Noget om tålmodighed

Løst og fast om øl og øloplevelser, anmeldelser af bøger, og alt andet der kan komme fra en øl elskers mave.
Besvar
Efel
Indlæg: 31
Tilmeldt: 4. mar 2018, 09:40
Geografisk sted: Ringsted

Noget om tålmodighed

Indlæg af Efel »

I dag lærte jeg noget om min nye hobby ølbrygning. Min bryggeven og jeg lavede vores første bryg i januar - en algrain pale rider. Vi havde lidt problemer med mæskeprocessen. Dels stocked mash og dels problemer med for høj temperatur. Vi havde en fin gæring, men lidt høj fg der gav en beregnet ALK % på omkring 4 hvor vi havde regnet med 5,5. Efter 4 uger på flaske stod vi med en lidt flad øl der manglede krop og smag og med skum der kun holdt i få sekunder.
I dag åbnede jeg en af de sidste flasker og oplevede en smagfuld, fyldig øl med rigtigt skum. Uhm!
Tålmodighed er også her en dyd. Venter nu med spænding på vores porter som har været på flaske i 4 uger. Skal i øvrigt flaske en Brown ale der nu er færdiggæret og brygget på vores brewster beacon.
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Noget om tålmodighed

Indlæg af jandk »

Har oplevet det samme, jeg har en Bock som jeg fik startet for tidligt med.
Den har hele tiden været god, men bliver bedre og bedre hele tiden.
Nu er der så kun 6 flasker tilbage :-(.
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Noget om tålmodighed

Indlæg af inzide »

Forskelle i karbonering KAN også skyldes uens fordeling af sukkervandet i flaskerne (naturligvis kun aktuelt ved flaskekarbonering). Sukkervand er meget tungere end det øl, der hældes ned i spanden, og hvis man ikke aktivt rører (forsigtigt, af hensyn til iltning) rundt i det, bliver det efter min erfaring ikke foredelt ligeligt. Resultatet er en kombination af meget levende og meget døde flasker :)
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Noget om tålmodighed

Indlæg af inzide »

Men meget enig i, at tålmod er bryggerens bedste ven. Selv om det er et svært venskab :)

Mit allerførste bryg "gik galt", eller det vil sige, det gik først rigtigt galt, da jeg gik i panik. Jeg fik hældt en masse sukker i brygget, fordi det lå med alt for lav OG. Resultatet var en meget, meget sprittet påskebryg, som jeg faktisk var tæt på at kassere... Men, men, men. Et halvt år senere smagte den himmelsk.

Moralen er: det skal nok blive til øl. På et tidspunkt. :-)
Besvar

Tilbage til "Løst og fast om øl og øloplevelser"