Rigtig Steinbier

Løst og fast om øl og øloplevelser, anmeldelser af bøger, og alt andet der kan komme fra en øl elskers mave.
Besvar
Brugeravatar
wolf
Indlæg: 205
Tilmeldt: 2. jul 2011, 16:39
Geografisk sted: Ans By
Kontakt:

Rigtig Steinbier

Indlæg af wolf »

Om to uger vil holder jeg og to venner bryg-dag, hvor vi vil fremstille en rigtig Steinbier. Det foregår ved at varme sten op i et bål og bruge disse glohede sten til at koge urten med. Det giver efter sigende en særlig karamelsmag, fordi stenene brænder sukkeret i urten.

For at sikre, at der kommer karamel i øllet, var jeg desuden på stranden i går for at samle en sækfuld mindre sten sammen. De bliver tilsvarende varmet op i bålet, men bliver lagt i et net og sænket i urten, hvorpå de bliver løftet op, så sukkeret kan brænde fast til stenene. Denne proces gentager vi nogle gange, ligesom når man laver stearinlys. Disse sten bliver gemt og lagt i gærspanden under den sekundære gæring.

Inden vi kommer så langt har jeg brugt en halv times tid på at give hver af stenene en tur med opvaskebørsten for at fjerne det værste skidt fra havet.

Motivationen for dette indlæg: At få mulighed for at fortælle jer alle sammen, at jeg har siddet og vasket mine tunge, salte sten.
Årtusinders traditioner for ølbrygning har påvirket selv vores kommunikation: Det er årsagen til, at der i så mange sprog ikke findes et ord for "ikke længere tørstig".
elkjr

Re: Rigtig Steinbier

Indlæg af elkjr »

..har prøvet det på Bornholms Middelaldercenter.....og har desværre en foto serie der ikke kan uploades her i forumet..for høj opløsning
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Rigtig Steinbier

Indlæg af Thage »

wolf skrev: Motivationen for dette indlæg: At få mulighed for at fortælle jer alle sammen, at jeg har siddet og vasket mine tunge, salte sten.
Det lyder næsten ligeså spændende som at følge pollental live på txt tv...

Spændt på resultat, som så ikke kan opnås med fuld tryk på kraftig brænder?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
wolf
Indlæg: 205
Tilmeldt: 2. jul 2011, 16:39
Geografisk sted: Ans By
Kontakt:

Re: Rigtig Steinbier

Indlæg af wolf »

Vi gør det ikke HELT efter bogen. F.eks. laver jeg en gærstarter på sædvanlig vis, og mæskningen kommer til at foregå under sædvanlige, kontrollerede forhold: Strike water med kendt temperatur i mit mæskekar, og lidt varmt vand ved siden af til at justere temperaturen med i løbet af mæskningen. Mæskningen skulle i princippet foregå over en bund af enebærris som filter, hvilket skulle give enebærsmag, men vi tilsætter knuste enebær i stedet.

For at holde øllet i en autentisk stil, fremstiller vi det på 2/3 havremalt og 1/3 bøgerøget bygmalt. Gæren er en Weihenstephan Weizen (Wyeast #3068), og øllet bliver ikke filtreret. Vi bruger Saaz som humle.
Årtusinders traditioner for ølbrygning har påvirket selv vores kommunikation: Det er årsagen til, at der i så mange sprog ikke findes et ord for "ikke længere tørstig".
Brugeravatar
wolf
Indlæg: 205
Tilmeldt: 2. jul 2011, 16:39
Geografisk sted: Ans By
Kontakt:

Re: Rigtig Steinbier

Indlæg af wolf »

Thage skrev:Spændt på resultat, som så ikke kan opnås med fuld tryk på kraftig brænder?
Der brændes en smule karamel på bunden af en gryde, hvis ilden er kraftig, men så skal der vist meget kraftig varme til, før det svarer til effekten ved Steinbier. Stenene vil være i direkte kontakt med urten, mens de er 4-500 grader varme, og ikke har mulighed for at lede varmen ud i det øvrige metal i gryden.

Desuden vil "stearinlys"-dypningen af stenene til at brænde karamel med, og tilsætningen af stenene under den sekundære gæring, være stærkt bidragende til karamelsmagen.
Årtusinders traditioner for ølbrygning har påvirket selv vores kommunikation: Det er årsagen til, at der i så mange sprog ikke findes et ord for "ikke længere tørstig".
Besvar

Tilbage til "Løst og fast om øl og øloplevelser"