"Oprydning" efter infektion

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
Jonas
Indlæg: 203
Tilmeldt: 20. mar 2007, 15:51
Geografisk sted: Sorgenfri
Kontakt:

"Oprydning" efter infektion

Indlæg af Jonas »

Ved hvilken temperatur slår man svampesporer ihjel???

En standard opvaskemaskine kan jo vaske på 70°c!!!!!!!!!!!!!

Jonas
Jonas, Bryggeren på Kronebakken
http://www.kronebryg.dk
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: "Oprydning" efter infektion

Indlæg af Morten L »

Hvad er det der har været inficeret?

Hvis det er "småting" der kan tåle varmen kan du smide det i en gryde og koge det en halv times tid.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Jonas
Indlæg: 203
Tilmeldt: 20. mar 2007, 15:51
Geografisk sted: Sorgenfri
Kontakt:

Re: "Oprydning" efter infektion

Indlæg af Jonas »

Det er både spande, hæverter og meget mere.

Lidt for bøvlet i gryden.

Et andet problem er jo også at hæverter nok ikke er så glade for kogende vand???

(at idioten her så også har taget prøver fra 2 forskellige bryg med samme hævert gør jo ikke skaden mindre........)
Jonas, Bryggeren på Kronebakken
http://www.kronebryg.dk
JensGam
Indlæg: 331
Tilmeldt: 6. dec 2005, 15:27
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: "Oprydning" efter infektion

Indlæg af JensGam »

jeg vil anbefale at du skifter dine plast dele, det er uhyggelig svært at få dem 100% baktussefri igen.
5000 Odense C
www.jensgam.dk /// www.ohbl.dk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: "Oprydning" efter infektion

Indlæg af Truntebryg »

-
Hmm en god gang ”mekanisk” rengøring for at fjerne det meste. Derefter Iodophor for at tage det ”usynlige” må da i mine øre være nok ?

Hvis der ikke er CO2 i din ØL, så kan en pasteurisering på 65 °C klare det meste. Husk blot at opbevare Øllen kølig herefter – mest for at være på den sikre side.

Har redet et lille batch her, på denne måde. Den er stadig fin efter 3-4 måneder – har dog ikke smagt den for nylig ….

MVH Søren L
JensGam
Indlæg: 331
Tilmeldt: 6. dec 2005, 15:27
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: "Oprydning" efter infektion

Indlæg af JensGam »

Det er bare svært at komme ind i alle de små ridser i plastiken og få rengjort ordentligt. Jeg skifter alt mit plastikgrej en gang om året, af samme grund. Det er ikke muligt at rengøre ind i de små (og store) ridser der kommer i plastikken.

Dine spande kan du hælde kogene vand i, så skulle den være nogenlunde klaret. Den er værre med din hævert, der ville jeg, hvis det var mig, købe en ny.
5000 Odense C
www.jensgam.dk /// www.ohbl.dk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: "Oprydning" efter infektion

Indlæg af Truntebryg »

-
Husk nu at der er opfundet en ”ridse-fri skuresvamp”

Jeg har prøvet den røde på en helt blank og jomfruelig plastic ølflaske – resultat stadig helt blank !

Link til skuresvamp

MVH Søren L
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: "Oprydning" efter infektion

Indlæg af Morten L »

Jeg bruger en opvaskebørste som er dedikeret til "bryggeriet" - slider den på plasten?
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
JensGam
Indlæg: 331
Tilmeldt: 6. dec 2005, 15:27
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: "Oprydning" efter infektion

Indlæg af JensGam »

jeg tror at det er svært at undgå at lave nogen som helst ridser, eks når man køber spandene, så er de stablet. det giver nok et par ridser, hvis man bruger en opvaskebørste(det gør jeg) tror jeg at man kan lave nogle ridser hvis man rammer plast mod plast. Det kan sagtens være jeg er lidt for emsig med hensyn til ridser. jeg ved i hvert fald at jeg nogle gange har oplevet små infektioner i bryggeriet, som så er forsvundet når gærspande og hævert er udskiftet.

Jeg har en tendens til at skolde spandene en gang i mellem, og kan også finde på at bruge lidt klorin, foruden den normal rengøring med kegclean og desinficering med iodophor.

Når i ikke har problemer med infektioner, må i jo gøre det rigtige.

Jens
5000 Odense C
www.jensgam.dk /// www.ohbl.dk
Brugeravatar
beerbuster
Indlæg: 739
Tilmeldt: 23. jun 2008, 22:45
Geografisk sted: Odense

Re: "Oprydning" efter infektion

Indlæg af beerbuster »

Bruger altid grydesvampe (aldrig skuresiden) og klude til rengøringen, bruger dem kun den ene dag og smider dem så ud bagefter, skolder også af og til - og lader forøvrigt tit en gang Iodophorvand stå i mine spande natten over...
Et godt opkog af de små plastdele (taphaner osv.) samt gummiringe på patentpropper er vist da også god latin.
En funky hævert ville jeg da måske også overveje at smide ud - hvad med det øl du udtog prøven fra, blev begge batches "syge" ??? nogen gange kan mængden af alkohol jo nå at slå infektioner ned ??
Peter.
Med venlig hilsen.
Peter

Omstikning...just say no !..

"He was a wise man who invented beer.
Plato "
Lunabryg
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14. sep 2007, 15:09
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: "Oprydning" efter infektion

Indlæg af Lunabryg »

DEt her brugte de i gamle dage

Atamon er et kendt produkt til konservering af føde- og drikkevarer. Det aktive stof i produktet, natriumbenzoat (E-nummer E-211), hæmmer væksten af skimmel- og gærsvampe og nogle bakterier, men virker bedst i sure omgivelser (f.eks. syltetøj eller saft). Natriumbenzoat fremstilles syntetisk, men findes naturligt i f.eks trane- og tyttebær.[1] Atamon blev i 1938 registreret som varemærke af Tørsleffs Husmoder Service og ejes i dag af Haugen-Gruppen.

Atamon anvendes i f.eks. syltetøj. Når syltetøjet er færdigkogt, tilføjes en passende mængde Atamon, hvilket sørger for at syltetøjet holder længere. Man kan også skylle syltetøjsglas og lignende i Atamon inden syltetøjet hældes i.

Under 2. verdenskrig med dens varemangel blev Atamon meget nyttig. Med konserveringsstoffet kunne marmelade også holde sig med mindre end 50% sukker. Det annonceredes med slagord som "Atamon i Glas og Krukker / sparer baade Gas og Sukker".

I marmeladen, juicen eller hvad der konserveres med Atamon, dissocierer Atamon til benzoesyre og natriumion. Benzoesyre virker ved at stoffet i den lave pH i det konserverede materiale, er protoneret og dermed upolært. Det kan vandre over gærsvampenes cellemembran, ved diffusion, her deprotonere stoffet. Hvis pH i cellen sænkes til 5 eller mindre, herved hæmmes fosfofructokinase med 95% og cellens glukosestofskifte går næsten i stå. Cellen kan herved ikke længere vokse og dele sig.
Steen 6715

Wish U were beer ;-)
Besvar

Tilbage til "Sanitet"