Rengøring/desinficering af patentflasker

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
Bryggeren
Indlæg: 126
Tilmeldt: 22. jul 2008, 11:22
Geografisk sted: Skødstrup

Rengøring/desinficering af patentflasker

Indlæg af Bryggeren »

Hej

Inden længe skal vi have rengjort og desinficeret 60 stk. patentflasker arvet fra Brøckhouse til vores nyeste bryg.

Men hvor grundig bør man være med desinficering af flasker og gummiringe ?

Bør man fjerne alle gummiringe og lægge dem i blød i Iodofor ? Eller er det fint at lade dem sidde på patentproppen mens man rengør og desinficerer flaskerne. Man huske selvfølgelig at få proppernene med ned i Iodoforopløsningen.

Hvad er jeres holdninger/religion ?

Lasse
Brugeravatar
Smeller
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22. feb 2007, 14:18
Geografisk sted: Frederiksbjerg

Re: Rengøring/desinficering af patentflasker

Indlæg af Smeller »

Jeg er rimlig pernitten med rengøring, så jeg koger alle mine flasker..
Brugeravatar
Kaiser
Indlæg: 155
Tilmeldt: 22. aug 2008, 22:29
Geografisk sted: 4400 Kalundborg
Kontakt:

Re: Rengøring/desinficering af patentflasker

Indlæg af Kaiser »

Jeg benytter masser af patentflasker og desinficerer dem med en såkaldt AVVINATORE i iodophor. (se link)
http://beerkits.dk/butik/catalog/produc ... iews_id=49
Det eneste jeg gør er at dyppe patentpropperne godt ned i opløsningen og herefter lade dem dryppe af.
Så længe gummipakninger er hele og uden sprækker og revner så er der ingen problemer i det.
EvilHunter
Indlæg: 61
Tilmeldt: 13. jul 2009, 17:20
Geografisk sted: 6705 Esbjerg Ø.

Re: Rengøring/desinficering af patentflasker

Indlæg af EvilHunter »

Jeg var også meget heldig og købe lige knap 60 patent prop flasker til meget billige penge af en anden bruger her inde på forummet.

De fleste af flaskerne var ikke specielt snavsede, men de fleste havde en hjemmelavet etiketter som var sat fast med mælk, så de varmeget nemme at få af.

Men det vi gjorde var at vi lagde flaskerne i varmt vand og så faldt etiketterne næsten selv af.
Det næste vi gjode var at vi lavede en blanding af Chemipro oxi og varmt vand, hvor de så blev lagt i og efter 5 min kontakt tid blev de skrubbet på yder og indersiden, derefter blev de skyllet med kogende vand og efter end tørring blev der påsat staniol på flaske flaske halsen og derefter bagt i ovnen ved 150 grader i 10 min. de blev sat til afkøling og imenst blev de aftaget patent propper lagt i kogende vand til de skulle bruges, ved den senere tapning samme dag.

Vil mene at den overstående proces er nok til at få dem ordenlig rene og desinficeret.
Mvh.
Thomas E. Gundersen
(6700)
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 09:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Re: Rengøring/desinficering af patentflasker

Indlæg af jakobø »

hvor meget og hvor lidt du skal gøre afhænger af hvor "pernitten" man nu er, bare for at genbruge et ord der ikke bliver brugt så meget.

er flaskerne ellers rene og ikke ulækre bør der ikke være noget i vejen for "kun" at dyppe propperne i iodophor med gummi og det hele monteret.
ellers ville jeg tage dem af og sikre mig at de er rene, og ikke mindst hele.

med hensyn til hvor meget man gør ud af det er det lidt en smags sag, men det burde være nok med mekanisk rengøring, og så desinficering i iodophor eller lignende.
bagning i ovnen er i mine øjne overkill, men jeg har da gjort det.
Brygger lejlighedsvist.
mocca123
Indlæg: 104
Tilmeldt: 13. dec 2008, 16:41

Re: Rengøring/desinficering af patentflasker

Indlæg af mocca123 »

Jeg rengoer mine patentflasker ligesom almindelige flasker. Vasker dem i Kegclean, skyller dem i varmt vand, og til sidst lader jeg dem ligge i iodophor i et par minutter - jeg har aldrig haft problemer med infektioner med den procedure...
mvh

Kristian
Besvar

Tilbage til "Sanitet"