Desinficering - rigtigt/forkert

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
Zeasnot
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26. maj 2016, 22:56

Desinficering - rigtigt/forkert

Indlæg af Zeasnot »

Hej.
Jeg er meget ny i denne spændende verden.
Jeg har set en del youtube og læst guides mm. Dog gør folk det ikke på samme måde sjovt nok.
Men en tænk jeg har tænkt over, i følge det ballonrens jeg har står der man skal skylde efter med vand. Men jeg har set nogle videoer hvor folk ikke gør det, er det fordi de har en holdning til det ikke er nødvendigt eller benytter de et andet produkt ???
Håber i kan komme med et input - på forhånd tak

/Kristian
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Desinficering - rigtigt/forkert

Indlæg af søreno »

Formentlig et andet produkt. Der findes et hav af dem.
Rengøringsmidler skal normalt altid efterskylles. Derefter skal der desinficeres. De mest almindelige produkter til det er iodofor og star san. De kan begge blandes i en opløsning så efterskylning er unødvendig.
Vh Søren

Sendt fra min Nexus 5 med Tapatalk
Holger
Indlæg: 339
Tilmeldt: 2. aug 2012, 11:28
Geografisk sted: Aalborg (Gug)
Kontakt:

Re: Desinficering - rigtigt/forkert

Indlæg af Holger »

Zeasnot skrev:Hej.
Jeg er meget ny i denne spændende verden.
Jeg har set en del youtube og læst guides mm. Dog gør folk det ikke på samme måde sjovt nok.
Men en tænk jeg har tænkt over, i følge det ballonrens jeg har står der man skal skylde efter med vand. Men jeg har set nogle videoer hvor folk ikke gør det, er det fordi de har en holdning til det ikke er nødvendigt eller benytter de et andet produkt ???
Håber i kan komme med et input - på forhånd tak

/Kristian
Min egen regel er, ar jeg ALTID skyller efter, uanset hvorfor nogle produkter jeg bruger. Bruger både starsan og iodophor, som Søren han nævner og her skyllder jeg også efter. Ved godt, at laver man den rigtige opløsning burde dette ikke være nødvendigt, men jeg er lidt paranoid og hellere better safe than sorry.
Hellhound.dk
Zeasnot
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26. maj 2016, 22:56

Re: Desinficering - rigtigt/forkert

Indlæg af Zeasnot »

Tak, tror jeg forsætter med at skylle efter også hvad de anbefaler, har benytte følgende https://www.maltbazaren.dk/shop/ballonr ... 2333p.html
Brugeravatar
wolf
Indlæg: 205
Tilmeldt: 2. jul 2011, 16:39
Geografisk sted: Ans By
Kontakt:

Re: Desinficering - rigtigt/forkert

Indlæg af wolf »

Holger skrev:Min egen regel er, ar jeg ALTID skyller efter, uanset hvorfor nogle produkter jeg bruger. Bruger både starsan og iodophor, som Søren han nævner og her skyllder jeg også efter. Ved godt, at laver man den rigtige opløsning burde dette ikke være nødvendigt, men jeg er lidt paranoid og hellere better safe than sorry.
Star San er fosforsyre, der benyttes i utallige madvarer. Hvis du er bekymret for effekten af den minimale mængde, der er tilbage i din gærspand m.v., så bør du generelt også holde dig fra madvarer.

Iodophor baseret på jod, og selv om jod i større mængder er giftigt, er jodindholdet i den meget milde opløsning og den meget lille restmængde helt negligibel (og vi har faktisk har brug for jod i små mængder!).

Se sådan på det: Hvis du er bekymret for, hvad de små mængder fosforsyre og jod gør for dit helbred, så vær ekstremt bekymret for, hvad alkoholen gør.
Årtusinders traditioner for ølbrygning har påvirket selv vores kommunikation: Det er årsagen til, at der i så mange sprog ikke findes et ord for "ikke længere tørstig".
MiP
Indlæg: 25
Tilmeldt: 26. nov 2015, 22:20
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Desinficering - rigtigt/forkert

Indlæg af MiP »

wolf skrev:
Se sådan på det: Hvis du er bekymret for, hvad de små mængder fosforsyre og jod gør for dit helbred, så vær ekstremt bekymret for, hvad alkoholen gør.
For god ordens skyld: Alkohol i moderate mængder er sundt.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Desinficering - rigtigt/forkert

Indlæg af Truntebryg »

Jeg vil klart anbefale dig - at holde dig langt væk fra Iodephor, af mange grunde.... og jeg undlader at nævne de mere generelle følelsesladede meninger.

1 - hvis du får det ufortyndede på tøj, bord, gulv eller hænder så giver det absolut en grin misfarvning ... (tænk på det gamle sår rens Jod/tøsejod)
2 - med tiden bliver alt plastik og slanger misfarvet.
3 - Iodephor er extremt uønsket i vandløb og lignende - så meget afhængig af din kloak udledning, så tænk over hvor resterne havner... (eget anlæg...)
4 - virker KUN i koldt vand.

De brint-over-ilte baserede produkter virker også i varmt vand - altså er der chance for at opbløde evt. urenheder som er overset .... ;-)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Desinficering - rigtigt/forkert

Indlæg af Truntebryg »

MiP skrev: For god ordens skyld: Alkohol i moderate mængder er sundt.
Ja og det desinficere også glimrende ved 60-80% og er også absolut et glimrende No-rinse produkt.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Desinficering - rigtigt/forkert

Indlæg af Borg »

Truntebryg skrev:
MiP skrev: For god ordens skyld: Alkohol i moderate mængder er sundt.
Ja og det desinficere også glimrende ved 60-80% og er også absolut et glimrende No-rinse produkt.
Skal man så ikke skylle efter med vand, når man har drukket en øl... ;-)
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Desinficering - rigtigt/forkert

Indlæg af Benjamin »

Ja hm. al den kemi, hvad siger i til at skolde, og bruge microfiberklud.
Brugeravatar
wolf
Indlæg: 205
Tilmeldt: 2. jul 2011, 16:39
Geografisk sted: Ans By
Kontakt:

Re: Desinficering - rigtigt/forkert

Indlæg af wolf »

Benjamin skrev:Ja hm. al den kemi, hvad siger i til at skolde, og bruge microfiberklud.
Hvis du bruger kluden i forbindelse med den indledende rengøring, så ja.
Årtusinders traditioner for ølbrygning har påvirket selv vores kommunikation: Det er årsagen til, at der i så mange sprog ikke findes et ord for "ikke længere tørstig".
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Desinficering - rigtigt/forkert

Indlæg af Truntebryg »

Benjamin skrev:Ja hm. al den kemi, hvad siger i til at skolde, og bruge microfiberklud.
JO - lige præcis kogt RO vand og en dampmaskine fra ALdi. Det er brugt på de sidste 20-30 bryg her - uden problemer.
Besvar

Tilbage til "Sanitet"