Rengøring af mæskepose

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
Jenner707
Indlæg: 20
Tilmeldt: 3. nov 2015, 22:11

Rengøring af mæskepose

Indlæg af Jenner707 »

Hej Alle

Jeg er lige begyndt at brygge med mæskepose, for at spare tid med rengøring.
efter mæskniningen tømte jeg så posen og lagde den i blød i en balje, men det tog mig virkelig langt tid af få alle de små korn ud af sidefolderne. Derudover har den hvide syning i siden af posen taget den brune farve til sig, er det bare noget jeg skal bære over med?
Det er denne jeg har købt:
https://brygforretningen.dk/produkter/M ... -60-x-60cm
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Rengøring af mæskepose

Indlæg af fjorgensen »

Mange ting tager farve af malten m.m. så det må du leve med. Du kan udskifte posen engang imellem hvis du synes den bliver for grim.
Vend vrangen ud på posen og kog den, eller kom den i vaskemaskinen så tror jeg den er ren igen. Du skal nok ikke tilsætte skyllemiddel og sæben ville jeg nok også udelade.
keep it simple !
Brugeravatar
sheine
Indlæg: 246
Tilmeldt: 9. aug 2012, 11:53
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Rengøring af mæskepose

Indlæg af sheine »

Jeg vender vrangen ud for at få tømt malten ud af posen. Derefter vasker jeg den blot i lunkent vand og hænger den til tørre. Når den er tør, kan man ryste de sidste maltdele af.

Den vil tage farve fra malten med tiden, men det tror jeg ikke betyder det helt store.
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Rengøring af mæskepose

Indlæg af kbaggen »

Jeg bruger en oste lærred, og vasker det meste korn ud ved at skylle et par gange, derefter udenfor i regn og vind, og ind igen når det er tørt! Den mængde småkron der end må sidder tilbage er jo en promille i forhold til dit næste bryg.......så ingen grund til hidsighed med rengøring her, og spar den til efter kogningen så at sige!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Besvar

Tilbage til "Sanitet"