Trappist Abbey of Saint Sixtus of Westvleteren

Løst og fast om øl og øloplevelser, anmeldelser af bøger, og alt andet der kan komme fra en øl elskers mave.
Redub
Indlæg: 7
Tilmeldt: 27. nov 2014, 14:16

Trappist Abbey of Saint Sixtus of Westvleteren

Indlæg af Redub »

Hej,

Jeg skal til Belgien til februar, og ville rigtig gerne forbi Trappist Abbey of Saint Sixtus of Westvleteren, og have fat i en kasse af deres øl.

Jeg kan se på deres hjemmeside, at man skal ringe til dem, for at få lov at købe, men forstår ikke helt deres skema: http://users.telenet.be/sintsixtus/sint ... ctueel.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
som viser hvad man kan købe osv.

Er der en som har erfaring med at købe fra dem, og kan fortælle mig hvordan det er?

Jeg skal først til Belgien den 6/2 - 8/2 - kan man evt. ringe til dem og bestille så lang tid i forvejen?

Håber nogen kan hjælpe

Mvh Martin
Brugeravatar
sheine
Indlæg: 246
Tilmeldt: 9. aug 2012, 12:53
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Trappist Abbey of Saint Sixtus of Westvleteren

Indlæg af sheine »

Det er stort set umuligt at komme i kontakt med dem. Jeg boede i Belgien et par år, og kom aldrig igennem til dem. Som du kan se, skal man ringe en uge i forvejen og reservere en kasse øl og oplyse hvilken bil (nummerplade) der afhenter.

Der ligger dog en udemærket restaurant/cafeteria lige overfor klosteret, hvor man kan købe øl til at drikke på stedet samt gavepakker med tre eller seks øl til en udemærket pris.
Redub
Indlæg: 7
Tilmeldt: 27. nov 2014, 14:16

Re: Trappist Abbey of Saint Sixtus of Westvleteren

Indlæg af Redub »

sheine skrev:Det er stort set umuligt at komme i kontakt med dem. Jeg boede i Belgien et par år, og kom aldrig igennem til dem. Som du kan se, skal man ringe en uge i forvejen og reservere en kasse øl og oplyse hvilken bil (nummerplade) der afhenter.

Der ligger dog en udemærket restaurant/cafeteria lige overfor klosteret, hvor man kan købe øl til at drikke på stedet samt gavepakker med tre eller seks øl til en udemærket pris.

Ja, jeg har godt set, at In de Vrede ligger nærmest overfor - men ville jo allerhelst have en hel kasse fra selve bryggeriet :)

Nu hvor du har boet i Belgien, kan du så fortælle mig, nogle andre bryggerier som man bare SKAL se? :)
Brugeravatar
sheine
Indlæg: 246
Tilmeldt: 9. aug 2012, 12:53
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Trappist Abbey of Saint Sixtus of Westvleteren

Indlæg af sheine »

Helt sikkert, og jeg ville da også forsøge at ringe hvis jeg var dig. Det kan jo være, at de har fået flere åbne linjer :)

Jeg har kun besøgt to trappistklostre, Orval og Chimay, og begge er værd at besøge. Ikke pga. bryggeriet, da det ikke er muligt at komme derind, men pga. deres flotte bygninger og beliggenhed. Især Orval ligger i smukke omgivelser og er et meget roligt sted. Det er desuden muligt at smage lillebroderen til Orval (Petit Orval) på et cafeteria uden for klostret.

Et bryggeri jeg vil anbefale er Cantillon i Bruxelles, hvis ikke du allerede har besøgt det. Det er et meget spændende sted midt i byen med åbne gæringskar og trætønder over det hele. Hvis du samtidig kan lide sure øl er det et fantastisk sted!
Redub
Indlæg: 7
Tilmeldt: 27. nov 2014, 14:16

Re: Trappist Abbey of Saint Sixtus of Westvleteren

Indlæg af Redub »

sheine skrev:Helt sikkert, og jeg ville da også forsøge at ringe hvis jeg var dig. Det kan jo være, at de har fået flere åbne linjer :)

Jeg har kun besøgt to trappistklostre, Orval og Chimay, og begge er værd at besøge. Ikke pga. bryggeriet, da det ikke er muligt at komme derind, men pga. deres flotte bygninger og beliggenhed. Især Orval ligger i smukke omgivelser og er et meget roligt sted. Det er desuden muligt at smage lillebroderen til Orval (Petit Orval) på et cafeteria uden for klostret.

Et bryggeri jeg vil anbefale er Cantillon i Bruxelles, hvis ikke du allerede har besøgt det. Det er et meget spændende sted midt i byen med åbne gæringskar og trætønder over det hele. Hvis du samtidig kan lide sure øl er det et fantastisk sted!

Vi skal bo i Bruxelles så Cantillon ville være fantastisk - havde godt kigget på deres hjemmeside, men synes den er svær at finde ud af - jeg ELSKER gueuze! En af mine favoritter er Mort Subite, som jeg også har tænkt mig at besøge hvis det var muligt.

Jeg har ikke været i Belgien siden jeg var 2 år, så jeg har ingen anelse, hvor lang tid det tager at køre rundt i Belgien :) Jeg havde tænkt på at køre vest på, og derefter nord, for at se følgende:

ST.Bernard
Rodenbach
Struise (Het Oud Schooltje)
Verhaeghe
De Halve Maan
Brouwerij Huyghe

Og så kan vi altid tage Cantillon og Mort Subite inde i Bruxelle.

Er der nogen vigtige steder jeg SKAL have med på den tur?

Jeg ville SÅ gerne ned til Orval - jeg elsker den øl, men det ligger mere sydligt, ik? Jeg ved som sagt ikke hvor lang tid det tager at køre rundt i Belgien, men vi ville nok ikke kunne nå til Orval samme dag.
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 10:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: Trappist Abbey of Saint Sixtus of Westvleteren

Indlæg af Nimbus39 »

Hvis du vil have øl med hjem til gode priser bør du kigge forbi: http://www.dekroon-dranken.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har været der flere gange, det er et imponerende sted - deres ølliste fylder 26 sider hvis du vil printe den fra deres hjemmeside ;-)
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Redub
Indlæg: 7
Tilmeldt: 27. nov 2014, 14:16

Re: Trappist Abbey of Saint Sixtus of Westvleteren

Indlæg af Redub »

Nimbus39 skrev:Hvis du vil have øl med hjem til gode priser bør du kigge forbi: http://www.dekroon-dranken.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har været der flere gange, det er et imponerende sted - deres ølliste fylder 26 sider hvis du vil printe den fra deres hjemmeside ;-)
Fuck hvor lækkert! 1000 tak for hintet :D

Der er ingen priser på, hvor billigt er det?

Hvis i har flere ting jeg skal vide inden jeg skal derned så skriv endelig :)
Brugeravatar
sheine
Indlæg: 246
Tilmeldt: 9. aug 2012, 12:53
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Trappist Abbey of Saint Sixtus of Westvleteren

Indlæg af sheine »

Dranken Geers lidt uden for Gent er endnu et sted at købe øl. De har også rigeligt at vælge imellem til en billig penge.
http://www.drankengeers.be/site/

Gent er i øvrigt en meget flot by, mindre turistet end Brügge, og ligger tæt på Bruxelles, så den er også et besøg værd. Belgien er et meget kompakt land med en god infrastruktur, så det er hurtigt at komme rundt i landet. Orval ligger dog meget langt sydpå, så et besøg på klosteret skal nok kombineres med noget andet i Ardennerne.
Robert
Indlæg: 247
Tilmeldt: 27. okt 2007, 19:44
Geografisk sted: Hillerød

Re: Trappist Abbey of Saint Sixtus of Westvleteren

Indlæg af Robert »

Tja, man kunne jo også lægge vejen forbi Helsinge i Nordsjælland hvor Den Belgiske Ølbutik holder til.

Med de priser og udvalg behøver man ikke at køre så langt.
Fantastbrygger
Indlæg: 152
Tilmeldt: 21. maj 2011, 23:13
Geografisk sted: Møgeltønder

Re: Trappist Abbey of Saint Sixtus of Westvleteren

Indlæg af Fantastbrygger »

Jeg har seks styks af Welsvleteren 12 i kælderen, efter de første seks stykker var jeg kørt træt i dem, for tynd krop ogalt for meget sukker. Desuden modnede de lidt for hurtigt, efter blot tre år smagte de som noget der har fået for meget ilt under brygprocessen. I øvrigt er det langt fra altid at øllet er til salg i butikken.
Brugeravatar
Enerneslo
Indlæg: 101
Tilmeldt: 30. okt 2011, 20:57
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Trappist Abbey of Saint Sixtus of Westvleteren

Indlæg af Enerneslo »

Jeg har også lige været dernede for en måneds tid siden. Og jeg prøvede også at ringe til dem, i det korte tidsrum deres telefoner har åbent for bestillinger til de pågældende dage. Jeg ringede 48 gange den ene dag og 17 gange den anden dag, uden at komme igennem en eneste gang. Det samme gjorde min kammerat ca. også. Så vær forberedt på at skulle arbejde lidt for sagen. :/

Kan virkelig også anbefale Chimayklosteret, og især restauranten i nærhede. :) Ellers er byer som Leuven, Dinant og Brügge afsindig flotte, og bestemt et besøg værd. I Brügge har de bl.a. en guided segwaytur, hvor man også besøger deres lokale bryggeri. Det er absolut anbefalelsesværdigt. :)
Redub
Indlæg: 7
Tilmeldt: 27. nov 2014, 14:16

Re: Trappist Abbey of Saint Sixtus of Westvleteren

Indlæg af Redub »

Robert skrev:Tja, man kunne jo også lægge vejen forbi Helsinge i Nordsjælland hvor Den Belgiske Ølbutik holder til.

Med de priser og udvalg behøver man ikke at køre så langt.
Jeg bor i Jylland, og skal på ferie i Belgien, så Nordsjælland er lidt den modsatte vej :)
Redub
Indlæg: 7
Tilmeldt: 27. nov 2014, 14:16

Re: Trappist Abbey of Saint Sixtus of Westvleteren

Indlæg af Redub »

Enerneslo skrev:Jeg har også lige været dernede for en måneds tid siden. Og jeg prøvede også at ringe til dem, i det korte tidsrum deres telefoner har åbent for bestillinger til de pågældende dage. Jeg ringede 48 gange den ene dag og 17 gange den anden dag, uden at komme igennem en eneste gang. Det samme gjorde min kammerat ca. også. Så vær forberedt på at skulle arbejde lidt for sagen. :/

Kan virkelig også anbefale Chimayklosteret, og især restauranten i nærhede. :) Ellers er byer som Leuven, Dinant og Brügge afsindig flotte, og bestemt et besøg værd. I Brügge har de bl.a. en guided segwaytur, hvor man også besøger deres lokale bryggeri. Det er absolut anbefalelsesværdigt. :)
Jeg forsøger at ringe til dem, men det lyder som om det er ret umuligt :)

Chimay ligger i den modsatte ende af landet, end den rute jeg havde planlagt, desværre.

Men jeg vil da klart undersøge, hvad der er at se i Leuven og Brugge :)
Redub
Indlæg: 7
Tilmeldt: 27. nov 2014, 14:16

Re: Trappist Abbey of Saint Sixtus of Westvleteren

Indlæg af Redub »

sheine skrev:Dranken Geers lidt uden for Gent er endnu et sted at købe øl. De har også rigeligt at vælge imellem til en billig penge.
http://www.drankengeers.be/site/

Gent er i øvrigt en meget flot by, mindre turistet end Brügge, og ligger tæt på Bruxelles, så den er også et besøg værd. Belgien er et meget kompakt land med en god infrastruktur, så det er hurtigt at komme rundt i landet. Orval ligger dog meget langt sydpå, så et besøg på klosteret skal nok kombineres med noget andet i Ardennerne.
Fedt! Gent ligger lige på min rute igennem Belgien - så den vil jeg tage et kig på :)
Vi kører selv i bil derned, så det skulle være muligt at komme forbi Gent :)
Brugeravatar
Clploug
Indlæg: 191
Tilmeldt: 27. mar 2010, 18:17
Geografisk sted: Strøby Egede, Køge

Re: Trappist Abbey of Saint Sixtus of Westvleteren

Indlæg af Clploug »

Der ligger mange brygger tæt på Bruxelles, især lambic bryggerier.

Og Proef 3 Fonteinen er helt klart et must. Mindst lige så gode som Cantillon, måske endda bedre :)
Besvar

Tilbage til "Løst og fast om øl og øloplevelser"