Frisk-Øl.... hvor i Beercalc og DM i Håndbryg ?

Løst og fast om øl og øloplevelser, anmeldelser af bøger, og alt andet der kan komme fra en øl elskers mave.
Besvar
elkjr

Frisk-Øl.... hvor i Beercalc og DM i Håndbryg ?

Indlæg af elkjr »

..nu vil jeg gøre forsøget...deltage i DM i Håndbryg 2017...meeeen....kan ikke finde Frisk øl i Beercalc..

Jeg vil bruge fl.g råvarer

Malt : Pale Ale og Spelt
Humle : Skånsk skovhumle (eget fund og avl)
Gær : ? ..jeg har K97-WLP 029-Nottingham-Windsor og Belle Saison
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: Frisk-Øl.... hvor i Beercalc og DM i Håndbryg ?

Indlæg af KimJohansen »

Hvad skulle en "frisk øl" dække over?
elkjr

Re: Frisk-Øl.... hvor i Beercalc og DM i Håndbryg ?

Indlæg af elkjr »

KimJohansen skrev:Hvad skulle en "frisk øl" dække over?
Humlen høstes og kommes i ..urten.... indenfor ½-1 døgn.... altså helt frisk humle.......
Kiilerich
Indlæg: 80
Tilmeldt: 7. apr 2014, 15:08
Geografisk sted: Sunds (Nær Herning)

Re: Frisk-Øl.... hvor i Beercalc og DM i Håndbryg ?

Indlæg af Kiilerich »

I min optik er "friskøl" ikke som sådan en stilart men et udtryk for øl brygget med frisk humle.

Så hvis du brygger fx. En Engelsk ordinary bitter eller en af de mange andre stilarter er det vel den du skal stille op i.
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: Frisk-Øl.... hvor i Beercalc og DM i Håndbryg ?

Indlæg af KimJohansen »

Alderen for humlen har, bortset fra Lambic, ikke noget med stilarten at gøre.
elkjr

Re: Frisk-Øl.... hvor i Beercalc og DM i Håndbryg ?

Indlæg af elkjr »

KimJohansen skrev:Alderen for humlen har, bortset fra Lambic, ikke noget med stilarten at gøre.
. ...der kommes ca. 300g frisk humle i til 25 l ....og det er en "nye" humle som ingen kender ..så jeg kan vel ikke bruge den i fek.s en Saison ?
elkjr

Re: Frisk-Øl.... hvor i Beercalc og DM i Håndbryg ?

Indlæg af elkjr »

Kiilerich skrev:I min optik er "friskøl" ikke som sådan en stilart men et udtryk for øl brygget med frisk humle.

Så hvis du brygger fx. En Engelsk ordinary bitter eller en af de mange andre stilarter er det vel den du skal stille op i.
..og det er så en humle INGEN har smagt før.....så det er det med stilarten
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: Frisk-Øl.... hvor i Beercalc og DM i Håndbryg ?

Indlæg af KimJohansen »

elkjr skrev:
KimJohansen skrev:Alderen for humlen har, bortset fra Lambic, ikke noget med stilarten at gøre.
. ...der kommes ca. 300g frisk humle i til 25 l ....og det er en "nye" humle som ingen kender ..så jeg kan vel ikke bruge den i fek.s en Saison ?
DM i håndbryg handler om at ramme nogle eksisterende stilarter. Ikke om at opfinde sine egne. Med det sagt, så prøv den da af i en øl hvor du "late hopper" den kraftigt og gærer den med en neutral gær. Så er du klogere på hvad den smager af og om den går an i en af de stilarter du kan stille op i.
elkjr

Re: Frisk-Øl.... hvor i Beercalc og DM i Håndbryg ?

Indlæg af elkjr »

KimJohansen skrev:
elkjr skrev:
KimJohansen skrev:Alderen for humlen har, bortset fra Lambic, ikke noget med stilarten at gøre.
. ...der kommes ca. 300g frisk humle i til 25 l ....og det er en "nye" humle som ingen kender ..så jeg kan vel ikke bruge den i fek.s en Saison ?
DM i håndbryg handler om at ramme nogle eksisterende stilarter. Ikke om at opfinde sine egne. Med det sagt, så prøv den da af i en øl hvor du "late hopper" den kraftigt og gærer den med en neutral gær. Så er du klogere på hvad den smager af og om den går an i en af de stilarter du kan stille op i.
..vil prøve at brygge den som en "Saison"..
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Frisk-Øl.... hvor i Beercalc og DM i Håndbryg ?

Indlæg af Truntebryg »

Du skal ikke tænke over råvaren, det er ikke det der bliver bedømt. Det er kun det der er i glasset der tæller.

Har du en humle der er anderledes, og den harmonere med en belgisk stil - så er det jo bare fjong ;-)

Saison - Svag til kraftig humlearoma, som kan have karakter af græs, krydderurter eller blomster.

Så den er jo ret så bred den der definition ...
elkjr

Re: Frisk-Øl.... hvor i Beercalc og DM i Håndbryg ?

Indlæg af elkjr »

Truntebryg skrev:Du skal ikke tænke over råvaren, det er ikke det der bliver bedømt. Det er kun det der er i glasset der tæller.

Har du en humle der er anderledes, og den harmonere med en belgisk stil - så er det jo bare fjong ;-)

Saison - Svag til kraftig humlearoma, som kan have karakter af græs, krydderurter eller blomster.

Så den er jo ret så bred den der definition ...
..det er den "nye" Skånske humle jeg vil bruge ..jeg har ikke "lugtet" til den endnu..så det bliver spændende hvordan den lugter og smager......men er bare glad over a det var en hun-plante..
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 18:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Frisk-Øl.... hvor i Beercalc og DM i Håndbryg ?

Indlæg af Broder Jacob »

Jeg har brygget "frisk øl" eller Green ale, som jeg kalder det to høste i træk.
Det forførerende ved at plukke og koge med det samme (indenfor 1/2 time) er først duften når humlen rammer den kogende urt, dernæst den nærmest græsagtige friske smag, som er uforlignelig i den færdige øl, men som desværre jo også lægger sig med tiden.
Min pointe er, at du skal gå efter den varige smag af humlen, hvis du vil bruge den til DM. Der er så lang tid til, at der næppe er noget "frisk" over den mere.
Men for s.... det fåes næsten ikke bedre sådan en friskhumlet øl :-)
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Frisk-Øl.... hvor i Beercalc og DM i Håndbryg ?

Indlæg af Truntebryg »

Kunne man fryse den grønne humle ??
Besvar

Tilbage til "Løst og fast om øl og øloplevelser"