Håndsprit og IPA sprit

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
BrianOttens
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11. okt 2020, 12:50

Håndsprit og IPA sprit

Indlæg af BrianOttens »

Hej jeg er temmelig meget i tvivl. Kan nogen sige mig om helt alm håndsprit i sprayform gør det samme som IPA sprit
https://www.hjemmebryggeren.dk/rengorin ... 70-1-liter" onclick="window.open(this.href);return false;


Det første har jeg adgang til uden beregning . Ipa sprit skal jeg selvfølgelig betale for. Håber på at nogen kan hjælpe mig
Brian Ottens
Brewster Beacon
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Håndsprit og IPA sprit

Indlæg af Mikle »

Hej det er bestemt ikke det samme;)
De fleste håndsprit er der tilsat glycerin eller andet fugtighedsgivende og nogle er også tilsat parfume.
Ville aldrig bruge håndsprit til ølbrygning kun til at spritte hænder af:)
Og ipa sprit er ikke særlig dyrt man bruger jo ikke så meget a gangen.

Mvh Mikkel
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Håndsprit og IPA sprit

Indlæg af Knet »

Jeg købte en IPA sprit til koblinger mv. enig i at den holder længe.det attraktive i den vs starsan var for mig, at den var food safe, når den er fordampet. Det synes jeg dog tager længere tid, end starsan, der har virkning på et minut. Så jeg bruger starsan igen. Eller ender med at tørre koblingerne med køkkenrulle dyppet i IPA sprit. Men det var jo ikke tanken med det.

Har åbenbart ikke den store tålmodighed, når jeg er tørstig :-)
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 10:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Håndsprit og IPA sprit

Indlæg af Vestv »

Knet skrev:Jeg købte en IPA sprit til koblinger mv. enig i at den holder længe.det attraktive i den vs starsan var for mig, at den var food safe, når den er fordampet. Det synes jeg dog tager længere tid, end starsan, der har virkning på et minut. Så jeg bruger starsan igen. Eller ender med at tørre koblingerne med køkkenrulle dyppet i IPA sprit. Men det var jo ikke tanken med det.

Har åbenbart ikke den store tålmodighed, når jeg er tørstig :-)
Kan ikke lade være med at trække på smilebåndet Knet, men det er rigtigt - det tager længere tid med IPA sprit.
Skulle jeg nævne en fordel så er det at IPA sprit ikke tærer på dit metal, da det ikke er en syre ligesom Starsan.
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Håndsprit og IPA sprit

Indlæg af jandk »

Dette er det billigste sted jeg kunne finde IPA Sprit. Brygforretningerne tager godt ved med prisen.

https://www.computersalg.dk/i/1760024/d ... riceRunner

Jeg bruger det til ad-hoc afspritning af haner, koblinger osv.
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 15:26

Håndsprit og IPA sprit

Indlæg af Ctharth »

Hej

Håndsprit kan sagtens være med ipa, men det er et lovkrav at de indeholder en fugtighedsgiver f.eks glycerin og nogle gange dufte, alloe vera med mere.

Overfladedesinfikations primære forskel er at det typisk er rene blandinger af sprit og destilleret/wfi/ro vand, således det kan fordampe uden at efterlade noget på overfladen.

Bruger man håndsprit vil det som en nævnte typisk betyde man sjapper sit udstyr ind i noget uønsket.

Både håndsprit og overflade desfinkation fås typisk i varianter baseret på hhv ethanol eller ipa. Ethanol skal dog være denatureret(så man ikke bare kan drikke det) disse midler er dog typisk lige så flygtige som ethanol da man ellers ville kunne destillere ethanolen af til drikkelse.

Så selv om det lugter af tequila så er det ikke tequila.

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Sanitet"