Infektion ??

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
Brugeravatar
Christian
Indlæg: 363
Tilmeldt: 29. sep 2006, 10:18
Geografisk sted: Vestbjerg, 9380
Kontakt:

Infektion ??

Indlæg af Christian »

Jeg har gennem et stykke tid døjet med en bismag i mit øl. Der er måske mere tale om en aroma end egentligt smag. Specielt første gang jeg sætter næsen til glasset fornemmer jeg denne lidt trælse aroma, som jeg vil beskrive som en slags mug-agtig / gammel kælder-agtig aroma. Selv om den ikke er så kraftig og øllet sagtens kan drikkes så er den ved at blive pokkers iriterende. Jeg kan uden problem udvælge mit eget bryg i en blindsmagning pga denne aroma.

Så jeg har en mistanke om at jeg har en infektion som jeg ikke har kunnet slippe af med. I går da jeg så flaskede en Mørk stærk belgisk ale brygget på en wyeast 1214 gær bemærkede jeg at der var en meget tynd film på overfladen. Det lignede lidt en oliefilm men filmen gik i stykke da jeg satte hæverten ned gennem overfladen. Efterhånden som jeg tappede af satte filmen sig op af siderne på spanden.

Jeg har ofte set en lignede film dog uden at være sikker på at det har været på alle bryg under mistanke. Så mit primære spørgsmål er så om en sådan film på overfladen er tegn på infektion og i såfald hvilken type mikroorganisme er der tale om? Bakterier, svampe, vildgær....

Jeg har lagret øl i et år og det lader ikke til at denne aroma bliver nævneværdigt værrer eller svagere ved lagring. Jeg har alrig oplevet at mit øl er blevet surt eller noget i den retning, og jeg har heller aldrig haft en tydelig infektion i mit øl.

Hvis det er en infektion så jeg vil mistænke mine plastic gærspande. Jeg rengør typisk disse med varmt vand, nogle gange med kautisk soda, og herfter bliver de skyllet og desinficeret med 12.5 ppm iodophor no-rinse opløsning (5 liter i bunden låg på og ryste ryste – over flere omgange). Men kan man forstille sig at der stadig kan være mikroorganismer i plasticen som iodophoren ikke når? Det skal hertil bemærkes at jeg enkelte gange ikke har fået udtørret en brugt spand helt efter brug og at jeg så har senere har fundet mug i spanden. Herefter har jeg selvfølgelig grundig rengjort spanden og været ekstra omhyggelig med desinfektion. Er der nogen typer mikroorganismer som er resistente overfor iodophor?

Jeg skal have fat i nye gærspande inden mit næste bryg men jeg kunne dog godt tænke mig at finde ud af om det er en infektion jer har og hvorfra den kommer.

Mvh
Christian
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Indlæg af mas »

Hej,

her er et uddrag fra John Palmer, How to brew, hvor han beskriver hvad der kan være problemet, hvis øllet smager muggent:
Moldy
Molds are quickly recognized by their smell and taste. Black bread molds and mildew can grow in both wort and beer. Contamination is likely if the wort or beer is exposed to musty or damp areas during fermentation. If the infection is caught early enough, it can often be removed by skimming or cleaning of the surface before it significantly contaminates the batch. Chances are though that the spores have contaminated the batch and it could crop up again.
Mvh

Thomas
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Billede
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 10:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

i forhold til om det er en infektion eller ej vil jeg undlade og komme emd et bud, da jeg syntes det er svært ud fra det du skriver.

men det væsentlige er at hvis man får sporer i sine spande, skal man sørge for at desinficere grundigt, det samme gælder hvis man laver belgiske ales med bakteria flora.

det er noget med høje temperaturer eller meget kraftige desinfektions midler.
jeg har sågar læst et sted at hvis man bruger bakteria stammer for at replikere belgiske typer skal man have en seperat gærspand til det, og det samme med hævert.

så der er grund til at være grundig når man har med bakteria at gøre.

jeg har selv haft problemer med en bektarie stamme, det ser du til jeg er kommet den til livs, med grundighed, og systematik.
ud over at jeg skyller mine gærspande med iodophor skyller jeg også med kogende vand, det ser ud til at være løsningen for mig.
Brygger lejlighedsvist.
Brugeravatar
Christian
Indlæg: 363
Tilmeldt: 29. sep 2006, 10:18
Geografisk sted: Vestbjerg, 9380
Kontakt:

Indlæg af Christian »

Tak for svarene. Jeg synes også jeg er meget omhyggelig med rengøring og desinfektion.

Jeg tror måske at hvis det er en mug infektion så kan den gemme sig i plasticen og kan være svær at komme af med, selv om man bruger iodophor grundigt. Plastic er jo porøst. Jeg har hørt fra amerikanske håndbryggere at det er en af grunden for at fravælge plastic gærspande. De bruger mest glas balloner.

Der er ikke andet for at forsøge sig med ny spande og så holde dem adskilt fra de gamle.
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 10:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

en skoldning af spandene har løst et lignende problem for mig.

men skold dem helere engang for meget end engag for lidt.
Brygger lejlighedsvist.
Besvar

Tilbage til "Sanitet"