Kveik-gær..hvordan er det gået ???

Løst og fast om øl og øloplevelser, anmeldelser af bøger, og alt andet der kan komme fra en øl elskers mave.
Besvar
elkjr

Kveik-gær..hvordan er det gået ???

Indlæg af elkjr »

..hvordan er det gået med Jer der fik Kveik-gær..har I brygget..blev det godt, og smager det ???
Jon
Indlæg: 299
Tilmeldt: 28. maj 2008, 22:20
Geografisk sted: 8600 Silkeborg

Re: Kveik-gær..hvordan er det gået ???

Indlæg af Jon »

I går tappede jeg mit første øl med kveik-gæren. Jeg valgte at forsøge en efterligning af Vossaøl (maltøl). Da det er en stærk øl på 9.2 procent er det nok lidt tidligt at sige for meget om hvordan den bliver når jeg kun har smagt den på tappedagen. Men det smager allerede ret fint, en lidt speciel men diskret smag af enebær og ret drikkeligt til at være så stærkt. Jeg glæder mig meget til at smage det efterhånden som det lagres.

Opskrift med kommentarer:
http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cg ... wersearch=

Jeg har planer om brygge nogle flere øl med denne gær. Jeg tænker mig at lave en skrå tilsvarende en stærk skotsk øl og en lys belgisk inspireret øl på rundt 6 procent. Jeg tror det vil give et lidt bedre grundlag at bedømme gæren på.

Jeg har selvfølgelig gemt gæren. Jeg har lavet en lille tube som jeg vil forsøge at teste holdbarhed med at fryse i glycerin. Og så har jeg også forsøgt at samle noget af "skummet" som jeg vil forsøge at gemme via udtørring. Også har jeg også samlet alt gær i bunden af gærspanden.

Hvis der er nogen der gerne kunne tænke sig at forsøge at brygge med denne gær er I meget velkommen til at tage kontakt. Jeg deler gerne ud af gæren og I er også meget velkommen til at komme og smage på øllet. Forøvrigt vil jeg anbefale at læse om gæren og norsk bondeøl. Det er meget fascinerende at læse om hvordan en bondekultur kan vedligeholde en gærstamme som forbliver ren i generationer og således bliver specifik for den lokale type øl og smag. Kig fx her:
http://www.garshol.priv.no/blog/303.html

Tak for gæren Henry. Jeg er meget glad for at får mulighed for at brygge med den. Kunne du fortælle lidt om hvordan du fik den?
--------------------------
Mvh/Jon
8600 Silkeborg
Brugeravatar
Stensgaard
Indlæg: 864
Tilmeldt: 19. maj 2013, 22:01
Geografisk sted: Nustrup, Vojens

Re: Kveik-gær..hvordan er det gået ???

Indlæg af Stensgaard »

Jeg har ikke fået brygget med den endnu. Dels venter jeg på varmere vejr, dels skal jeg have høstet enekviste og porse (begge dele findes der rigeligt af i Stensbæk Plantage, tæt på hvor jeg bor). Jeg planlægger en gentagelse at et nordisk inspireret bryg med rug, enekviste, porse, lyng og bynke, men denne gang med kveik gæren.
Ølsmagning i hele Danmark efter dine ønsker: https://Humlesmagning.dk
elkjr

Re: Kveik-gær..hvordan er det gået ???

Indlæg af elkjr »

..der er meget lidt skum på mit bryg ..men godt med "kulsyre" i selve øllet...bryggede en porse øl, uden enegrene (vi har ikke så meget ene omkring Ringsted)..fin smag, duft og farve
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Kveik-gær..hvordan er det gået ???

Indlæg af søreno »

Jeg har heller ikke prøvet den endnu men jeg tænker i lidt samme baner som Borg.
Det bliver spændende at høre, når der er flere, der får brygget.

Sendt fra min Nexus 7 med Tapatalk
elkjr

Re: Kveik-gær..hvordan er det gået ???

Indlæg af elkjr »

"White Labs" er lige kommet med en Norsk Farmhouse gær..hvornår den kan fås i DK ?????
Brugeravatar
Stensgaard
Indlæg: 864
Tilmeldt: 19. maj 2013, 22:01
Geografisk sted: Nustrup, Vojens

Re: Kveik-gær..hvordan er det gået ???

Indlæg af Stensgaard »

Nu fik jeg brygget norsk bondeøl, som netop er hældt på gæringsspanden - jeg er spændt på, hvordan den bliver. Den er mere bitter, end jeg regnede med, på trods af meget mild humle (Lublin) - det må skyldes de store mængder enekviste. Jeg valgte at lege meget traditionelt, så der blev mæsket og kogt over bål i går, og urten har kølet af over natten.

PH er temmelig forkert, tror jeg - jeg målte på enebærvandet, og det lå i den basiske ende - men jeg undlod at justere det, for det må have været det samme traditionelt. Og umiddelbart smager urten godt, som den er. Der er vist en del tanniner i, men det passer sikkert også godt med traditionen, fordi det har øget holdbarheden.
Ølsmagning i hele Danmark efter dine ønsker: https://Humlesmagning.dk
elkjr

Re: Kveik-gær..hvordan er det gået ???

Indlæg af elkjr »

..jeg bryggede en "Porse Ale" på kveik-gæren..pilsener og crystal malt ...fin ale, god smag og duft . ikke så meget skum , men masser af kulsyre
skal ud og lede efter enegrene senere på foråret
Brugeravatar
Stensgaard
Indlæg: 864
Tilmeldt: 19. maj 2013, 22:01
Geografisk sted: Nustrup, Vojens

Re: Kveik-gær..hvordan er det gået ???

Indlæg af Stensgaard »

Porse er OGSÅ en skøn urt. Jeg har en hede i nærheden, hvor der både er ene, porse, lyng og mjødurt - og 117 andre urter :-)

Jeg brugte pale malt, fordi den er nemmere at mæske. Og jeg forudså, at jeg ville have svært ved at holde temperaturen korrekt i mæskespanden med hjælp fra varmt vand fra bålet. Det var også helt korrekt forudset...
Ølsmagning i hele Danmark efter dine ønsker: https://Humlesmagning.dk
Besvar

Tilbage til "Løst og fast om øl og øloplevelser"