100% Havre Stout

Løst og fast om øl og øloplevelser, anmeldelser af bøger, og alt andet der kan komme fra en øl elskers mave.
Besvar
elkjr

100% Havre Stout

Indlæg af elkjr »

ja ....har fundet en opskrift på en 100 % Havre Stout...(altså en Stout KUN med havre malt)...og er i gang med at riste havre malt....
Brugeravatar
martin_pedersen
Indlæg: 413
Tilmeldt: 6. okt 2011, 14:49
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: 100% Havre Stout

Indlæg af martin_pedersen »

Kan man se opskriften ??


Sent from my iPhone using Tapatalk
All right, brain, I don't like you and you don't like me - so let's just do this and I'll get back to killing you with beer.

Martin

Ps. Det skal nok blive til øl!
elkjr

Re: 100% Havre Stout

Indlæg af elkjr »

martin_pedersen skrev:Kan man se opskriften ??


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja..vær-så-god.....her er den.....jeg undlader så at lave en røgmalt....måske

http://www.brewersfriend.com/homebrew/r ... oked-stout" onclick="window.open(this.href);return false;
elkjr

Re: 100% Havre Stout

Indlæg af elkjr »

..RISTET HAVRE.og det er noget mørkere end på foto'ene...og noget af det skidt samt hvede og byg ..som kommer med fra "Castle Malting"
Fantastbrygger
Indlæg: 152
Tilmeldt: 21. maj 2011, 23:13
Geografisk sted: Møgeltønder

Re: 100% Havre Stout

Indlæg af Fantastbrygger »

For et år siden lavede jeg en 96% havre malt stout. Jeg havde ikke ristet havre malten nok og blev nødt til at spæde op med noget ristet bygmalt.
Jeg har læst enkelte positive beskrivelser af havre malten, men mit indtryk er at der ikke er så meget havresmag over den maltede havre, du får ikke den samme cremede effekt som ved den valsede havre. Jeg tænker at det også er derfor at 100% havremalt øl er yderst sjælde, og det er en tid hvorvisse microbryggere laver stadig vildere eksperimenter.
Du skal i øvrigt også forvente at mæskeeffektiviteten bliver noget lavere.
elkjr

Re: 100% Havre Stout

Indlæg af elkjr »

Fantastbrygger skrev:For et år siden lavede jeg en 96% havre malt stout. Jeg havde ikke ristet havre malten nok og blev nødt til at spæde op med noget ristet bygmalt.
Jeg har læst enkelte positive beskrivelser af havre malten, men mit indtryk er at der ikke er så meget havresmag over den maltede havre, du får ikke den samme cremede effekt som ved den valsede havre. Jeg tænker at det også er derfor at 100% havremalt øl er yderst sjælde, og det er en tid hvorvisse microbryggere laver stadig vildere eksperimenter.
Du skal i øvrigt også forvente at mæskeeffektiviteten bliver noget lavere.
..Jeg har brygget 6 bryg "Havre-ale" og inden jeg har tilsat honning, sirup eller kandis har jeg målt "havre-suppen" til et sted mellem 1042 til 1052....
..jeg tilsætter malten ved 35 grader i ca 20 minutter...så 30 min. ved 45 grader..derpå 180 min ved 62 grader ...10-20 min ved 72 grader og slutter ved 78 grader og sparger.......ide'n er at få en "Glutenfri" øl som smager næsten som en alm. øl....men problemet er at der er meget skidt og møg i den malt jeg køber
Besvar

Tilbage til "Løst og fast om øl og øloplevelser"