Højt skum!

Løst og fast om øl og øloplevelser, anmeldelser af bøger, og alt andet der kan komme fra en øl elskers mave.
Besvar
mohen
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. feb 2018, 14:31

Højt skum!

Indlæg af mohen »

Hvorfor mon mine øl har så travlt med at komme ud af flasken, det bare skum, så det skal gå stærkt med at få et stort under så det gode øl ikke går til spilde.
Jeg mener at jeg følger brygvejledningen til punkt og prikke, bortset fra at jeg er lidt forsigtig med sukker inden de kommer på flaske, jeg har en gang haft en granet, og det har jeg ikke lyst til at prøve igen ;-)
Mon der er nogen som har de vise ord til en løsning?

Mvh Mogens
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Højt skum!

Indlæg af Freund »

Hvor meget sukker har du karboneret ved, og hvilken FG flaskede du ved?
Måske har du brugt for meget sukker, eller også har der været en del ugæret sukker tilbage.

Hvilken temperatur er dine øl når du knapper op?
CO² frigives lettere jo varmere væsken er.

Har flaskerne meget bundfald? Hvis ja kan det også give skum når man knapper op.

Prøv at køle meget, og let på kapslen ad flere omgange, så kan det blive et hæderligt glas øl.

God fornøjelse, og skål.

Hilsen
Freund
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Højt skum!

Indlæg af Benjamin »

Og hvis en øl skummer meget, er det blot at vente så opstår øllen igen under skummet. og der er ikke sket skade med smagen.
mohen
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. feb 2018, 14:31

Re: Højt skum!

Indlæg af mohen »

Freund skrev:Hvor meget sukker har du karboneret ved, og hvilken FG flaskede du ved?
Måske har du brugt for meget sukker, eller også har der været en del ugæret sukker tilbage.

Hvilken temperatur er dine øl når du knapper op?
CO² frigives lettere jo varmere væsken er.

Har flaskerne meget bundfald? Hvis ja kan det også give skum når man knapper op.

Prøv at køle meget, og let på kapslen ad flere omgange, så kan det blive et hæderligt glas øl.

God fornøjelse, og skål.

Hilsen
Freund

Mange tak for dit svar.

Som jeg skrev har jeg været meget forsigtig med sukker ved flaske fermenteringen og kun brugt 4 gram pr.liter. Jeg har altid sørget for at være på eller under den fg som er angivet i vejledningen, og har hellere ventet 8 dage længere end nødvendigt, og har omstukket til rene spande minimum 3 gange før de er blevet flasket, for at undgå for meget bundfald, så jeg synes de er meget klare lige til det sidste.

For at få så meget smag når de drikkes holder jeg dem på 9-10 grader når de knappes op.

Nu vil jeg prøve at køle dem mere og lette trykket i små ryk.

Mvh Mogens
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Højt skum!

Indlæg af jandk »

4g sukker er meget lidt, de burde ikke skumme over med så lidt sukker.
4g bruger jeg til Britiske Ales/Stouts som skal være lidt "dovne".
Selv i hvedeøl hvor jeg bruger op til 10g skummer de ikke over.

Jeg lader mine øl gære ud 2-3 uger ved overgærede eller 3-4 uger ved undergærede.
I starten oplevede jeg det samme, men nu lader jeg dem stå længere på gærspanden, så jeg er 100% sikker på at de er gæret helt ned.

En anden mulighed er, at du har været uheldig at få vildgær/infektion, som kan gære yderligere ned end forventet.
Så bør du til gengæld får en syrlig øl som ikke smager som forventet.
Jeg vil tro at man ikke er i tvivl men har ikke selv prøvet det.

Flasker kan også være svære at gøre helt rene, jeg plejer at sætte dem i opvaskemaskinen med VWP i sæbeskuffen og højeste temperatur.
Inden brug skyller jeg dem med Starsan og lader dem dryppe af på et flasketræ.

Omstikning til anden spand har jeg droppet, da det introducerer flere muligheder for infektion.
Jeg coldcrasher altid og lader den sidste rest blive tilbage i spanden og plejer ikke at have meget bundfald.
Omstikning er lidt religiøst, nogle sværger til det - andre ikke. Jeg har droppet det.
mohen
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. feb 2018, 14:31

Re: Højt skum!

Indlæg af mohen »

Hej jandk!

Tak for dit svar.

Jeg synes ikke mit øl har virket dovent med de 4 gr sukker. Det har heller ikke været noget i vejen med smagen det smager som forventet, og det får også lang tid i gærspanden både 3 og 4 uger efter det viser det er udgæret.

Så det jeg måske skal være lidt mere opmærksom på er flaskerne, selvom jeg både vasker og desinficerer grundigt, og så må jeg prøve at køle dem mere inden servering.

Mvh Mogens
Besvar

Tilbage til "Løst og fast om øl og øloplevelser"