Kan disse rengørings midler bruges til brygudstyr og evt hvi

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
Bryggercrow
Indlæg: 17
Tilmeldt: 18. aug 2013, 16:20

Kan disse rengørings midler bruges til brygudstyr og evt hvi

Indlæg af Bryggercrow »

jeg har købt starsan til den endelige desinfektion men mangler så noget generelt rengøring, så har købt disse i Netto.
Kan de bruges, og evt hvilke af dem og til hvad?
og er der evt nogle forbehold osv ?

Billede

Billede
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Kan disse rengørings midler bruges til brygudstyr og evt

Indlæg af Humlejægeren »

Du kan da temmelig sikkert bruge dem alle og alt andet hvad du finder i skabet.

Selv vil jeg heller bruge lidt ekstra pr bryg og derved være sikker på at der ikke kommer noget i mit øl der er sundhedsskadeligt. PBV er rigtigt godt
Brew Strong
Nikolaj
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Kan disse rengørings midler bruges til brygudstyr og evt

Indlæg af fjorgensen »

Ballonrens er effektivt og så behøver du kun at skylle efter med koldt vand så er udstyret steriliseret. Det sælges også under navnet krystalsoda, sterling soda og kan købes i varehusene til næsten ingen penge.
20180605_152948.jpg
keep it simple !
Bryggercrow
Indlæg: 17
Tilmeldt: 18. aug 2013, 16:20

Re: Kan disse rengørings midler bruges til brygudstyr og evt

Indlæg af Bryggercrow »

fjorgensen skrev:Ballonrens er effektivt og så behøver du kun at skylle efter med koldt vand så er udstyret steriliseret. Det sælges også under navnet krystalsoda, sterling soda og kan købes i varehusene til næsten ingen penge.
20180605_152948.jpg
Det lyder som en god deal :)
dog..
Må man bruge det til plast?
Jeg bruger ikke glas balloner men 30 liters gærspande og en Fast Fermenter og så mit tys tys destillations sæt i rustfrit stål med kobberrør.
Bryggercrow
Indlæg: 17
Tilmeldt: 18. aug 2013, 16:20

Re: Kan disse rengørings midler bruges til brygudstyr og evt

Indlæg af Bryggercrow »

Humlejægeren skrev:Du kan da temmelig sikkert bruge dem alle og alt andet hvad du finder i skabet.

Selv vil jeg heller bruge lidt ekstra pr bryg og derved være sikker på at der ikke kommer noget i mit øl der er sundhedsskadeligt. PBV er rigtigt godt
Takker for svar :)
Jeg fik vist også købt en mikro bøtte pbw med i sidste sending.

Jeg prøvede først med Rens Let på div gryder og røre skeer mm, men synes ikke det hjalp så godt enda.

Nu bruger jeg bare Oxi med en måleske pr 5-10 liter og synes det virker udemærket, og så sprayer med Star San bagefter
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Kan disse rengørings midler bruges til brygudstyr og evt

Indlæg af fjorgensen »

Bryggercrow skrev:
fjorgensen skrev:Ballonrens er effektivt og så behøver du kun at skylle efter med koldt vand så er udstyret steriliseret. Det sælges også under navnet krystalsoda, sterling soda og kan købes i varehusene til næsten ingen penge.
20180605_152948.jpg
Det lyder som en god deal :)
dog..
Må man bruge det til plast?
Jeg bruger ikke glas balloner men 30 liters gærspande og en Fast Fermenter og så mit tys tys destillations sæt i rustfrit stål med kobberrør.
Ja, det er ganske uskadeligt. Jeg bruger det på alle materialer uden problemer, skal blot skylles efter med rigeligt koldt vand.
keep it simple !
morten.refsgaard.336
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16. jun 2019, 18:44

Re: Kan disse rengørings midler bruges til brygudstyr og evt

Indlæg af morten.refsgaard.336 »

Jeg bruger som opvaskemiddel og det der kan komme i opvaskemaskinen kommer deri

Ang desinfektion, der bruger jeg rodalon, det er effektivt og billigt og fåes i supermarkederne , ellers overhælder jeg med kogende vand

Generelt desinficere jeg først udstyret lige før brug

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Kan disse rengørings midler bruges til brygudstyr og evt

Indlæg af kbh36 »

Rens Let er en skurecreme, dvs. knofedt.
Oxi Clean kan i forbindelse med hårdt vand give en belægning der skal fjernes med syre.
PBW er nok noget af det bedre rengøring, varmede 10 L op i min emaljegryde, og brugte det til recirkulering i en kobberspiral jeg vil bruge til noget HERMS lign., emalje gryden blev næsten hvid igen, der hvor den har været i kontakt med PBW.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Kan disse rengørings midler bruges til brygudstyr og evt

Indlæg af morfmir »

kbh36 skrev:Rens Let er en skurecreme, dvs. knofedt.
Oxi Clean kan i forbindelse med hårdt vand give en belægning der skal fjernes med syre.
PBW er nok noget af det bedre rengøring, varmede 10 L op i min emaljegryde, og brugte det til recirkulering i en kobberspiral jeg vil bruge til noget HERMS lign., emalje gryden blev næsten hvid igen, der hvor den har været i kontakt med PBW.
Enig, jeg bruger aldrig andet en PBW. Det er effektivt og utroligt let at skylle af, kan også fint gå som cip til pladskøler. Der er nok en grund til at det hedder Powdered Brewery Wash

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Besvar

Tilbage til "Sanitet"