Et vildt dyr eller hva´...

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
MEOLSEN
Indlæg: 146
Tilmeldt: 30. dec 2006, 21:10
Geografisk sted: Silkeborg

Et vildt dyr eller hva´...

Indlæg af MEOLSEN »

Hej!

Jeg har til min store overraskelse set at jeg i én af mine nu ca. 5mdr. gamle hvedeøl har "noget" i flasken der for mig ligner en eller anden form for dyr. "Det" er ca. 5mm langt og der findes ca. 10-12 stk. i flasken. For at checke det har jeg markeret med en tusch hvor de er, og de bevæger sig ikke - Ihvertfald ikke mere. Hvad er dog det - Er der nogen der har set noget lignende?

http://www.haandbrygforum.dk/gallery/di ... =9&pos=393
mvh
MEOLSEN
Morten
Indlæg: 767
Tilmeldt: 17. jan 2006, 17:02
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af Morten »

Her er det rigtige billede til :)

Billede
MvH
Morten
(9400)
Morten
Indlæg: 767
Tilmeldt: 17. jan 2006, 17:02
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af Morten »

Men det ligner fluelarver.....

Dem der kommer i flaskerne hvis du ikke får den skyllet af after du har drukket dem....

Er de i alle dine falsker ?
MvH
Morten
(9400)
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 10:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

min første indskydelse med hvad det ligner er en lille skovsnegl!
heldigvis er der en masse ting der taler imod lige netop det.

jeghælder nok også lidt til mortens forklaring, men det kræver jo bare også at du har været meget sløset med dine flasker, og tvivler på der er håndbryggere der er det.
det kunne være intressant og få en ud af flasken og se nærmere på den! evt under mikroskop
Brygger lejlighedsvist.
Morten
Indlæg: 767
Tilmeldt: 17. jan 2006, 17:02
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af Morten »

Jeg kigger altid i mine flasker inden jeg bruger dem for at være sikker på der ikke sidder noget i dem.

Og er man uheldig at det er kommet fluelarver i ens flasker så skal de lige have noget varmt vand og soda så er de nemme at få ud.
MvH
Morten
(9400)
MEOLSEN
Indlæg: 146
Tilmeldt: 30. dec 2006, 21:10
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af MEOLSEN »

Hej igen!

Først tak til Morten for at indsætte billedet direkte. Har ikke prøvet det før, og da jeg havde bokset med det ca. 15 min. indsatte jeg et link istedet.

Det er kun i den ene flaske at jeg har det. Konsekvent bruger jeg kun flasker hvor jeg selv har drukket indholdet - sur tjans men nogen skal jo gøre det :-). Det er for at sikre at alle flasker bliver skyllet lige efter at de er drukket. Har én gang købt 3 kasser tomme flasker ved den lokale købmand og gør det aldrig igen. KÆMPE arbejde at få dem gjort ren.

Min process ifbm. flaskning:
Først lægger jeg alle flasker "i blød" i varmt opvaske vand. Min vurdering har hidtil været at det må være nok med opvaskevand da flaskerne på dette tidspunkt ikke er beskidte, men højest kan være blevet støvet under opbevaring. Derefter skyller jeg alle flasker med rent vand. Derefter ligger de ca. 10 min. i en idophor blanding der er ca. 10 gange kraftigere end anbefalet. Lige inden flaskning bliver de skyllet i koldt vand. Mine slanger osv. ligger også i denne idophor blanding inden brug. Mine kapsler lægger jeg i en skål med kogende vand indtil de bliver sat på. Det burde vel være en OK rengøring eller hva´?
mvh
MEOLSEN
Morten
Indlæg: 767
Tilmeldt: 17. jan 2006, 17:02
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af Morten »

Det er meget simpelt, det er en omgang fluelarver der er i den flaske. Det kan ikke være andet, du har ikke får skyllet flasken ordentligt ellers er der gået et par dage inden du fik den skyllet.

Idophor virker ikke på at få fluelarver ud ad de sidder meget godt fast, der skal soda til og så bag efter en flaskerbørste.

Men drik den da, den er konserveret af idophor og alcohol *GG*
MvH
Morten
(9400)
ziggystardust
Indlæg: 74
Tilmeldt: 23. okt 2006, 19:09
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af ziggystardust »

Det er da lidt vildt, at den kan være/leve i sådan et miljø. Tror vist jeg lige skal kigge alle mine flasker igennem igen inden jeg flasker om en lille times penge, hehe. :D
Monkeybrew... We just love beer.
Morten
Indlæg: 767
Tilmeldt: 17. jan 2006, 17:02
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af Morten »

Tro mig Ziggydust den har ikke været levende i mange mins efter der er kommet øl i den flaske hvis den da ellerede inden da ikke var død.
MvH
Morten
(9400)
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 10:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

der er generelt ikke meget der overlever i øl!
det er var derfor man bryggede det i gamle dage.
så slap man for alskens uhumsk heder i vandet, og det kunne holde sig.
Brygger lejlighedsvist.
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Jeg har set sådan nogen før, det var efter jeg havde "udlånt" nogle øl til nogle bekendte som havde holdt sommer fest, hvor på de havde smidt de tomme flasker på græsplænen, derfor kom der ret mange små snegle larver ned i flaskerne, og de er satme ikke nemme at få ud. Så blev det bare slut med at udlåne flasker.

Jens
Besvar

Tilbage til "Sanitet"