Kveik fra Hornindal Norge

Løst og fast om øl og øloplevelser, anmeldelser af bøger, og alt andet der kan komme fra en øl elskers mave.
Besvar
elkjr

Kveik fra Hornindal Norge

Indlæg af elkjr »

..jeg har 3 stk rør med Hornindals kveik , som kan afhentes i Ringsted ganske GRATIS....1 rør pr brygger
(denne Kveik skulle være den bedste)

henry@elkjr.dk
Frederiksen
Indlæg: 44
Tilmeldt: 2. jan 2014, 15:00
Geografisk sted: Næstved

Re: Kveik fra Hornindal Norge

Indlæg af Frederiksen »

Hej Ekjr hvilken type øl vil denne gær være egnet til jeg har ikke sat mig ind i gæren endnu men vil gerne prøve den Thomas
elkjr

Re: Kveik fra Hornindal Norge

Indlæg af elkjr »

Frederiksen skrev:Hej Ekjr hvilken type øl vil denne gær være egnet til jeg har ikke sat mig ind i gæren endnu men vil gerne prøve den Thomas
Bondeøl...men den skal gære ved 30 til 4o grader...det er en blanding af gær og bakterier... man skal "tophøste" gæren efter ca. 40 timer og ikke senere end 48 timer ..så kan der undgås at få for mange bakterier med....det er en meeeeeget gammel Norsk gærstamme som blev brygget med på en gård i Hornindal

http://www.garshol.priv.no/blog/" onclick="window.open(this.href);return false; her kan du læse alt om brygning med Kveik
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 18:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Kveik fra Hornindal Norge

Indlæg af Broder Jacob »

Hej Elkjr
Det lyder spændende.
Hvordan er den anderledes end Sigmund Voss´en som jeg fik af dig for et stykke tid siden?
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
elkjr

Re: Kveik fra Hornindal Norge

Indlæg af elkjr »

Broder Jacob skrev:Hej Elkjr
Det lyder spændende.
Hvordan er den anderledes end Sigmund Voss´en som jeg fik af dig for et stykke tid siden?
..denne kveik er helt ny for mig og den er sådan set også ny i "kveik kredse"...man mæsker ved 70 grader......gærer den under 28-30 grader bliver øllet "Lambic-surt" og mellem 30 -40 grader lidt sødt..mit bedste råd er at blive medlem af facebook gruppen "kornøl og kveik", der står rigtigt meget om Hornindals kveiken....Lars Marius har skrevet lidt om Hornindals kveiken : http://www.garshol.priv.no/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Løst og fast om øl og øloplevelser"