Hvor lang tid før brug kan man disinfisere flasker?

Rengøring, rensning, vask,
Brugeravatar
Lars Christensen
Indlæg: 483
Tilmeldt: 25. sep 2007, 13:09
Geografisk sted: 6720 Fanø
Kontakt:

Indlæg af Lars Christensen »

Kingglostrup skrev:
Hvilken Idophor % opløsning bruger du ? Jeg kan se at du skriver 2,5 ml til 5 liter vand.......men standarden er 2,5 ml til 10 liter koldt vand, ihvertfald på alle de bøtter jeg har set, hvis du bruger den blandning du skriver så er det " rinse " dvs. at flasker skal skylles bagefter.

[...]
Mvh Thomas
Hej Thomas.
Godt spørgsmål. Der er tale om en slåfejl. Jeg bruger 2.5 pr. ti liter. det skal jeg have rettet på min hjemmesdie snarest.
Hilsen

Lars (6720)

LaC-Brew: http://www.larchris.dk
- "Både bryg og drik med omtanke!"
Brugeravatar
jrm
Indlæg: 145
Tilmeldt: 20. aug 2008, 09:07
Geografisk sted: Det falske sted AKA Sverige
Kontakt:

Indlæg af jrm »

Kingglostrup skrev:Hvilken Idophor % opløsning bruger du ? Jeg kan se at du skriver 2,5 ml til 5 liter vand.......men standarden er 2,5 ml til 10 liter koldt vand, ihvertfald på alle de bøtter jeg har set, hvis du bruger den blandning du skriver så er det " rinse " dvs. at flasker skal skylles bagefter.

Du kan se her eks.

http://www.maltbazaren.dk/shop/iodophor-5-w-1690p.html
Hmm, kan der være forskel på iodophor og iodophor? Eller det kan der tydeligvis...

I How To Brew står der at 15 ml iodophor til 19L vand giver en 12,5 ppm (no-rinse) opløsning. http://howtobrew.com/section1/chapter2-2-3.html

Jeg har købt Iodophor hos Brygladen og på den flaske står der 5 ml til 10 liter vand...

//Jesper
Brugeravatar
Smeller
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22. feb 2007, 14:18
Geografisk sted: Frederiksbjerg

Indlæg af Smeller »

Ja der kan sagtens være forskel, det kommer an på koncentrationen af iod, så du skal bare følge anvisningerne på din flaske..
Kingglostrup
Indlæg: 442
Tilmeldt: 3. apr 2007, 07:46
Geografisk sted: KBH

Indlæg af Kingglostrup »

Jeg har købt Iodophor hos Brygladen og på den flaske står der 5 ml til 10 liter vand...

//Jesper
Og du er sikker på at dette ikke gælder for " rinse " ?

Selvfølgelig kan der være forskel, men mon ikke den % af Idophor der sælges er nogenlunde den samme ?

Det vil jeg tro.

12,5 ppm gælder for en 5 % opløsning som maltbazaren eks. sælger.

Brygladen vil jeg mene IKKE har styr på deres webshop, i og med at de reklamerer for samme produkt i forskellige størrelser, men med forskellige doseringer.

se her :

På lager
Varenummer: 2505
Vægt: 310 Gram
Iodophor, 500 ml.
Steriliseringsmiddel. 5 ml. pr.10 liter. Må ikke anvendes på kobber, aluminium, sølv & træ

På lager
Varenummer: 2510
Vægt: 1,1 Kg.
Iodophor, 1000 ml.
Steriliseringsmiddel. 5 ml. pr. liter. Må ikke anvendes på kobber, aluminium, sølv & træ


Altså hvis du køber en LITER DUNK så skal du pludselig bruge 10 gange så meget som hvis du KUN køber en 1/2 liters dunk.

;-) bare et eksempel .... !

5 % opløsning er = 5 % opløsning uanset hvor du handler
Mvh Thomas
Brugeravatar
jrm
Indlæg: 145
Tilmeldt: 20. aug 2008, 09:07
Geografisk sted: Det falske sted AKA Sverige
Kontakt:

Indlæg af jrm »

Kingglostrup skrev:Og du er sikker på at dette ikke gælder for " rinse " ?
Nej, jeg er egentlig ikke 100% sikker, men da How To Brew skrev 15 ml til 19 liter og flasken 5 ml til 10 liter (15 ml til 30 liter) uden en advarsel om at skylle efter synes jeg ikke det lyder som usandsynligt at det er en "no rinse" opløsning.
Kingglostrup skrev:Brygladen vil jeg mene IKKE har styr på deres webshop, i og med at de reklamerer for samme produkt i forskellige størrelser, men med forskellige doseringer.
Jeg har ikke umiddelbart nogle kommentarer ang. Brygladen. Jeg har handlet hos dem to gange.
At der kan være fejl i webshoppen er vel beklageligt, men det betyder jo ikke at der også er fejl på flasken.... men det kan jo betyde at man vælger den lille flaske da det umiddelbart ser mere økonomisk ud :-)
Kingglostrup skrev:5 % opløsning er = 5 % opløsning uanset hvor du handler
5% er 5%, det kan vi hurtigt blive enig om, men hvis det koncentrat du skal blande ud til en 12,5 ppm opløsning ikke er lige koncentreret er det jo forskellige mængder ekstra vand som behøves for at opnå en 12,5 ppm opløsning.

En helt anden ting er naturligvis at iodophor bliver dobbelt så dyrt hos Brygladen hvis det skal blandes med halvt så meget vand som det andre butikker sælger, så jeg vil da ikke afvise at jeg handler iodophor et andet sted næste gang når nu priserne ikke er direkte sammenlignelige.

//Jesper


Update: Jeg tjekkede Humlegårdens Ekolager (humle.se) som jeg normalt handler hos og de har jodofor som skal blandes 1:1000, dvs. 1 ml pr. liter vand...

Til 10 liter vand skal man altså bruge:
10 ml af Humlegårdens iodophor,
5 ml af Brygladens,
2,5 ml af Maltbazarens og
5 ml af Vejers Storkøbs iodophor.

Det ville være en fin forbrugerservice hvis de forskellige butikker ville regne prisen om til en pris pr liter i 12,5 ppm. Det ville gøre sammenligning meget lettere men sikkert også få visse produkter at se ret dyr ud.
Brugeravatar
Smeller
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22. feb 2007, 14:18
Geografisk sted: Frederiksbjerg

Indlæg af Smeller »

Hvor strikse er i med at afmåle mængden af iodophor? jeg er begyndt bare at vurdere det på farven, så det kan godt være at koncentrationen bliver lidt for høj, men det regner jeg ikke for at være et problem
Brugeravatar
jrm
Indlæg: 145
Tilmeldt: 20. aug 2008, 09:07
Geografisk sted: Det falske sted AKA Sverige
Kontakt:

Indlæg af jrm »

jrm skrev:
Kingglostrup skrev:Og du er sikker på at dette ikke gælder for " rinse " ?
Nej, jeg er egentlig ikke 100% sikker, men da How To Brew skrev 15 ml til 19 liter og flasken 5 ml til 10 liter (15 ml til 30 liter) uden en advarsel om at skylle efter synes jeg ikke det lyder som usandsynligt at det er en "no rinse" opløsning.
Ret skal være ret. Jeg har brygget en Imperial Stout i aften og da jeg skulle desinficere min gærspand kiggede jeg en ekstra gang på flasken med iodophor fra Brygladen. På flasken står der faktisk at man skal skylle med koldt vand, så de var rinse after all... Der står til gengæld ikke i hvilket forhold man skal blande en no-rinse opløsning.

//Jesper
thebat18
Indlæg: 137
Tilmeldt: 5. aug 2008, 11:37

Indlæg af thebat18 »

Jeg bruger 2,5 til 5 liter vand og det skummer så meget, når jeg ryster spanden, at det umuligt kan vare no-rinse. Jeg skyller altid bagefter.
Men mine flasker bliver skyllet, børstet,skyllet og tilsidst på tappe-dagen, bliver de skoldet og halsen dyppet i kogende vand. Intet kemi til flasker i mit kokken :)
Besvar

Tilbage til "Sanitet"