Fustager m s-kobling

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
Niles
Indlæg: 82
Tilmeldt: 17. feb 2012, 15:08

Fustager m s-kobling

Indlæg af Niles »

Hej,
Er der nogen der har erfaring med rengøring af fustager med s-kobling? Tænker de på en eller anden måde skal spules rene.
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Fustager m s-kobling

Indlæg af Thage »

Er lidt novice på koblingsnavne, men lige været denne tråd. Spm er om det kan bruges?
Rengøring af ølkobling til Cornelius
http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?t=10920" onclick="window.open(this.href);return false;


Sent from my iPhone using Tapatalk
Niles
Indlæg: 82
Tilmeldt: 17. feb 2012, 15:08

Re: Fustager m s-kobling

Indlæg af Niles »

Nej desværre, cornelius er et andet system. S-kobling er dem der bl.a. Sidder på Tuborg fustager, med et lille hul i midten.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Fustager m s-kobling

Indlæg af Truntebryg »

NEJ -

Men kan der komme øl ud - må der kunne komme varmt vand ind. RYSTE og tryk vandet ud igen med trykluft (CO2 hvis man har råd)

Evt. kan man give den en omgang OXI rengøring først efterfulgt af skylle program. Man kan få indmaden af ventilen ud med et special værktøj - det er beskrevet her i forum for en del år siden ;-)
Brugeravatar
RT BRYG
Indlæg: 180
Tilmeldt: 3. feb 2014, 18:28
Geografisk sted: 4070 Kr.Hyllinge

Re: Fustager m s-kobling

Indlæg af RT BRYG »

Jep du skal ned i selve koblingen og ødelægge en lås og derefter kogende vand og derefter noget rengørings middel . Se evt youtube under keg s kobling. Hvis du vil have det forklaret over tlf kan vi godt gøre det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Djjomes
Indlæg: 278
Tilmeldt: 29. jun 2014, 10:05
Geografisk sted: Laurbjerg, (Randers)

Re: Fustager m s-kobling

Indlæg af Djjomes »

Jeg har 10.1 L fustager med s-kobling, de har ikke den omtalte lås. Jeg skruer blot mod uret med et hjemmelavet værktøj. Utroligt nemt. Har ikke haft nogle utætte, eller andre problemer med selve fustagerne. Koblingerne er lidt mere besværlige at gøre rene. Men man vender sig hurtigt til det. :)

Fandt udførlig vejledning her på siden til værktøjet ;)
Vh Jonas
Brugeravatar
Øystein
Indlæg: 325
Tilmeldt: 6. jan 2013, 23:14
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Fustager m s-kobling

Indlæg af Øystein »

På nogle af fustagerne sidder der en låseanordning bedst beskrevet som fjederbelastede flanger som griber ind i selve gevindet på fustagen, hvis du ønsker at åbne den uautoriseret. Man skal ikke gøre som visse viser på youtube, at åbne den med vold. Så ødelægger du pakningerne. Jeg har åbnet et par ved at presse midten af koblingen ned og med en lille skruetrækker fået fat i flangen således at den kan skrues op. Lyder lidt nemmere end det er.
Når du har skruet koblingen og stigrøret op, så piller du låseflangen af. Selve koblingen er nem at skille ad og gøre rent. Stigrøret giver du en tur med flaskebørsten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
RT BRYG
Indlæg: 180
Tilmeldt: 3. feb 2014, 18:28
Geografisk sted: 4070 Kr.Hyllinge

Re: Fustager m s-kobling

Indlæg af RT BRYG »

Jeg har også en fustage 30 liters som ikke havde lås men resten (5) havde lås og ikke ens men med lidt værktøj og lidt arbejde fik jeg dem op og de bruges flittigt og er med s og a koblinger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Sanitet"