Ond, sort død

Løst og fast om øl og øloplevelser, anmeldelser af bøger, og alt andet der kan komme fra en øl elskers mave.
Besvar
Brugeravatar
wolf
Indlæg: 205
Tilmeldt: 2. jul 2011, 16:39
Geografisk sted: Ans By
Kontakt:

Ond, sort død

Indlæg af wolf »

Lige nu i gærspanden: Svartsot. Mit mest ekstreme bryg indtil videre (med mindre man anser infektionsbryg alias lambic for at være ekstremt, for så har jeg to ekstreme bryg i boblestadiet).

Jeg kalder mig husstandsbryggeri for "Gravøl" af forskellige årsager, og fælles for mine bryg er, at de (helst) skal have morbide referencer af en art, man kunne finde i en heavy metal-tekst. Af samme årsag var det lidt pinligt, at jeg fuldstændig havde overset navnet "Svartsot", når netop det danske heavy metal-band af samme navn har skrevet en sang med titlen "Gravøllet".

Brygget er en Russian Imperial Stout brygget på ialt ca. 14 kg malt, og med ialt 700 gram humle til ca. 20 liter færdig øl. Der ligger nogle egetræstumper og trækker i en dårlig whiskey, og de skal tilsættes senere i forløbet. Gæret bliver i øjeblikket pint med løbende tilsætning af rørsukker og almindeligt sukker for presse alkoholprocenten op på noget, der helst skal ende med 19-20%. Indtil videre går det fint, selv uden tilsætning af supplerende, alkoholresistent gær. Det bliver et ondt, ondt bryg.

Jeg har tidligere fremstillet lignende øl, og det blev rigtig godt. Det p.t. gærende øl er blot et forsøg på at presse det en anelse yderligere, mens det stadig skal smage godt.

- Hvilken slags gær bruger du til at presse alkoholprocenten så højt op?
- Vulgær.
Årtusinders traditioner for ølbrygning har påvirket selv vores kommunikation: Det er årsagen til, at der i så mange sprog ikke findes et ord for "ikke længere tørstig".
Besvar

Tilbage til "Løst og fast om øl og øloplevelser"