Jacobsen Brown Ale

Løst og fast om øl og øloplevelser, anmeldelser af bøger, og alt andet der kan komme fra en øl elskers mave.
Besvar
janus007
Indlæg: 121
Tilmeldt: 13. okt 2011, 21:30
Geografisk sted: Amager

Jacobsen Brown Ale

Indlæg af janus007 »

Hej kære ølfolk.

Nu sidder jeg her og og delvis ser Eurovision og surfer lidt rundt på nettet og tænkte at jeg lige ville smage lidt på en gave, indkøbt i god mening af min nabo som tak for hjælpen til lidt gørdetselv... :)

En Jacobsen Brown Ale; flere år siden jeg sidst smagte den, og godt for det da, for magen til ligegyldig og flad smag skal man da lede længe efter. Mest af alt smager den af vand og sukker med noget bittert over sig. Skummet forsvinder efter ganske kort tid og det er som om at øllen ikke føles sådan kold i munden.

Aha tænker jeg.. læs lige indholdsdeklarationen:
Vand, bygmalt, glukosesirup, kuldioxid og humle.

Jeg forstår vand, malt og humle, men hvad katten laver glykosesiruppen i min øl? og hvor er gæren? Tvangskarbonering? plejer man at gøre sådan med en overgæret fabriksproduceret øl på flaske?

Jeg tænker selv at glykosesiruppen er tilsat for at spare på malten, men helt ærligt.. glykosesirup, er der ikke noget med at glykosesirup også anvendes i McDonalds produkter og glykosesirup menes at være årsag til fedmeepidemier pga. nogle ufordøjelige/ ikke nedbrydbare sukkerbindinger som vidst nok bare omdannes direkte til fedt.. hmm er ikke sikker på det, anyway... det skal det nu heller ikke handle om.

Nu sidder jeg her med klisterede læber og glas og tænker på min egen første hjemmebryg for 2,5 år siden, det var en semigrain, men på trods af jeg intet vidste om ølbrygning, men med dejlig og brugbar hjælp herfra Håndbrygforum, fik jeg brygget en øl der var væsentligt bedre end det jeg smager på lige nu.
Brugeravatar
Stensgaard
Indlæg: 864
Tilmeldt: 19. maj 2013, 22:01
Geografisk sted: Nustrup, Vojens

Indlæg af Stensgaard »

Glukosesirup er der som sådan ikke noget galt med - det er bare alm. sukker i flydende form, som er billigere i stor-indkøb, fordi det ikke skal tørres. Men generelt er det da tilsat øl for at spare - eller for at få øllet til at smage af mindre, være mere tør og være lettere at drikke. Det kan bruges fornuftigt, jeg bruger ofte selv sukker i mine bryg. Men i de fleste industri-øl er det brugt for at spare :-)
Ølsmagning i hele Danmark efter dine ønsker: https://Humlesmagning.dk
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Jacobsen Brown Ale

Indlæg af søreno »

janus007 skrev:Hej kære ølfolk.

Nu sidder jeg her og og delvis ser Eurovision og surfer lidt rundt på nettet og tænkte at jeg lige ville smage lidt på en gave, indkøbt i god mening af min nabo som tak for hjælpen til lidt gørdetselv... :)

En Jacobsen Brown Ale; flere år siden jeg sidst smagte den, og godt for det da, for magen til ligegyldig og flad smag skal man da lede længe efter. Mest af alt smager den af vand og sukker med noget bittert over sig. Skummet forsvinder efter ganske kort tid og det er som om at øllen ikke føles sådan kold i munden.

Aha tænker jeg.. læs lige indholdsdeklarationen:
Vand, bygmalt, glukosesirup, kuldioxid og humle.

Jeg forstår vand, malt og humle, men hvad katten laver glykosesiruppen i min øl? og hvor er gæren? Tvangskarbonering? plejer man at gøre sådan med en overgæret fabriksproduceret øl på flaske?

Jeg tænker selv at glykosesiruppen er tilsat for at spare på malten, men helt ærligt.. glykosesirup, er der ikke noget med at glykosesirup også anvendes i McDonalds produkter og glykosesirup menes at være årsag til fedmeepidemier pga. nogle ufordøjelige/ ikke nedbrydbare sukkerbindinger som vidst nok bare omdannes direkte til fedt.. hmm er ikke sikker på det, anyway... det skal det nu heller ikke handle om.

Nu sidder jeg her med klisterede læber og glas og tænker på min egen første hjemmebryg for 2,5 år siden, det var en semigrain, men på trods af jeg intet vidste om ølbrygning, men med dejlig og brugbar hjælp herfra Håndbrygforum, fik jeg brygget en øl der var væsentligt bedre end det jeg smager på lige nu.
Gær er der også i. Det behøver de (af en eller anden grund) ikke skrive.
Øllen er helt sikkert tvangskarboneret. Gæren filtreres fra, så det er nødvendigt for at kunne få brus i øllen.
Glukosesirup tilsættes af flere årsager. Dels for, som du skriver, at spare på malten, men det kan også bruges for at lette en tung krop. Det har på den måde samme funktion som andre sukkertilsætninger. I mange belgiere er det (mere eller mindre) nødvendigt for ikke at få sirup ud af det. I dit tilfælde tror jeg primært det handler om økonomi. Synd at Carlsberg går på kompromis med kvaliteten selv i deres flagskibsserie, men så er det jo godt, vi kan bedre selv;-)

Mht. de sundhedsmæssige aspekter i glukosesirup, er det bare en ren sukkerart, så den er formodentlig hverken værre eller bedre end andre former for raffineret sukker. Det er ren energi uden alle de gode stoffer, vi også gerne skal have fra maden, men det er nok kun aktuelt i forhold til måltider. I de mængder du får det i i øllen, er der ikke noget at frygte.


VH
Søren
Jens W
Indlæg: 287
Tilmeldt: 9. jun 2011, 19:37
Geografisk sted: Odense

Re: Jacobsen Brown Ale

Indlæg af Jens W »

Så vidt jeg kan se er alle Jakobsen-øllene pumpet med sirup og de smager også derefter. Til gengæld pakket ind i en fin flaske.
Semper Ardens er ikke pumpet, så vidt jeg ved.
Den glukosesirup der anvendes i fødevarer er ofte udvundet af majs, da det er det billigste.
To plus to er fire
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 09:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: Jacobsen Brown Ale

Indlæg af Nimbus39 »

Sidste år på ølmessen i TAP1 fik jeg lejlighed til at smage en Jacobsen Brown Ale, men med det twist er den ikke var blevet filtreret og pasteuriseret endnu og sikke en forskel - det var jo en rigtig god øl.
Jeg spurgte "Jacobsen manden" hvorfor pokker de dog ikke sendte den version på gaden da den var 100 gange bedre end det man finder i butikken, og svaret var forventet men nedslående:

"Fordi vi ikke kan garantere at smagen ikke ændrer sig efter tapning, og det skal vi kunne når vi eksporterer øllet for der forventer kunderne at det altid smager på samme måde"
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Brugeravatar
Haslund
Indlæg: 323
Tilmeldt: 16. mar 2007, 07:02
Geografisk sted: 3400 Hillerød
Kontakt:

Re: Jacobsen Brown Ale

Indlæg af Haslund »

Smagte en Jacobsen Brown Ale for ikke så længe siden, husker den ikke som så ringe som der her beskrives, men det må da komme an på en prøve igen :-)
Højt Skum
Ulrik Haslund
Håndbryg, en hobby du kan dele med dine venner!
http://www.skurbryggeriet.dk
Medlem af Hillerød bryglaug
https://www.facebook.com/#!/groups/33442361966/
Brugeravatar
Stensgaard
Indlæg: 864
Tilmeldt: 19. maj 2013, 22:01
Geografisk sted: Nustrup, Vojens

Indlæg af Stensgaard »

Ja, filtrering og pasteurisering gør meget dårligt ved øllet - men gør det ensartet. Porse Guld fra Thisted Bryghus er en rigtig god øl på flaske. Men i Vorupør (og sikkert også andre steder) kan man få den på fad, hvor den i hvert fald er ufiltreret, muligvis også upasteuriseret. Og på fad er den løftet flere klasser op - det er nok den bedste fadøl, jeg har prøvet!
Ølsmagning i hele Danmark efter dine ønsker: https://Humlesmagning.dk
Besvar

Tilbage til "Løst og fast om øl og øloplevelser"