værd at prøve. Smag og behag er naturligvis forskellig. Og jo, den er bitter. Det skal den jo være, når der er +400 gram humle i. Men den er overraskende balanceret den store mængde humle til trods og meget drikkelig. Og der er mange nuancer. En af de bedre øl jeg har lavet. Og en, jeg måske ikke lige havde kastet mig over, hvis ikke jeg var faldet over de 3,5 kg humle.... men én jeg kommer til at lave igen :-)

Vh Kenneth
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af jandk »

Lørdagens projekt var en kraftig trappist øl ala. en Chimay Grande Reserve.
Den endte med en OG på 1085 og var krystal klar med flot farve.
Søndagens projekt var at få flasket 26 liter hvedeøl, som nu står til eftergæring.
Senest rettet af jandk 20. maj 2018, 14:07, rettet i alt 2 gange.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Tjekkisk lager, der er sguet mere i hytten
jkjen
Indlæg: 150
Tilmeldt: 22. mar 2009, 11:25
Geografisk sted: Hinnerup

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af jkjen »

Sommer-saison med Pilsner, Rug og havremalt, lidt fennikelfrø og en ordentlig r..fuld Barbe Rouge og Mistral humle under whirlpool.
Gæret med WLP066, Belgian Saison II.
Thomse
Indlæg: 163
Tilmeldt: 17. jun 2014, 19:33
Geografisk sted: Karrebæksminde

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Thomse »

Har brygget 40 liter IPA her til morgen. IBU 53 alc 6,5 %. Humle citra,cascade,simcoe,Columbus og Nelson souvin. Us05 gær.
En af mine favorit øl.
Besvar

Tilbage til "Løst og fast om øl og øloplevelser"