Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Løst og fast om øl og øloplevelser, anmeldelser af bøger, og alt andet der kan komme fra en øl elskers mave.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Per »

Borg skrev:Det ligner flaked oats. Altså koldvalsede og umaltet, med en god afstand mellem valserne.
Du må ikke sammenligne med havregryn, det er uden skaller og varmebehandlet.
Ok, tak. Så det er ikke der jeg skal søge årsagen til den ekstreme bitterhed?
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Hvordan ser dit humle skema ud?
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Per »

Dalmoseosebryg skrev:Hvordan ser dit humle skema ud?
Jeg er nået til at fjerne 1. gang tørhumling. Duften er helt fantastisk.

Kan den omtalte bitterhed skyldes at der er en hel del humlerester fra Amarillo i FW?

Mvh. Per.
Vedhæftede filer
BeerCalc_ Birkevang Neipa.pdf
(39.02 KiB) Downloadet 660 gange
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Jeg kan kun sige at 60 ibu er højt, i min optik udrikkelig, jeg foretrækker omkring de 30-35 dog Max 40 ibu
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af admin »

Dalmoseosebryg skrev:Jeg kan kun sige at 60 ibu er højt, i min optik udrikkelig, jeg foretrækker omkring de 30-35 dog Max 40 ibu
Stort set enig, bevæger mig dig lidt længere op, beregningsgrundlaget for højere ibu'er ofte helt ude i skoven. Man kan ikke opløse mere end 120ppm i urten.

Sendt fra min ONEPLUS A5010 med Tapatalk
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Per »

Tak for jeres input.

Jeg er også selv til medium bitre øl, men den her har altså snydt mig.

Opskriften har jeg fundet på et site der hedder Brew your own. Så jeg har ikke selv leget den lille ølopfinder, men blot skaleret ned til mit brygvolumen, samt vandbehandlet efter BrunWater skemaet med 100% RO-vand og derfra tilpasset vandet til en Neipa vandprofil, som ligger i BrunWater programmet.

Status er i dag, at jeg valgte at cold crashe den i fredags, da FG havde nået det forventede på 1016. Det var mit håb at humlestøv og trub ville bundfælde. Det har det også gjort, og den meget ubehagelige bitterhed er afløst af en mere normal humlebitterhed. Den er dog stadig for bitter i forhold til det jeg havde forventet, men mere behagelig. Jeg havde forventet en mere blød og rund bitterhed qua brugen af First Wort Hop som nogen nævner skulle give dette resultatet.

Jeg vil nu omstikke og fortsætte tørhumlingerne, om ikke andet, så for at opsamle erfaring. Indtil videre tør jeg dog ikke give mig i kast med en ny Neipa før jeg har styr på mine fejl.

Mvh. Per.
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af admin »

Der sidder rigtig meget bitter stof i gæren, det hjælper at få den helt klar, med evt. Cold crash.

Sendt fra min ONEPLUS A5010 med Tapatalk
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Per »

admin skrev:Der sidder rigtig meget bitter stof i gæren, det hjælper at få den helt klar, med evt. Cold crash.

Sendt fra min ONEPLUS A5010 med Tapatalk
Tak for info. Rart at høre at jeg måske kan redde brygget i et vist omfang.

Tror at jeg skruer lidt ned for Amarilloen i FWH næste gang, men jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår hvordan BeerCalc beregner IBU ved FWH.

Mvh. Per.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Knet »

Så blev den endelig brygget. Var færdig kl 2 i nat. En opskrift på en Russian Imperial Stout jeg længe har luret på, med en grain bill om hvilken opskriftejeren skriver “the Big one your momma warned you about”. 12 kg malt. Og en OG der endte på 1115.

Det kræver sin gær, så for 14 dage siden bryggede jeg en porter som fødselshjælper, som røg på en vital 1028 gær, bygget på min magnetomrører. RIS røg direkte på gærkagen i nat, efter porter var tappet til fad. Da jeg stod op 6 timer efter, var der heftig aktivitet i spanden. Så det tegner godt!!!

Nu er der bare ventetiden. Der går formentlig 6 måneder plus, før den smages....

Hvad brygger I?

Update: efter 24 timer var gæring nærmest permanent udblæsning! Blow off barb kan anbefales over gærlås, der helt sikkert var blæst væk. Og så kan anbefales et større glas med starsan end mit på 0,5 liter. Bemærk iøvrigt farveskiftet.
40E88A5D-7443-4120-B82E-947D01DAA9C8.jpeg
Vh. Kenneth
Senest rettet af Knet 16. dec 2018, 22:55, rettet i alt 1 gang.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Jeg brygger ikke en fis, men jeg drikke julebryg!!
Satte dog en RAW ale med kveik over i sidste weekend, måske den skal tørhumlen nu
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 159
Tilmeldt: 2. apr 2017, 10:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af GeheimBrau »

Mit første julebryg går i gang om 1 time, malten er alligevel målt op (blandet) og jeg ville gerne smage resultatet, så jeg evt. kan brygge den i tide i 2019.
Bedre sent end aldrig (eller er jeg tidlig på den) - Jeg har holdt 9 måneders pause og nu endelig fået renoveret gryden.
GeheimBrau
/Gert
Husum
Indlæg: 11
Tilmeldt: 3. aug 2018, 04:50
Geografisk sted: 8860 Ulstrup
Kontakt:

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Husum »

Jeg skal flaske/kegge min Cuppa Coffee Stout. Den glæder jeg mig meget til at komme i glasset.
Husum

Kegerator m/2 haner
Brewster Beacon
Fermentasaurus M/trykkit
Øloplukker
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af JAFU »

Den står på julegaveindkøb denne weekend, men jeg har en klon af Mikkellers The Monk stående i gærskabet. Den står på anden uge og bobler lystigt ....
Efel
Indlæg: 31
Tilmeldt: 4. mar 2018, 09:40
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af Efel »

Jeg skal brygge en imperial stout. Det er anden gang jeg skal brygge den efter egen opskrift. Den første var himmelsk så der bliver ikke ændret et gram. Glæder mig
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Hvad skal du/i brygge i weekenden?

Indlæg af inzide »

Har lige brygget "basen" til en NEIPA. Den gærer lige nu lystigt på en London Ale III, som er genbrugt 3-4 gange. Når den første gæring er overstået, får spanden 1,2 kg. mangopuré, og efter nogle dage kommer den på en ny tank (uden puréen) med masser af Mandarina Bavaria og Mosaic.

Den lille ny får navnet "Mango Mandarina". :-)

@Efel: vil du beskrive opskrift og proces med din imperial stout? Jeg overvejer selv at kaste mig ud i denne stilart for første gang. Så vidt jeg kan se, kræver stilarten endnu mere tålmodighed end de lettere typer.
Besvar

Tilbage til "Løst og fast om øl og øloplevelser"