Flasker

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
Lars L
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28. feb 2016, 07:37

Flasker

Indlæg af Lars L »

Hej og tak for medlemskabet.
Jeg er igang med mit første bryg. Dog kun et Coopers beerkit der bobler lystigt afsted.
Jeg har en masse flasker der er lagt i blød i en balje med vand. Kan jeg med fordel tilføje noget kaudisk soda for nemmere at få etiketter og snavs af. Jeg har en dyse til vandhanen man sætter flasken ned over og spuler flasken indvendigt så jeg kan nemt kan skylle flasken ren efter den omgang kemi. Jeg har købt VWP til rengøring og sterilisering. Samt den lille flaske vasker der spuler op i flasken med VWP. Min plan var at spule lidt VWP op i flasken og skylle efter med rent koldt vand lige inden tapning. Vil det fungere??
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Flasker

Indlæg af kbh36 »

Jeg renser snavsede flasker ved at lægge dem i en balje med varmt vand, hvor der er tilsat Oxi clean ( fra Lidl, koster ca 35 eller 38,- pr kg ), og sørger for at de er fyldt op med dette, næste dag er etiketter som regel faldet af, og evt. mug i flasken kommer ud sammen med Oxi clean vandet, men en tur bagefter med en flaskebørste er heller ikke at foragte, skylles med rent vand et par gange.

VWP er til at sterilisere med, men jeg kender det ikke, og vil helst selv bruge en no-rinse for ikke at risikere noget, selv om dansk hane vand vist er at betragte som sterilt.
Har selv købt star-san, og har lige lavet 2 * Scottish brown ale, og en Wit bier, hvor fustager og vin balloner fik Star-san inden brug.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Lars L
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28. feb 2016, 07:37

Re: Flasker

Indlæg af Lars L »

Jeg har haft flaskerne til at ligge i alm vand et par dage. 33 cl flasker falder etiketterne af. Det er mere 50 cl flaskerne det kniber med. Jeg fyldte en 80 liters balje igår med vand og 1 kg kaudisk soda hvori der er 15 stk 50 cl og 50 stk 33 cl flasker. Her til morgen sidder etiketterne så nogenlunde løs. Så skal jeg vist bare igang med børsten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 21:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Flasker

Indlæg af MonkeyBrew »

VWP er til rengøring. Ikke så meget sterilisering. Star-san er super godt og det er effektiv indenfor 60 sekunder i en no-rinse opløsning. Jeg bruger 1.5ml pr liter vand.
Kaustisk soda er et af de mest effektive midler i rengørings regi, men. Det er også et af de mest farlige. Det er længe siden jeg har brugt det, da man nærmest skal have en haz-mat suit på for at bruge det. Selv i svage opløsninger æder det organisk materiale. Det kan endda æde glas i koncentreret mængde. Men nok om det, for det kan stadig bruges, jeg vil dog anbefale oxi produkter (uden parfume) og midler som VWP. De er effektive og billige. De to sidstnævnte og Star-san er de midler jeg går efter. Rengøring med VWP/oxi og desinficering med Star-san. Der skal selvfølgelig skylles med rent vand inden man bruger Star-san, da man gerne skal undgå blandinger af syre og baser.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars L
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28. feb 2016, 07:37

Re: Flasker

Indlæg af Lars L »

Der står på VWP bøtten at det både rengør og sterilisere


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Flasker

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Lars L skrev:Jeg har haft flaskerne til at ligge i alm vand et par dage. 33 cl flasker falder etiketterne af. Det er mere 50 cl flaskerne det kniber med. Jeg fyldte en 80 liters balje igår med vand og 1 kg kaudisk soda hvori der er 15 stk 50 cl og 50 stk 33 cl flasker. Her til morgen sidder etiketterne så nogenlunde løs. Så skal jeg vist bare igang med børsten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Etiketterne på dine 50 cl flasker kan jo også være klistermærker, du kan prøve at fylde en flaske med meget varmt vand og hvis det så er et klistermærke så er det lige til at trække af, men det må ikke blive vådt først
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 21:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Flasker

Indlæg af MonkeyBrew »

Lars L skrev:Der står på VWP bøtten at det både rengør og sterilisere
De steriliserer rigtig nok, men der skal skylles efter med rent vand, for ikke at give aroma fra midlet. Det anbefaler de selv.
http://www.vwpcleanersteriliser.co.uk/faq.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars L
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28. feb 2016, 07:37

Re: Flasker

Indlæg af Lars L »

Det kaudiske soda kan varmt anbefales alle flasker var nemme at få de sidste rester ediketter af og det der var kun et par enkelte flasker med lidt snavs i. De er nu alle vasket med børste med VWP og skyllet med rent vand. Inden tapning bliver de skyllet med VWP og rent vand.
Tak for info alle sammen. Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Flasker

Indlæg af Thage »

Syntes at huske der var noget der efterlod Hvidt spor, kan ikke huske om det var soda - hvad er resultat når de er tørre?

Overvejer selv at anvende dette https://www.maltbazaren.dk/shop/pbw-1-8-3035p.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lars L
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28. feb 2016, 07:37

Re: Flasker

Indlæg af Lars L »

De ser helt fine ud. Tog dem også direkte op af soda blandingen og vaskede dem med VWP og skyllede den med rent vand.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Sanitet"