Rengøring af Fermzilla

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
Esben
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27. mar 2018, 19:45

Rengøring af Fermzilla

Indlæg af Esben »

Hi
Efter jeg har anskaffe en fermzilla er jeg på jagt efter de rigtige rengøringsmiddel og desinfektionsmiddel til den.
Jeg har kontakte kegland vedr. deres anbefaling og spurgte dem nogle af disse midler kunne bruges.
VWP cleaner - star san - Chemipro® OXI – PBW
De skriver:
We would not be able to confirm the products listed above as they have not been tested.

I would suggest purchasing Sodium Percarbonate with no other additives and surfactants. Any sodium metasilicate, to my knowledge, with prolonged exposure (commonly found in PBW) will attack PET making it weaker.

Sodium Percarbonate dilution, then a diluted Phosphoric Acid based sanitiser would be our recommendation.

Så jeg ville høre hvad folk bruger af rengøringsmiddel og desinfektionsmiddel til deres fermzilla?
For jeg kender ikke til steder hvor man kan få Natriumperkarbonat og Fosforsyre.

VH Esben A
Jens S
Indlæg: 60
Tilmeldt: 15. jun 2016, 09:19

Re: Rengøring af Fermzilla

Indlæg af Jens S »

Hej,

Jeg er ikke klar over om materalet i en fermzilla er anderledes end i en fermentasaurus, men så vidt jeg husker anbefaler kegking i deres youtube videoer at bruge PBW til fermentasaurus.
Jeg har kun en fermentasaurus og bruger en svag opløsning af PBW til at rengøre den (ca en spiseske til 4 liter lunkent vand). Jeg bruger en mark II keg washer og lader den køre ca 10-15 minutter (eller indtil jeg er sikker på at der ikke sidder mere organinsk materiale. Efterfølgende skyller jeg den grundigt igennem med alm vand (ligeledes vha keg washer) og lufttørrer den indtil brug.
Lige før jeg fylder urt i fermenteren skyller jeg den igennem med starsan (fosforsyre baseret saniteringsmiddel).
Jeg har set at maltbazaren har fosforsyre hvis du hellere vil have den 'rene' vare.

Jeg ved ikke om du kan bruge ovenstående, men det er da et bud på en procedure.
VH
Jens
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Rengøring af Fermzilla

Indlæg af Mikle »

Jeg bruger også pbw på min fermentasaurus uden problemer og starsan til desinficering. Tror det er samme plast de er lavet af men er ikke 100% sikker.
Besvar

Tilbage til "Sanitet"