Best practice - patentprop flasker

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
sten
Indlæg: 7
Tilmeldt: 8. feb 2016, 10:07
Geografisk sted: Ebeltoft

Best practice - patentprop flasker

Indlæg af sten »

Hej alle,

Kan i anbefale mig bedste metode at flaske på patentpropflasker ?

Jeg skal flaske for første gang solo med patentprop flasker. Jeg har rengjort og skilt flasken ad i 1 glas flaske, 1 prop+vedhæng og 1 gummi pakning.

Jeg vil gætte på at jeg samler delene, skolder prop+påsat gummi pakning og flaskehovdet uden at røre gummi pakningen. Flasker og forsigtig lukker og låser proppen.

Alternativt først montere afskoldet prop med gummipakning efter øllet er kommet i flasken.

Gode erfaringer ønskes

PS. ca 20 liter undergæret påskeøl skal flaskes her i weekenden

mvh
Sten
mikek
Indlæg: 47
Tilmeldt: 3. mar 2014, 19:10
Geografisk sted: Syd for Aalborg

Re: Best practice - patentprop flasker

Indlæg af mikek »

Jeg sikre mig at propperne er rene ved at afmontere gummipakningen og gøre det der skal til, så sættes pakningen på igen - før jeg flasker dypper jeg hele flasken ned i en balje med starsan (10 - 20 stykker af gangen) tømmer dem og sætter dem på et flasketræ til jeg er klar til at hælde øl på. Den eneste gang jeg har taget en prop af en flaske var for at skifte den, da der var en skade på porcelænet. (Jeg genbruger StarSan'en mange gange, har det stående på 5 liters dunke mellem brug)

Når øllet er hældt på flasken ligger jeg proppen løst på, typisk vil den så stå og lukke lidt luft ud når jeg så har fyldt alle flaskerne klikker jeg lågene på fra en ende af.

Der er helt sikkert andre måde at gøre det på, men det er sådan jeg gør :)

^__^
Mike
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Best practice - patentprop flasker

Indlæg af kbaggen »

Jeg skolder mine renegjort flasker + prop (regngjort med 12 timers bad i starsan og bøste osv) lige inden brug og hælder først vand ud lige inden øl kommer i, og drypper lige proppen+top flaske i starsan inden jeg fylder øl på! Men jeg hælder ikke starsan i efter den er blevet skoldet. Kemi er godt, men ingeng rund til at hælde det i øllet som sådan!

De flasker jeg har, er gummiringen ikke lige til at tage af så let, så det gør jeg ikke!

Og glem ikke (=fokuser på) at hævert, samt slange + flaksepåfylder er rigtigt rene, hvilekt nok mere vigtigt end selve flaskerne der jo er af glas og lettere at gøre rene........!

Så de sidste smider jeg både i kautisk soda, starsan samt skolder dem...også selvom det siges disse ikke kan tåle det sidste, men det er nok her problemerne sidder frem for selve flaskerne!

Har selv lige flasket en hvede og til min skræk så jeg at hævert ikke var ordentlig rengjort, suk!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Jobu
Indlæg: 124
Tilmeldt: 26. jan 2015, 13:24

Re: Best practice - patentprop flasker

Indlæg af Jobu »

mikek skrev:Jeg sikre mig at propperne er rene ved at afmontere gummipakningen og gøre det der skal til, så sættes pakningen på igen - før jeg flasker dypper jeg hele flasken ned i en balje med starsan (10 - 20 stykker af gangen) tømmer dem og sætter dem på et flasketræ til jeg er klar til at hælde øl på. Den eneste gang jeg har taget en prop af en flaske var for at skifte den, da der var en skade på porcelænet. (Jeg genbruger StarSan'en mange gange, har det stående på 5 liters dunke mellem brug)

Når øllet er hældt på flasken ligger jeg proppen løst på, typisk vil den så stå og lukke lidt luft ud når jeg så har fyldt alle flaskerne klikker jeg lågene på fra en ende af.

Der er helt sikkert andre måde at gøre det på, men det er sådan jeg gør :)

^__^
Mike
Hvor længe kan star san genbruges? Hvornår ved du det er "done"?
mikek
Indlæg: 47
Tilmeldt: 3. mar 2014, 19:10
Geografisk sted: Syd for Aalborg

Re: Best practice - patentprop flasker

Indlæg af mikek »

Der er nogle der siger at så længe det har en pH på under 3.5 så er StarSan'en fin, jeg har taget det mere på gefül - har ikke haft mulighed for at måle pH før jeg fik et pH meter i julen. (Skifter det vel 2-3 gange om året, eller efter hver 5-6 bryg, men nu jeg har fået et pH meter vil jeg til at gå lidt mere videnskabeligt til værks.)

Det er rigtigt som kbaggen skriver, så er det vigtigt at sørge for at hævert, slange og evt. flaskefylder også er rene - dem smider jeg i baljen efter flaskerne er kommet op. Har en automat hævert, så pumper lige et par gange med flaskefylderen presset mod bunden af baljen for at få det skyllet igennem.

^__^
Mike
Besvar

Tilbage til "Sanitet"