At fjerne etiketter

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
Brugeravatar
stouthouse
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. maj 2007, 09:05
Geografisk sted: Køge

At fjerne etiketter

Indlæg af stouthouse »

Som helt ny i branchen har man masser af udfordringer. Nu er det lykkedes at skaffe en del patentpropflasker til huse. Men desværre forsynet med meget genstridige etiketter. Er der nogen med erfaring der kan hjælpe - hvordan får vi skidtet af?
På forhånd tak!
Mr. P
Indlæg: 723
Tilmeldt: 14. jun 2006, 13:38
Geografisk sted: Odense

Re: At fjerne etiketter

Indlæg af Mr. P »

stouthouse skrev:Som helt ny i branchen har man masser af udfordringer. Nu er det lykkedes at skaffe en del patentpropflasker til huse. Men desværre forsynet med meget genstridige etiketter. Er der nogen med erfaring der kan hjælpe - hvordan får vi skidtet af?
På forhånd tak!
Prøv med en skraber til keramiske komfurer efterfulgt af rensebenzin.
Hvis rensebenzin ikke klarer jobbet, kan du alternativt prøve med husholdningssprit, acetone eller terpentin.
mvh Poul
www.ohbl.dk
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Jeg har ofte haft held med vand i en murebalje, og så bare lade dem ligge deri i en uges tid, til sidst en tur med en børste.

Jens
Brugeravatar
Christian
Indlæg: 363
Tilmeldt: 29. sep 2006, 10:18
Geografisk sted: Vestbjerg, 9380
Kontakt:

Indlæg af Christian »

admin skrev:Jeg har ofte haft held med vand i en murebalje, og så bare lade dem ligge deri i en uges tid, til sidst en tur med en børste.

Jens
Det er også min metode. Jeg putter også lidt klorin i for at samtidigt løsne evt skidt i bunden af flasken. Evt. limrester mv. forsvinder når jeg efterfølgende renser flaskerne i en opløsning af kaustisk soda.

Chr
Veritas
Indlæg: 139
Tilmeldt: 9. aug 2006, 18:07
Geografisk sted: Silkeborg/Odense
Kontakt:

Indlæg af Veritas »

Vi bruger som regel en balje med sæbevand. Lad dem ligge en times tid og så giv dem en tur med den grove side af en grydesvamp...
-Jesper
http://www.silkeborg-bryghus.dk
Homer no function beer well without
JensGam
Indlæg: 331
Tilmeldt: 6. dec 2005, 15:27
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af JensGam »

Jeg tager en hobbykniv og skraber det meste af etiketten af, derefter bruger jeg en våd stålsvamp hvor der er sæbe i og fjerne lim og etiketterester.
5000 Odense C
www.jensgam.dk /// www.ohbl.dk
Gitte
Indlæg: 40
Tilmeldt: 13. nov 2006, 14:34
Geografisk sted: 7080

Grydesvamp

Indlæg af Gitte »

Jeg gør som Jesper, flaskerne i en spand vand og derefter en tur med grydesvampen.
Gitte
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 10:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

her i huset rygger det hele i en gang kautisk soda! så er alt væk! så bare lige en skylning bagefter så er de klar, men jeg ordner som regel også 60-80 flasker af gangen
Brygger lejlighedsvist.
Brugeravatar
stouthouse
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. maj 2007, 09:05
Geografisk sted: Køge

Indlæg af stouthouse »

Tak for mange gode svar! Sandelig et slagkraftigt og kompetent forum dether!
Flaskerne fik et par dage i vand i en elektrikerkasse. Hobbykniv og skrubbesvamp klarede resten. Næsten økologisk. Nu skal de så bare ha en tur med kaustisk soda indvendigt...
Kh Henrik
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 10:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

kautisk soda er noget krads og farligt noget at rode med, det skal du huske! men hvorfor skal de have det hvis du har fået dem ordnet??
Brygger lejlighedsvist.
Flensburgeren
Indlæg: 255
Tilmeldt: 5. dec 2006, 20:21
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Etiketter...

Indlæg af Flensburgeren »

KAn godt lide denne tråd så vil lige dele lidt erfaring ud:

Når jeg skal bruge flasker har jeg fundet en slags som er guld....

Fur flasker.... i varmt vand i 30 min og så falder etiketten selv af...

Desuden er jeg glad for alle typer af de belgiske, samme prosedure som Fur...

mvh
Jonas
Martin Molich
Indlæg: 216
Tilmeldt: 15. jun 2006, 01:00
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Martin Molich »

Jeg fandt ud af at den genstridige lim på flaskerne fra Nørrebro og GB kan klares med almindelig madolie. De smøres ind i det og står i 5-10 minutter og vaskes op helt almindeligt. Det er ikke helt så krads som f.eks. soda.
Kingglostrup
Indlæg: 442
Tilmeldt: 3. apr 2007, 07:46
Geografisk sted: KBH

Indlæg af Kingglostrup »

jakobø skrev:her i huset rygger det hele i en gang kautisk soda! så er alt væk! så bare lige en skylning bagefter så er de klar, men jeg ordner som regel også 60-80 flasker af gangen
Hej Jakob !

Jeg har haft flasker fra GB stående i kautisk soda i 2 uger uden held :-(

Jeg har brugt 2 låg fra en bøtte fra matas, vel det som svarer til 2-3 spsk. også 20 ltr vand.

Hvor stor en dosis bruger du ?

Og jeg hader iøvrigt flasker fra GB og Nørrebro bryghus, hold da op de er besværlige, men jeg vil prøve den med madolien :-)

Mvh Thomas
ziggystardust
Indlæg: 74
Tilmeldt: 23. okt 2006, 19:09
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af ziggystardust »

Kan sige at flasker fra Virklund bryghus/Willemoes osse er nemme at rengøre for etiketter.
Monkeybrew... We just love beer.
HBJF
Indlæg: 234
Tilmeldt: 24. apr 2008, 10:02
Geografisk sted: Århus V.
Kontakt:

Indlæg af HBJF »

Hvis man bruger ætnatron og sætter flaskerne på lager med bunden i vejret, vil I så ikke mene at skylning i iodophor-opløsning ved tappetid er nok i forhold til at skylle ætsnatronen ud? Jeg fristes til at springe mellemkylningen over, men er i tvivl om hvor meget ætnatron der når at tørre ind i flaskerne hvis ikke man skyller straks
Besvar

Tilbage til "Sanitet"