Fjernelse af etiketter. En metode

Rengøring, rensning, vask,
Gajol
Indlæg: 440
Tilmeldt: 16. aug 2011, 22:06
Geografisk sted: Grenaa

Re: Fjernelse af etiketter. En metode

Indlæg af Gajol »

Hej

Jeg bruger Soda http://www.sterlingpolish.com/parse.asp ... uct&id=965 og varmt vand, lader det står lidt ca 30 min vil jeg tro og de falder af uden problemer.
Den smugle lim der er tilbage på et par flasker tages let med en swamp

/Kim
MikkelPeder
Indlæg: 1
Tilmeldt: 3. feb 2016, 17:59

Re: Fjernelse af etiketter. En metode

Indlæg af MikkelPeder »

Jeg fylder bare en gærspand (30L) med varmt vand, fylder den med flasker og lader den stå natten over. Næste dag er etikkerne lige til at fjerne, også kan man skrubbe den resterende lim af med en almindelig skuresvamp. Du skyller så lige flasken indvendigt samt udvendigt, også har du en ren flaske uden brug af noget kemi.


Billede
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Fjernelse af etiketter. En metode

Indlæg af RuneV »

Jeg kæmper med halv liters langhalsede flasker. Dem fra svaneke, midtfyns bryghus osv. Eddike, madolie, vand/sæbe-bad osv virker ikke særligt godt. Håber skoldningen er bedre, da det kommer til at tage mig en halv dag at komme igennem 50 flasker.....

Jeg bruger min Bosch varmeblæser på værkstedet. Varmen opløser limen og etiketten kan trækkes af, men der sider stadig et tyndt limlag der hvor etiketten har siddet.
JaLabryg
Indlæg: 60
Tilmeldt: 22. jan 2016, 17:30
Geografisk sted: Viborg

Re: Fjernelse af etiketter. En metode

Indlæg af JaLabryg »

Prøv lampeolie. Læg et stykke køkkenrulle henover etiketten, dryp lidt lampeolie udover, så det er gennemvædet og gerne lidt plastik/frysepose henover for at undgå fordampning. Vent et par timer og de er lige til at tage af. Den gennemvædede køkkenrulle og plastik genbruges med det samme.
Brugeravatar
Lyager
Indlæg: 35
Tilmeldt: 6. aug 2015, 08:56
Geografisk sted: Køge

Re: Fjernelse af etiketter. En metode

Indlæg af Lyager »

De fleste etiketter kan fjernes med et langt varmt bad og en skuresvamp.
Enkelte sidder dog på med en temmeligt hårdfør lim som hverken vand, oxy, sprit eller svamp kan røre ved. Det er lykkedes mig at fjerne dem med minerelsk terpentin. Husk god udluftning og gummihandsker.
Gærceller æder sukker, pisser alkohol og fiser kulsyre...
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Fjernelse af etiketter. En metode

Indlæg af RuneV »

Jeg finder stille og roligt ud af hvilke flasker der har etiketter med vandopløselig lim og hvilke der ikke har.

Flasker fra Svaneke Bryghus er noget skrammel.

Thisted bryghus er ultra nemme at få af.
Schiøtz og andre fra Albani er også meget nemme at få af.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Fjernelse af etiketter. En metode

Indlæg af Truntebryg »

Bestemt det nemmeste ;-)

Jeg bruger dog en hoppy, undskyld hobbykniv til at skære limen af med.

Hvis man er heldig ryger der 90% og så får den med groft ståluld varmt vand og opvaskesæbe - den sidste 1% tages med luftfri petroleum.

Det virker, men gaaab det tager tid.
Besvar

Tilbage til "Sanitet"